سرور مجازی
اینترنت

وزیر ارتباطات: تماس تصویری اپراتورها به شکل آزمایشی راه‌اندازی شد

به گفته زارع پور این امکان فعلاً آزمایشی است و تنها روی برخی گوشی ها ممکن است؛ چرا که نیاز به همکاری تولیدکنندگان موبایل برای فعالسازی این قابلیت است.

حدود دو ماه پس از آنکه «عیسی زارع پور»، وعده برقراری تماس تصویری بر بستر اپراتورها را داده بود، این امکان به صورت آزمایشی در یکی از اپراتورها فراهم شده است.

وزیر ارتباطات گفت:‌ «قابلیت تماس تصویری بدون نیاز به نصب نرم‌افزار در یکی از اپراتورها و روی برخی گوشی‌ها به شکل آزمایشی راه‌اندازی شده‌است.»

او همچنین اظهار داشت تعرفه‌ تماس تصویری در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب و به تصویب هیئت وزیران هم رسیده است. همچنین این مصوبه به اپراتورها نیز ابلاغ شده است.

گفتنی است حق‌السهم دولت از تماس تصویری اپراتورهای تلفن همراه، هشت درصد تعیین شده است.

لزوم رایزنی با تولیدکنندگان تلفن همراه

به گفته زارع‌پور برای راه‌اندازی این سرویس، تولیدکنندگان گوشی باید همکاری کنند چرا که بعضی از تولیدکنندگان گوشی باید این قابلیت را روی گوشی‌هایی که در ایران موجود است فعال کنند. او اعلام کرده تحقق این موضوع در حوزه کاری آنها نیست: «با تولیدکنندگان گوشی هم در حال رایزنی هستیم اما در حوزه کاری ما نیست. ازسوی وزارت صمت و وزارت امور خارجه درحال پیگیری هستیم که تولیدکنندگان خارجی این مدل گوشی‌ها، این قابلیت را فعال کنند.»

وزارت ارتباطات چندی پیش موضوع تغییر ساعت‌ها در برخی گوشی‌ها و ویندوز و…‌را نیز مرتبط با تولیدکنندگان تلفن همراه دانسته‌بود و تاکید کرده بود که این موضوع در حوزه کاری آنها نیست اما پیگیر آن هستند. بنظر می‌رسد در زمینه تماس تصویری هم همین موضع وجود دارد.

موضوع برقراری تماس تصویری از طریق تلفن همراه برای اولین بار در اوایل دهه ۹۰ توسط رایتل مطرح و اجرایی شد. اما پس از مدتی این طرح به دلیل برخی مخالفت‌ها متوقف شد.

حال به نظر می رسد با توجه به فیلتر واتس‌اپ که یکی از پرطرفدارترین پلتفرم‌ها برای برقراری تماس تصویری بود، دوباره این امکان بر بستر اپراتورها فعال شده است. هرچند در حال حاضر پلتفرم‌های نظیر ایمو و گوگل‌میت نیز توسط کاربران داخل کشور برای تماس تصویری قابل استفاده هستند. ناگفته نماند مزیت اصلی واتس‌اپ امکان برقراری تماس تصویری با مردم سرتاسر دنیا است و امکان فعلی تنها محدود به ایران است، آن هم تنها روی برخی تلفن‌های همراه ممکن است.

۵۸۵۸

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا