سرور مجازی
zoomit

دولت آمریکا جزئیات بودجه ۵۰ میلیارد دلاری صنعت تراشه را اعلام کرد

یک ماه پس از امضای لایحه‌ی خبرساز CHIPS توسط جو بایدن، دولت ایالات متحده‌ی آمریکا در بیانیه‌ای توضیح داده است که بودجه‌ی ۵۰ میلیارد دلاری را چگونه به صنعت نیمه‌هادی اختصاص می‌دهد. وزارت بازرگانی آمریکا می‌گوید این بودجه‌ی ۵۰ میلیارد دلاری، صنعت بومی تراشه را در این کشور احیا می‌کند و افزون‌بر ایجاد مشاغلی با درآمد خوب در سراسر آمریکا، باعث تحریک نوآوری می‌شود.

براساس گزارش انگجت، بیش از نیمی از بودجه‌ (۲۸ میلیارد دلار) به افزایش ظرفیت تولید تراشه‌های منطقی و تراشه‌های حافظه در خاک آمریکا اختصاص داده می‌شود. وزارت بازرگانی می‌گوید این تراشه‌ها با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین لیتوگرافی‌های موجود تولید خواهند شد. آمریکا قصد دارد این بودجه را در قالب کمک بلاعوض و وام دردسترس شرکت‌ها قرار دهد. شرکت‌های فعال در صنعت نیمه‌هادی، بودجه‌ی دولتی را صرف احداث و گسترش خط تولید، آزمایش، مونتاژ و پکیجینگ تراشه‌ها خواهند کرد.

دولت آمریکا قصد دارد حجم تولید تراشه‌های قدیمی را نیز افزایش دهد. تقریباً ۱۰ میلیارد دلار از بودجه‌ی CHIPS به تولید تراشه برای خودروها، سیستم‌های ارتباطی، دستگاه‌های پزشکی و دفاعی و سایر بخش‌های تجاری مهم اختصاص داده خواهد شد. وزارت بازرگانی می‌گوید ۱۱ میلیارد دلار دیگر از بودجه صرف تحقیق‌و‌توسعه می‌شود.

آمریکا گفته است که تا اوایل ماه فوریه‌ی ۲۰۲۳ (بهمن و اسفند ۱۴۰۱) روند پذیرش درخواست‌ها را شروع می‌کند. نمایندگان وزارت بازرگانی ایالات متحده می‌گویند پس از بررسی درخواست‌ها، کمک‌های بلاعوض و وام‌ها به‌صورت تدریجی به دست شرکت‌ها می‌رسد.

جینا ریماندو، وزیر بازرگانی آمریکا، به نیویورک تایمز گفته است که احتمالاً از بهار سال آینده روند آزادسازی کمک‌های مالی شروع می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

  • پیروزی بزرگ برای صنعت تراشه آمریکا؛ جو بایدن لایحه CHIPS را امضا کرد
  • آمریکا با بودجه ۲۸۰ میلیارد دلاری به قطب تولید تراشه تبدیل می‌شود

با وجود تصویب لایحه‌ی CHIPS، احتمالاً چند سال طول می‌کشد تا شاهد نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری سنگین آمریکا در صنعت تراشه‌ باشیم. دولت ایالات متحده به‌دنبال تصاحب جایگاه آسیا در صنعت تراشه است، هدفی که بسیار بلندپروازانه به نظر می‌رسد. امروزه بخش اعظم تراشه‌ها در کشورهای آسیایی مثل چین و تایوان تولید می‌شوند و آمریکا برای رقابت با آن‌ها مسیر پرچالشی در پیش دارد.

وزارت بازرگانی ایالات متحده می‌گوید کشور آمریکا در حال حاضر «صفر درصد» از پیشرفته‌ترین تراشه‌هایی را که در کره‌ی زمین تولید می‌شوند تأمین می‌کند. این در حالی است که اکثر تراشه‌ها در داخل خاک آمریکا طراحی می‌شوند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا