سرور مجازی
اینترنت

طرح صیانت، «چراغ خاموش» تصویب شد / به‌زودی، ارسال «فیلترینگ» به شورای نگهبان

نوروزی اعلام کرد: براساس مصوبه کمیسیون مشترک این طرح تصویب شده و همین روزها به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

او افزود: جزئیات این طرح در جلسات گوناگون بررسی شد و بسیاری از موارد آن که دارای ایراد بود تعدیل شد. عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در پاسخ به سوالی مبنی بر شفافیت برگزاری جلسات مربوط به این طرح عنوان کرد: طرح صیانت ذیل اصل ۸۵ است و جزئیاتش نیز در کمیسیون مشترک بررسی شد.

چندی پیش نیز آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با فارس، پیرامون آخرین وضعیت اجرایی شدن طرح صیانت با اشاره به اینکه این طرح در مجلس به نظارت بر قانون و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر شکل داده از انجام مراحل پایانی این طرح خبر داد.

او درباره پلفترم‌های فیلترشده نیز عنوان کرد: همان‎طور که می‎دانیم پلتفرم‌های توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و واتس‎آپ در اختیار افرادی در بیرون کشور است و آنها هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند.

در زمینه محدودیت فضای مجازی کمیسیون مشترک با حضور متخصصان و افراد صاحب‌نظر داریم و مسئله با حساسیت فراوان در حال پیگیری است تا تنظیم مقررات درست داشته باشیم. پلتفرم‎های واتس‎آپ، اینستاگرام و توئیتر نمی‌‎توانند از خارج کشور هر گونه که می‌خواهند مدیریت شوند و هیچ جای دنیا نیز این وضعیت وجود ندارد.

تصویب چراغ خاموش طرح صیانت

تصویب چراغ خاموش طرح صیانت درحالی انجام شد که باوجود زمزمه‌هایی که پیرامون اجرایی شدن آن وجود داشت، بسیاری از فعالان حوزه فضای مجازی و مسئولان نسبت به آن مخالفت خود را ابزار کرده بودند.

این درحالی است که حدود ۵ ماه از اعمال محدودیت‌های شدید اینترنت و فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام و واتساپ می‌گذرد. طی این مدت بسیاری از کسب‌وکارهایی که در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کردند از بین رفته و بسیاری نیز شغل خود را از دست دادند. پس از این اتفاق تاکید مسئولان مربوطه به مهاجرت به پلتفرم‌های بومی بیش از هر زمان دیگری مطرح شد. در این چند ماه درحالی مسئولان از مهاجرت کاربران به این پلتفرم‌ها آمار ارائه می‌دادند که بسیاری از کاربران به وضوح مخالفت خود را از اعمال این محدودیت‌ها اعلام کرده بودند. بسیاری نیز عقیده داشتند که به اجبار از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند و گزینه دیگری نیز برایشان باقی نمانده است.

اینترنت طبقاتی یا رانت سازماندهی‌شده؟

اینترنت طبقاتی نیز دیگر موضوعی بود که با اعمال محدودیت‌ها مطرح شد. حدود یک ماه پیش بود که دولت از قصد خود مبنی بر ارائه اینترنت ویژه به کسب‌وکارهای خاص و فعالان صنف فناوری خبر داد. این موضوع که با واکنش‌های اعتراضی مدیران و فعالان این حوزه مواجه شد، به عقیده کارشناسان مقدمه‌ای بر اجرایی کردن طرح اینترنت طبقاتی بود.

بسیاری از مدیران فعال در حوزه فضای مجازی هم تا کنون چندان روی خوشی برای ارائه اینترنت طبقاتی به کسب‌وکارهای فعال در این حوزه نشان نداده‌اند و آن را نوعی رانت و فساد سازماندهی‌شده دانسته‌اند. حالا هم طرح صیانت در سکوت خبری تصویب شد. باید منتظر ماند و دید که واکنش‌ها نسبت به چنین اتفاقی چه خواهد بود؟

بیشتر بخوانید:

  • آیت‌الله جوادی‌آملی در انتقاد از محدودسازی فضای مجازی / اگر واقعاً ما آدم‌های درستی باشیم …

  • ریشه «طرح‌»های عجیب و غریب مجلس چیست؟ / «پایداری‌ها»، نمی‌دانند یا می‌خواهند، مردم را «عصبانی» کنند؟

  • آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی: «طرح صیانت» در مجلس در مرحله پایانی است / تلاش داریم تا مدیریت «فضای مجازی» را به دست بگیریم

  • پیگیری «غیرقانونی» جبهه پایداری برای قانونی شدن «صیانت» / اختیارات کمیسیون ویژه،«لغو» شده، طرح را چگونه نهایی کرده‌اند؟

۲۱۲۲۰

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا