سرور مجازی
zoomit

پادشاه تراشه‌های موبایل؛ A16 Bionic اپل با لیتوگرافی ۴ نانومتری رونمایی شد

اپل در رویداد Far Out که در ۷ سپتامبر مصادف با ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد درخلال معرفی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس از تراشه‌ی قدرتمند خود A16 Bionic رونمایی کرد. تراشه‌ی A16 Bionic اپل از لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC بهره می‌گیرد و در دل خود حدود ۱۶ میلیارد ترانزیستور را در کنار دیگر اجزای کاربردی به‌گونه‌ای جای داده است که وظایف مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی را در سراسر اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند و سیستم‌عامل iOS شتاب دهند.

اپل می‌گوید تراشه‌ی A16 Bionic دارای پردازنده‌ای ۶ هسته‌ای است که شامل ۲ هسته با کارایی بالا و ۴ هسته کم‌مصرف می‌شوند. همچنین، واحد پردازش گرافیکی این تراشه ۵ هسته دارد که در کنار موتور ۱۶ هسته‌ای عصبی برای اجرای بیش‌از ۱۷ میلیارد عملیات در هر ثانیه به‌طور هم‌زمان آمادگی کامل دارد. این توانایی به اپل این اعتماد به‌نفس را می‌دهد که ادعا کند این تراشه قوی‌ترین تراشه‌ی حال حاضر در دنیای گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رود.

مشخصات تراشه A16 Bionic

کوپرتینویی‌ها ادعا می‌کنند که هسته‌های باکارایی بالا در‌مقایسه‌با هسته‌های مشابه در تراشه‌ی A15 تا ۲۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند؛ درحالی‌که هسته‌های کم‌مصرف یک‌سوم تراشه‌های رقیبی که از آن نام‌برده نشد، انرژی مصرف خواهند کرد.

ظرفیت پهنای‌باند حافظه‌ی واحد پردازشی گرافیکی به‌کار رفته در تراشه‌ی A16 اپل تا ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد و به‌طور کلی اپل ادعا می‌کند تراشه‌ی A16 درمجموع ۴۰ درصد از رقبا سریع‌تر پاسخ می‌دهد.

دیگر ویژگی‌های کلیدی این تراشه شامل، پردازنده‌ی سفارشی ISP می‌شود که سیستم دوربین گوشی آیفون ۱۴ پرو را پشتیبانی می‌کند. پردازنده، واحد پردازشی گرافیکی و موتور عصبی و ISP به‌کار رفته در تراشه‌ی A16 درکنار یکدیگر قرار گرفتند تا سخت‌افزار دوربین جدید گوشی آیفون را تا نهایت قدرت به‌کار بگیرند و به‌ازای هر عکسی که کاربر ثبت می‌کند بیش‌از ۴ میلیارد عملیات را به‌انجام برسانند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس رونمایی شدند؛ دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، ارتباط ماهواره‌ای و خداحافظی با ناچ
  • قیمت و تاریخ عرضه خانواده آیفون ۱۴ اعلام شد

علاوه‌براین، موتور نمایشگری در این تراشه تعبیه شده است تا نهایت حد روشنایی برابر با ۲۰۰۰ نیت، ویژگی نمایشگر همیشه روشن با نرخ نوسازی یک هرتز و قابلیت آنتی آنالایزینگ (Anti-Aliasing) برای صیقل‌دادن لبه‌های تصاویر خمیده را فراهم کند. یکی از ویژگی‌های کلیدی آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس با نام Dynamic Island معرفی شد که انیمیشن‌های آن به‌لطف وجود تراشه‌ی A16 بسیار روان و چشم‌نواز به‌نمایش درمی‌آیند.

همچنین، Secure Enclave موجود در تراشه‌ی A16 تمام داده‌های شخصی نظیر Face ID و مخاطبان، داده‌های پایش سلامت و… را به‌صروت رمزنگاری شده ذخیره می‌کند تا فقط ازطریق دستگاه آیفون دردسترس باشند.

ناگفته نماند که مدل‌های معمولی آیفون‌های جدید یعنی آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس مجهز به تراشه A15 با GPU پنج هسته‌‌ای می‌شوند که سال گذشته در سری گوشی‌های آیفون ۱۳ پرو شاهدش بودیم.

آیفون‌های پرو نسل جدید اپل از تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۸ شهریور ۱۴۰۱) قابل پیش‌خرید هستند و در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۵ شهریور ۱۴۰۱) عرضه‌ی آن‌ها آغاز خواهد شد.

دیدگاه شما کاربران دیتاسنتر من درباره‌ی تراشه‌ی A16 Bionic اپل چیست؟

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا