سرور مجازی
zoomit

اپل برای توسعه‌ی ارتباطات ماهوره‌ای و ارسال ویدئو و صدا پتنت ثبت کرد

در هفته‌ی گذشته اپل قابلیت ارتباط ماهواره‌ای آیفون را به چهار کشور دیگر گسترش داد؛ اما ظاهراً پتنت دیگری نیز توسط اپل ثبت شده است که نشان می‌دهد برنامه‌های ماهوره‌ای اپل فراتر از ارسال پیام اضطراری درخواست کمک، توسعه خواهد یافت. به‌گزارش 9to5mac، درحالی‌که سرویس پیام اضطراری ارائه‌شده روی آیفون ۱۴ به ارتباطات مبتنی‌بر متن محدود شده است؛ اما با‌این حال، براساس پتنت جدید اپل، امکان استفاده از ارتباطات ماهوره‌ای برای ارسال صدا، ویدئو و موارد دیگر فراهم خواهد شد.

قابلیت ارسال پیام اضطراری SOS ازطریق ماهواره توسط آیفون ۱۴ یکی از سرتیترهای مهم خبری رویداد ماه سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی (شهریور ۱۴۰۱ خورشیدی) اپل بود و این قابلیت به‌قدری برای این شرکت اهمیت داشت که حتی نام رویداد، Far Out، نیز اشاره‌ای تلویحی به آن داشت.

اپل درباره‌ی این قابلیت توضیح داده است که اگر کاربری نتواند به‌خاطر دردسترس نبودن پوشش شبکه مخابرات یا وای‌فای، درخواست خدمات اضطراری ارسال کند، آیفون کمک می‌کند که اتصال ماهواره‌ای به کمک کاربر بیاید. بنابراین، یه پرسشنامه‌ی کوتاه به‌نمایش درمی‌آید که کاربر می‌توان با چند لمس به پرسش‌های حیاتی پاسخ دهد و پاسخ‌های اولیه به‌صورت پیامی برای اعزام‌کنندگان نیروی کمک ارسال می‌شود تا به‌سرعت موقعیت مکانی و وضعیت کاربر مشخص شود.

پس‌از پرسشنامه، رابط بصری کاربر را راهنمایی می‌کند که آیفون خود را برای اتصال به ماهواره در چه جهتی تنظیم کند و پیام ارسال کند. در این پیام، پاسخ‌های پرسشنامه، موقعیت دقیق مکانی ازجمله ارتفاع، میزان شارژ باتری باقی‌مانده آیفون، مشخصات پزشکی (درصورتی که در آیفون پیش‌تر فعال شده باشد)، ارسال می‌شوند.

تمامی این داده‌ها به‌صورت مستقیم و ازطریق ماهواره به اعزام‌کنندگان نیروهای کمکی ارسال می‌شود یا ممکن است توسط مراکز انتقال پیام متخصصان آموزش‌دیده‌ی اپل دریافت شود تا آن‌ها به‌نمایندگی از کاربر درخواست کمک کنند. علاوه‌براین، رونوشتی از پیام‌ها نیز برای مخاطبان اضطراری که قبل‌تر توسط کاربر مشخص شدند، ارسال خواهد شد.

این قابلیت در ماه گذشته در ایالات متحده و کانادا دردسترس قرار گرفت و هفته‌ی گذشته نیز در کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایرلند راه‌اندازی شد و قرار است کشورهای دیگری نیز به این فهرست افزوده شوند.

اما، به‌تازگی مشخص شد که برنامه‌های ماهواره‌ی اپل ممکن است فراتر از ارسال پیام متنی برود. در متن پتنت ثبت شده توسط اپل چنین آمده است که داده‌های ارتباطات ماهواره‌ای که توسط فرستنده و گیرنده شماره ۲۸ و آنتن شماره ۳۰ منتقل می‌شوند، ممکن است شامل داده‌های رسانه‌ای نظیر استریم ویدئو، داده‌های تلویزیون، رادیوی ماهواره‌ای و داده‌های صوتی و حتی داده‌های اینترنتی یا هرنوع داده‌ی موردنظر باشند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • ظاهراً اپل برنامه‌هایی برای گسترش قابلیت‌ ارتباط ماهواره‌ای سری آیفون 14 دارد
  • نگرانی‌های متخصصان درباره قابلیت ارتباط ماهواره‌ای سری آیفون ۱۴ اپل

اپل درحال حاضر، برای پشتیبانی از قابلیت ارتباطات ماهواره‌ای خود بودجه‌ی ۴۵۰ میلیون دلاری تخصیص داده است که مبلغ چشمگیری حتی طبق استانداردهای اپل برای سرویسی به‌شمار می‌آید که برای بخش کوچکی از دارندگان آیفون دردسترس قرار دارد. اما، با احتساب اینکه سرمایه‌گذاری در این بخش آغاز پروژه‌ی بزرگ‌تری باشد، این مقدار بودجه نسبتاً کم به‌نظر می‌رسد.

به‌هرحال، با توجه به اینکه ارتباطات ماهواره‌ای در حال تبدیل‌شدن به روندی فراگیر است و از قابلیتی لوکس که پیش‌تر در قایق‌های تفریحی ارائه می‌شد در حال بدل‌شدن به قابلیتی عادی برای تمام کاربران است، می‌توان سرمایه‌گذاری بیشتر در این پروژه را منطقی قلمداد کرد.

دیدگاه شما مخاطبان دیتاسنتر من درباره‌ی توسعه‌ی ارتباطات ماهواره‌ای در آیفون چیست؟

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا