سرور مجازی
zoomit

وزیر ارتباطات: متأسفانه استفاده از فیلترشکن جرم‌انگاری نشده، البته تلاش‌هایی دارد صورت می‌گیرد

عیسی زارع‌پور در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت که استفاده، فروش و کسب درآمد از VPN غیرمجاز است اما متأسفانه هنوز جرم‌انگاری نشده است. همچنین او خبر داد که تلاش‌هایی در زمینه جرم‌انگاری در این زمینه در حال انجام است:

درباره اینکه آیا استفاده، فروش و کسب درآمد از ابزارهای موسوم به فیلترشکن مجاز است یا خیر، باید گفت غیرمجاز است اما متأسفانه جرم‌انگاری نشده استفاده از فیلترشکن، الان البته تلاش‌هایی دارد صورت می‌گیرد که این مسئله به سرعت علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم‌انگاری هم شود. البته این‌ها جزو وظایف بنده نیست و نهادهای مربوطه باید آن را دنبال کنند.

وزیر ارتباطات در ادامه‌ی اعلام این خبر، به نظرات کارشناسان در زمینه آسیب‌های استفاده از فیلترشکن‌ها اشاره کرد و خطاب به مردم گفت: «استفاده از ابزارهای موسوم به فیلترشکن و وی‌پی‌ان حتماً آسیب‌پذیری به‌دنبال خواهد داشت چون راه رخنه هکرها را به ابزارهای ارتباطی مردم تسهیل می‌کنند.»

عیسی‌زارع‌پور در حالی از جرم‌انگاری فروش و کسب درآمد از VPN می‌گوید که روز گذشته، عضو هیئت مدیره اتحادیه فناوران رایانه اعلام کرد ناراضیان از فیلترشکن‌ها می‌توانند به اتحادیه شکایت کنند. سعید نقوی در گفت‌وگو با ایلنا گفته برخی کافی‌نت‌ها و واحدهای صنفی فناوران رایانه و خدمات موبایل اقدام به فروش فیلترشکن می‌کنند و خریداران اگر نسبت به خرید فیلترشکن رضایت نداشتند می‌توانند به اتحادیه مربوطه مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند. به گفته بازرس اتحادیه، فیلترشکن‌ها با قیمت‌هایی بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

گزارش‌ها می‌گویند تقاضای مردم در هفته‌های گذشته برای VPN افزایش سه هزار درصدی داشته و برآوردها از گردش مالی سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان در این زمینه خبر می‌دهند. مردم کشور VPN را به‌عنوان فیلترشکن یا ابزاری برای دور زدن فیلترینگ می‌شناسند و در شرایطی که اپلیکیشن‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی محبوب و پرکاربردشان فیلتر می‌شود بدون دسترسی به VPN های امن، از هر ابزاری که به کمکشان می‌آید استفاده می‌کنند. کارشناسان حوزه IT به‌ویژه کارشناسان امنیت شبکه بارها نسبت به رواج استفاده از VPN‌هایی که نام و نشانی ندارند هشدار داده‌اند.

وزیر ارتباطات در ادامه پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در حیاط هیئت دولت با تأیید اینکه در برخی ساعات بر اینترنت بین‌الملل محدودیت‌هایی اعمال شده، تأکید کرد در یک ماه گذشته در هیچ زمانی اینترنت کشور به شکل سراسری قطع نشده بود. او همچنین دوباره اعلام کرد این محدودیت‌ها به دلیل تصمیمات نهادهای امنیتی گرفته شده که در همه کشورها مرسوم است. زارع‌پور در ادامه از جبران ضرر و زیان مشترکان در این مدت گفت:

محدودیت‌های مقطعی ادامه دارد. اما غیر از دو پلتفرم که بنا بر مصوبه نهادهای امنیتی فعلاً بسته است، چند روزی است که همان‌طور که در خبرها آمده عمدتاً محدودیت‌ها برداشته شده. پس از اینکه این محدودیت‌های مقطعی برطرف شود، حتماً اپراتورها ضرر و زیان مردم را جبران خواهند کرد.

او درباره ادامه فعالیت واتساپ و اینستاگرام گفت تصمیم‌گیری در مورد ادامه فعالیت این دو پلتفرم در مراجعی گرفته می‌شود که وزارت ارتباطات یک عضو از آن است: «ما نظرات کارشناسی خودمان را ارائه خواهیم کرد اما اجازه دهید این تصمیم توسط همان مجموعه‌ای که متولی این کار است اعلام شود. ولی همان‌طورکه حتی در مورد ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت ماهواره‌ای اعلام کردم، هر شرکتی که بنا به عرف بین‌الملل، قواعد جمهوری اسلامی را بپذیرد از فعالیتشان در جمهوری اسلامی استقبال می‌کنیم.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا