سرور مجازی
اینترنت

توافق شبانه اردوغان خشمگین با ایلان ماسک!

غزال زیاری– طبق گزارش رسانه‌های مختلف خبری، روز گذشته شبکه اجتماعی توئیتر دست کم برای ۱۲ ساعت در بیشتر ارائه‌دهندگان سرویس تلفن‌های همراه در ترکیه مسدود بود.

مسدود کردن توئیتر در پی موجی از انتقادات آنلاین از عملکرد دولت ترکیه در جریان زلزله مرگبار اخیر در جنوب این کشور رخ داد ولی ساعت ۵ بامداد پنجشنبه به وقت محلی، این محدودیت رفع شد و توئیتر مجددا در دسترس قرار گرفت.

وب‌سایت رصد اینترنت Netblock.org روز چهارشنبه گزارش داد که توئیتر در ترکیه محدود و سپس کاملا در تمام ارائه‌دهندگان سرویس‌های تلفن‌های همراه اصلی در این کشور مسدود شده است و البته دسترسی به توئیتر از طریق سرویسهای VPN امکان پذیر بود.

زلزله ۷.۸ ریشتری صبح روز دوشنبه در جنوب ترکیه و سوریه خسارات فراوانی به بارآورده و بیش از ۱۶ هزار کشته داشته.

بعد از وقوع این زلزله، تعدادی از افراد با انتشار پست‌هایی از موقعیت‌شان، طلب کمک می‌کردند و حتی جان چندین نفر هم با توئیت‌هایی که منتشر کردند، نجات یافت.

در این میان بسیاری از افراد با استفاده از شبکه‌های اجتماعی از کمبود امکانات برای جستجو و نجات عزیزانشان در مناطق زلزله زده، گلایه داشتند و در همان زمان مقامات دولت ترکیه هشدارهای متعددی را در مورد نشر اطلاعات نادرست در این رابطه منتشر کردند.

انتقادات از دولت ترکیه در پی مسدود کردن توئیتر

آلپ توکر، مدیر نت‌بلاکس روز چهارشنبه اعلام کرد که ماهیت هماهنگ مسدود شدن توئیتر در ترکیه نشان دهنده آن است که این اتفاق نتیجه یک دستور دولتی بوده است.

او اعلام کرد که داده‌های شبکه نشان‌دهنده آن است که مسدود کردن توئیتر توسط نرم‌افزارهایی که از سوی ارائه‌دهندگان مخابراتی نصب شده، انجام شده و می‌تواند مانع از دسترسی افراد به برخی وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها شود.

از سوی دیگر فاتح آلتایلی، روزنامه‌نگار سرشناس ترکیه‌ای روز چهارشنبه در توئیترش نوشت:« در شرایطی که تمام تیم‌های نجات با توئیتر با هم ارتباط برقرار می‌کنند، ایده خیلی خوبی است تا توئیتر را قطع کرده تا مخالفان را خاموش کنید. خیلی هم خوب.»

آقای آلتایلی از روز دوشنبه تمام تلاش‌های کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان را از طریق توئیتر هماهنگ می‌کرد.

از سوی دیگر جم ییلماز، بازیگر و کمدین معروف ترکیه هم توئیت زده بود:« آیا هیچ توضیحی برای محدود کردن توئیتر، آن هم در شرایطی که برای نجات جان افراد کاربردی است دارید؟ وقتی فوایدش در سه روز اخیر این‌قدر آشکار بوده؟ آن هم در چنین زمانی؟ من که کم آوردم و تسلیم شدم.»

رفع محدودیت‌ها در روز پنجشنبه

حالا نت بلاکس اعلام کرده که روز پنجشنبه و بعد از برگزاری تماس ویدیو کنفرانسی میان مقامات ترکیه با مدیران اجرایی توئیتر، محدودیت این شبکه اجتماعی برداشته شده.

netblocks.jpg

این اتفاق در شرایطی رخ داد که ایلان ماسک، مالک پلتفرم توئیتر، ساعاتی پیش توئیت زده بود:« توئیتر از طریق دولت ترکیه مطلع شده که دسترسی به توئیتر در این کشور به زودی مقدور خواهد شد.»

عمر فاتح سایان، معاون وزیر زیرساخت‌های ترکیه روز پنجشنبه در توئیترش اعلام کرد که با مقامات توئیتر صحبت کرده و به آنها درباره مسئولیت‌هایشان در قبال ترکیه بعد از این فاجعه نکاتی را یادآور شده و تاکید کرد که ترکیه در انتظار همکاری بیشتری است و دراین رابطه توئیت زد:« مسئولیت توئیتر نبرد با اطلاعات نادرست است.»

همه اینها درشرایطی است که انتخابات پیش‌روی ترکیه در روز ۱۴ می، اتفاقی سرنوشت‌ساز برای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه است که مایل است تا دو دهه سلطه‌اش در سیاست این کشور را ادامه دهد.

البته ترکیه در گذشته نیز سابقه محدود کردن شبکه‌های اجتماعی را در مواقع اضطرارهای ملی و حوادث ایمنی داشته و از زمان وقوع زلزله نیز پلیس ۱۸ نفر را به دلیل تحریک کرن افراد در شبکه های اجتماعی با انتشار پست‌های انتقادی از دولت، دستگیر کرده است.

منابع: Nytimes، cnn، newarab

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا