سرور مجازی
اینترنت

برخی مقامات ایرانی خود را گردشگر می‌دانند

واکنش‌ها به این گفته در همان شبکه‌های فیلتر شده چنان تند بود که این وزارتخانه مجبور به عقب‌نشینی شد و در توضیحاتی تاکید کرد، تصمیمی جدید در این باره گرفته نشده و همه چیز در حد پیشنهاد است.

مشکل ما نیز با تصمیم جدید و قدیم نیست،مساله تفکری است که منجر به ارائه چنین پیشنهادی می‌شود. پیشنهادی که گردشگرخارجی را مجاز می‌داند و شهروند ایرانی را غیرمجاز.

تفکری که ایرانی را به واسطه ایرانی بودن، از حقوق اولیه محروم می‌کند و گردشگری که قرار است چند روزی در ایران حضور داشته باشد را محق برای دریافت خدمات.

سال ۱۳۹۸، وقتی تلگرام در ایران فیلتر شد، حساسیت رسانه‌های خارجی بر مساله فیلترینگ تا حدی افزایش یافت که خبرنگار روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا از محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور اسبق ایران، سئوال کرد که از کدام فیلترشکن استفاده می‌کنید؟ احمدی‌نژاد البته توضیح نداد که مقامات مسئول و اشخاص خاص و حاضران در حلقه قدرت از اینترنت بدون فیلتر بهره می‌برند و اینترنت فیلتر شده مخصوص سایر ایرانیان است. وی به گفتن این جمله بسنده کرد که «هزاران مورد وی‌پی‌ان وجود دارد، من یکی از آنها را استفاده می کنم.»

نکته اما اینجاست؛ برخی مقاماتی که برای خود اینترنت بدون فیلتر را مجاز می‌دانند، در نشست وبرخاست‌هایشان برای مردم چنین حقی را قائل نیستند و با هزار و یک توجیه، دست به فیلتر می‌زنند و اتفاقا وزارتخانه‌ای که حالا ماهیت تفکری خود را روشن کرده نیز این گونه تبلیغ می‌کند که فیلتر اینترنت در حوزه اختیاراتش نیست اما توضیح نمی‌دهند چطور فکر کردن به راهی برای برخورداری گردشگر خارجی از اینترنت بدون فیلتر در حوزه اختیارات آنها تعریف می‌شود.

مشکل اینجا تفکری است که اینترنت را طبقاتی می‌داند. دلیل این مدعا نامه‌هایی است که از سوی مقامات دولتی برای دریافت اینترنت بدون فیلتر منتشر شده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای خطاب به احسان خرامید، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرده این مرکز نیاز دارد در راستای عمل به رسالت‌های خبری خود از «اینترنت رایگان و بدون فیلتر و پرسرعت» بهره‌مند شود و لیستی از کارکنان این وزارت‌خانه برای دریافت اینترنت بدون فیلتر ارائه کرده است.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در تاریخ ۹ مهر در نامه‌ای به عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات درخواست کرده با توجه به «استقرار کارلوس کی روش در کمپ تیم‌های ملی فدراسیون فوتبال و گستره ارتباطات تیم ملی در سطح بین‌الملل» از تعدادی از آی‌پی‌های این فدراسیون رفع فیلتر شود.

یک خبرگزاری اصولگرا نیز از وزیر ارتباطات خواسته با توجه به نیاز این خبرگزاری به استفاده دائمی از اینترنت بدون فیلتر در ارتباط با امورات خبری و اطلاع‌رسانی و رصد رسانه‌ های خارجی، مشمول دریافت اینترنت بدون فیلتر شود.

در نامه‌های منتشرشده، نامه‌ای از امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت نیز به چشم می‌خورد که خطاب به مصطفی اشرف، مدیر کل دفتر وزارتی وزارت ارتباطات نوشته شده و با ارائه کد ملی و شماره تلفن درخواست کرده است اینترنت بدون فیلتر دریافت کند.

این‌ها مشتی از خروار نامه ‎هاست.نیازی به زیاده‌گویی نیست. انگار جبر جغرافیایی فقط متوجه مردم ایران است والا برخی مقامات ایران خود را در حکم گردشگر می‌دانند و برای خودشان اینترنت بدون فیلتر، طلب می‌کنند و برای دیگران اما اینترنتی فیلتر شده.

روزنامه‌نگار

223223

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا