سرور مجازی
اینترنت

۸ هزار حمله سایبری به کشور در سال ۱۴۰۱

امیر محمدزاده لاجوردی در یکی از پیام رسانه‌ای داخلی نوشته است: «در سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۳۲۱ حمله مهم سایبری به شبکه زیرساختی کشور دفع شد.»

براساس نمودار ارائه شده، در بهار ۱۴۰۱ تعداد ۶۷۲ حمله به شبکه زیرساختی کشور صورت گرفته است. همچنین ۳۶۶ حمله در تابستان، ۹۶۱حمله سایبری در پاییز و ۶۳۲۲حمله در زمستان سال گذشته شبکه‌های زیرساختی کشور را هدف قرار داده‌اند. رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در روزهای ابتدایی زمستان گذشته هم از حملات موسوم به DDos به پیام‌رسان‌های داخلی خبر داده بود.

همچنین رئیس سابق مرکز ملی فضای مجازی، در مراسم تودیع خود، شدت حملات سایبری به جمهوری اسلامی را بیش از حملاتی اعلام کرد که به روسیه صورت گرفته است.

ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به اینکه در روسیه «کشورهای غربی» از توان خود استفاده کردند، ادامه داد: «در حمله به ایران به‌شدت از توان اسرائیل، عربستان سعودی و ضدانقلاب و حتی برخی افراد داخل کشور هم استفاده شد، اما در هیچ زمینه‌ای شاهد اختلال نبودیم.»

او با بیان اینکه طبق اطلاعات موثقی که داریم ‌حملات سایبری و اغتشاشات خیابانی ۲ مسئله‌ای بود که کشورهای بیگانه سعی داشتند علیه ایران انجام دهند، ادامه داد: «قبل از اغتشاشات خیابانی اطلاعات متقنی به‌دست آمد که دشمنان به‌دنبال اطلاعات بانکی کشور هستند و کدها و پین‌کدهایی نیز به‌دست آورده‌اند. »

رئیس سابق مرکز ملی فضای مجازی با این حال گفت: «با کمک بانک مرکزی و در فرصتی بسیار کوتاه همه بانک‌ها رمز پویا را پیاده‌سازی کردند.»

پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تقسیم کار دفاع سایبری زیرساخت‌های کشور انتقاد کرده بود. عیسی زارع پور این تقسیم کار را ناکارآمد دانسته و خواستار تغییر آن شده بود.

اکنون چند نهاد و سازمان برای مقابله با حملات سایبری در کشور وظایفی را به‌عهده دارند. سازمان پدافند غیرعامل، پلیس فتا، افتا (امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات) و مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) نهادهای تامین امنیت سایبری کشور به‌شمار می‌آیند.

5858

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا