سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

صندوق نوآوری و شکوفایی سیستم تامین مالی جمعی با ضمانت سرمایه را اجرایی می‌کند

صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه‌ای را ارائه داده تا با اجرای آن بین ۸۰ تا ۱۰۰درصد اصل سرمایه شهروندانی که در پروژه‌های دانش بنیان سرمایه‌گذاری کرده‌اند را بیمه ‌کند. این صندوق از این طریق، خطر سرمایه‌‌گذاری در کسب وکارهای دانش‌بنیان به شیوه تامین مالی جمعی (Crowd Funding) را به شدت ‌کاهش خواهد داد و امکان جذب سرمایه به منظور توسعه عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر از قبل فراهم خواهد شد. همچنین با فراهم شدن امکان استفاده از کد بورسی، هر فردی با داشتن این کد، می‌تواند وارد پروژه تامین مالی جمعی شود.

مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه گذاریِ صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، با بیان اینکه اهمیت این حمایت از آنجایی است که اگر پروژه‌ای در پایان کار خود امکان بازگشت اصل سرمایه اصلی تامین‌کنندگان مالی را نداشت، تامین کنندگان مالی در این روش متضرر نشوند، از تلاش صندوق نوآوری و شکوفایی برای نهادینه کردن روش تامین مالی جمعی خبر داد.

«سیاوش صمیمی»، مدیر امور مجامع و صندوق های سرمایه گذاریِ صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، با بیان اینکه تامین مالی جمعی در دنیا مبتنی بر چهارروش خیریه، محصول، سهام و بدهی یا همان بازگشت نقدی است به دیجیاتو گفت: «صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای توسعه چهارمین مدل از تامین مالی جمعی که مبتنی بر بدهی و بازگشت نقدی است، اقدام به حمایت از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پروژه‌های دانش‌بنیان و پوشش ریسک سرمایه‌گذاران حقیقی کرده است.»

تامین کنندگان مالی جمعی متضرر نمی‌شوند

به گفته صمیمی در این مدل طبق دستورالعمل فرابورس حتما باید یک شرکت تعریف شده باشد و متقاضی تامین مالی جمعی، بعد از اعلام طرح خود و توضیح مسیر از نقطه شروع تا نقطه پایان، تامین کنندگان مالی را نسبت به سرمایه‌گذاری در پروژه اقناع کند. تامین کنند‌‌گان مالی در مرحله بعد به بررسی طرح پرداخته و در صورت پذیرش طرح اقدام به تامین مالی آن خواهند کرد.

او همچنین با ارائه توضیحاتی درباره اهمیت بیمه ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی سرمایه تامین مالی جمعی، توسط صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: «اهمیت این موضوع از آنجایی است که اگر پروژه در انتها با زیان مواجه شد و بخشی از اصل سرمایه تامین شده توسط افراد دچار خسارت شد، تامین کنندگان مالی در این روش متضرر نخواهند شد. صندوق نوآوری و شکوفایی در این روش مبلغ خسارت وارد بر اصل سرمایه را پوشش خواهد داد و تامین‌کنندگان مالی می‌توانند با اطمینان خاطر در پروژه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند.»

از سویی دیگر صمیمی با بیان اینکه این روش امکان ورود سرمایه‌های عمومی به تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم خواهد کرد گفت: «طرف قرارداد صندوق نوآوری و شکوفایی صرفا سکوهای تامین مالی جمعی دانش‌بنیان هستند که با مجوز فرابورس نسبت به بارگذاری طرح‌‍‌های شرکت‌های دانش بنیان اقدام می‌کنند.»

پرداخت اصل سرمایه بعد از اعلام شکست طرح

نحوه پشتیبانی هزینه‌های حمایتی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از مهم‌ترین مراحلی است که به طور قطع برای سرمایه‌گذاران هم اهمیت قابل توجهی دارد. صمیمی با تشریح نحوه اجرای این پشتیبانی گفت: «بعد از اعلام شکست پروژه توسط متقاضی و تایید سکو و حسابرس، اصل سرمایه سرمایه‌گذاران از طرف صندوق نوآوری به سکو پرداخت خواهد شد. سرمایه گذاری در این شرکت‌ها با کد بورسی انجام می‌شود و از همین رو ممکن است نحوه تعامل به این شیوه باشد که مبلغ به شرکت سپرده گذاری مرکزی پرداخت شود و در مرحله بعد شرکت سپرده گذاری مرکزی مبلغ را به حساب سرمایه‌گذاران واریز کند.»

او در ادامه با اشاره به اینکه همچنان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به این فرایند ورود نکرده است، گفت: «تعاملات لازم با سازمان بورس و فرابورس به منظور ورود شرکت‌سپرده‌گذاری مرکزی همچنان در حال پیگیری است، تا بتوان این رویه را اجرا کرد.»

او با بیان توضیحاتی پیرامون محل تامین بودجه حمایتی، در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر چگونگی ورود صندوق نوآوری به این بخش، گفت: «زمانی که یک شرکت خواهان جذب سرمایه است، حداقل ۱۰ درصد از این سرمایه را هم باید خود تامین کند. همچنین بر اساس قراردادی که بین صندوق نوآوری و شکوفایی با سکوهای سکوهای سرمایه‌گذاری به امضا رسسیده است، این سکوها نیز ملزم به سرمایه‌گذاری ۱۵ درصدی هستند. بنابراین با در نظر نگرفتن مبلغ سرمایه گذاری شرکت متقاضی و سکوی سرمایه گذاری، ۷۵ درصد باقی‌مانده از کل سرمایه مورد نیاز، بودجه ۷۵ درصد باقی‌مانده از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی ذخیره خواهد شد و در صورت بروز شکست در پروژه، توسط این ذخیره سرمایه تامین‌کنندگان مالی جمعی بازگردانده خواهد شد.»

از سویی دیگر، صمیمی با تاکید براینکه تمامی این طرح‌ها در ابتدا توسط صندوق نوآوری و شکوفایی بررسی شده و طرح‌های با ریسک پایین مورد توجه قرار خواهند گرفت، گفت: «صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش کرده با پوشش بخش قابل توجهی از ریسک پروژه‌های دانش‌بنیان، امکان سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده و جذابیت آن را نیز افزایش دهد.»

هر ۴ سکوی تامین مالی که صندوق نوآوری و شکوفایی این پروژه حمایتی را با آنها آغاز کرده، دانش بنیان بوده و به گفته صمیمی از بدنه بخش خصوصی هستند. انتخاب همکاری با این صندوق‌ها از طرف صندوق و نوآوری و شکوفایی راهی برای ورود بخش خصوصی به این پروژه است.

سرمایه‌گذاری ۱۵ درصدی سکوهای تامین‌مالی جمعی

فعالیت بخش خصوصی در چنین پروژه‌هایی به دلیل تلاش برای حرکت چرخه فعالیت اقتصاد نوآورانه اهمیت قابل توجهی دارد. از همین رو او درباره چگونگی شکل‌گیری همکاری با بخش خصوصی به دیجیاتو گفت: «تلاش برای ورود بخش خصوصی از همکاری با سکوهای تامین مالی جمعی آغاز شد. به هر روی با سرمایه‌گذاری ۱۵ درصدی سکوهای تامین مالی جمعی، میزان حساسیت و تعهد آنها نسبت به طرح افزایش پیدا کرده و همچنین ذخیره پوشش ریسک صندوق نوآوری نیز کاهش پیدا می‌کند. این موضوع در نهایت منجر به آن خواهد شد که با مبلغی مشخص امکان حمایت از طرح‌های بیشتری فراهم شود.»

در نظر گرفتن قابلیت نقدپذیری در پایان دوره توسط شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی استفاده از این تضمین مهم‌ترین عامل پذیرش آنها به گفته صمیمی است. او همچنین با اشاره به اینکه در این مرحله صرفا اصل سرمایه گذاری اشخاص حقیقی پوشش داده خواهد شد گفت: «این امکان وجود دارد که در آینده سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی را نیز پوشش دهیم. همچنین در حال حاضر اگر این امکان وجود داشته باشد که سبدهای اشخاص حقیقی هم بتوانند در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند، تحت پوشش حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی قرار خواهند گرفت.»

از سویی دیگر، صمیمی با بیان اینکه همچنان امکان سرمایه گذاری از طریق اکانت بورسی فراهم نشده و در صورت فراهم شدن این امکان از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار، سبدهای سرمایه‌گذاری هم امکان ورود و سرمایه‌گذاری خواهند داشت، گفت: «در صورت فراهم شدن این امکان دیگر نیازی نیست که سرمایه گذاران از طریق درگاه پرداخت، اقدام به واریز هزینه سرمایه‌گذاری خود کنند. همچنین استفاده از کد بورسی منجر به تامین مالی جمعی بسیار گسترده‌تر و در نتیجه پیشبرد و اجرای پروژه‌های متنوع‌تری خواهد شد.»

به گفته او با فراهم شدن امکان استفاده از کد بورسی، هر فردی با داشتن این کد، می‌تواند وارد پروژه تامین مالی جمعی شود. البته روش امن‌تر آن است که برای ورود با مبالغ نه چندان بزرگ سرمایه گذاری کنند. به هر روی ریسک پروژه‌های دانش‌بنیان نسبت به سرمایه‌گذاری‌های معمول دیگر بالاتر است. از طرفی نباید این موضوع را هم فراموش کرد که هر چه میزان ریسک بالاتر باشد، میزان سود نیز افزایش پیدا خواهد کرد. تلاش صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت تا ۱۰۰ درصدی از اصل سرمایه نیز در راستای تشویق ورود به همین روند است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا