سرور مجازی
اینترنت

ادعاهای شک‌برانگیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ سرعت اینترنت افزایش پیدا کرده!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین اظهارنظرهای عیسی زارع‌پور، وزیر رتباطات و فناوری اطلاعات در سال جدید بسیار خبرساز شد؛ عیسی زارع‌پور با استناد به داده‌های سایت اسپیدتست اظهار داشته‌است که سرعت اینترنت ایران از سال گذشته تا امروز نزدیک به ۲۰ پله صعود کرده‌است و به رتبه ۶۱ رسیده‌است و همچنین در ماه‌های اخیر روند سرعت اینترنت افزایشی بوده‌است، ادعاهایی که خلاف تجربه کاربران و گزارش اسپیدتست است!

بیشتر بخوانید:

ضریب هوشی انسان از هوش مصنوعی ساخته خودش کمتر است؟

اطلاعات حساس نظامی که بالون جاسوسی از آمریکا به چین فرستاد

بنابر آخرین آمارهایی که از سوی اسپیدتست منتشر شده‌است، در ماه فوریه، رتبه اینترنت ثابت و موبایل ایران در فهرست اسپیدتست به‌ترتیب کاهش ۱ و ۵ پله‌ای داشته است؛ در جدیدترین گزارش آن برای ماه فوریه ۲۰۲۳، سرعت اینترنت موبایل و ثابت در ایران کاهش یافته که باعث افت رتبه کشورمان در فهرست این مرجع هم شده است.

از طرفی در یک سال گذشته نزدیک به ۵۷ هزار شکایت در حوزه اینترنت به ثبت رسیده‌است و آمار سامانه برخط پاسخگویی به شکایات فناوری اطلاعات و ارتباطات گواه این موضوع است؛ از طرفی وضعیت اینترنت در هفته‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ نیز مطلوب نبوده‌است، چراکه در این بازه زمانی کوتاه دو هفته‌ای و بنابر داده‌های داشبورد عمومی سازمان تنظیم مقررات، هزار و ۷۵۱ شکایت در حوزه اینترنت به ثبت رسیده‌است.

وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرده‌است که بنابر آمارهای بانک مرکزی و شرکت ملی پست و با وجود آسیب و بروز مشکل برای کسب‌وکارها در ماه‌های اول، اکنون روند طبیعی کسب‌وکارهای اینترنتی در جریان است؛ این ادعا در حالی مطرح می‌شود که فعالان حوزه کسب و کارهای دیجیتال داستان دیگری را روایت می‌کنند.

به گفته آرش پارساپور، کارشناس فضای مجازی، کسب و کارهای آنلاین و دیجیتال که به تازگی از بحران کرونا گذر کرده‌ بودند با بحران قطعی مواجه شده‌اند که ضربه سختی به حوزه دیجیتال مارکتینگ وارد کرده‌است و چندین شرکت بزرگ در حوزه فناوری به تعدیل نیرو روی آورده‌اند؛ اظهارنظرهایی که خلاف ادعاهای وزیر است.

«ایران‌تلنت» نیز اخیرا و در پی اعمال فیلترینگ گسترده و محدودیت‌های اینترنتی در کشور، بررسی‌هایی انجام داده و اعلام کرده که بیش از ۷۰ درصد کسب‌وکارها و بیش از ۵۰درصد صنایع، ضرر و زیان ناشی از قطعی اینترنت را بیش از ۵۰ درصد تخمین زده‌اند.

ادعاهای شک‌برانگیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ سرعت اینترنت افزایش پیدا کرده!

گفتنی است که در سالی که گذشت وضعیت اینترنت در کشور با فراز و نشیب‌های بی‌شماری روبه‌رو بوده‌است، از تیر ماه ۱۴۰۱ بود که اختلالات اینترنت در کشور تشدید شد و از آن زمان تاکنون دلایل متعددی از کمبود برق گرفته تا قطع زیرساخت‌ها برای قطعی‌های مقطعی عنوان شد.

از میان قطعی‌های اینترنت در سال ۱۴۰۱ می‌توان به قطع کلی اینترنت در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد، زمانی که اینترنت ثابت و همراه کل کشور برای نزدیک به ۴ دقیقه قطع شد؛ اتفاقی که به دلیل حجم ترافیک داخل کشور و توسعه‌ای که باید اتفاق می‌افتد، رخ داد.

گفتنی است که قطعی و اختلال در اینترنت تا آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ نیز ادامه پیدا کرد، به طوری که در تاریخ ۲۵ اسفند ماه از ساعت ۹:۵۶ صبح، اینترنت در کشور با اختلال مواجه شد، به گونه‌ای که در برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت فقط سایت‌های داخلی باز و در برخی موارد دسترسی به این سایت‌ها نیز با مشکل مواجه بود. در این باره عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره علت اختلال پیش آمده در اینترنت با رد بروز حمله سایبری گفت:« ۱۵ دقیقه در زیرساخت‌های یکی اپراتورها مشکلی رخ داد.»

همان‌طور که گفته شد برخلاف ادعاهای عیسی زارع پور و با توجه به افزایش شکایت در حوزه اینترنت تنها در دو هفته ابتدایی امسال، اختلالات اینترنت به سال جدید نیز سرایت کرده‌است!

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا