سرور مجازی
zoomit

آزادی بیان به سبک ایلان ماسک؛ توییتر حساب چند روزنامه‌نگار سرشناس فناوری را تعلیق کرد

توییتر عصر پنج‌شنبه به وقت محلی حساب کاربری شماری از روزنامه‌نگاران معروف را که خبرهای ایلان ماسک و این شبکه‌ی اجتماعی را پوشش می‌دادند، مسدود کرد. در ابتدا گفته می‌شد حساب این افراد به‌طور دائمی تعلیق شده است، بااین‌حال ماسک گفته که پس از گذر هفت روز حساب‌های تعلیق‌شده بازمی‌گردند.

تعلیق حساب روزنامه‌نگاران در حالی انجام می‌شود که توییتر در روزهای اخیر سیاست‌هایش را درباره‌ی حساب‌هایی که محل جت‌های خصوصی را رهگیری می‌کنند تغییر داده است. درنتیجه‌ی این اتفاق، حسابی که جت شخصی ایلان ماسک را پایش می‌کرد و به فالورهای زیادی دست پیدا کرده بود مسدود شد.

براساس نوشته‌ی CNBC، حساب کاربری رایان مک (روزنامه‌نگار نیویورک تایمز)، دانی اوسالیوان (روزنامه‌نگار CNN)، درو هارول (روزنامه‌نگار واشینگتن پست)، مت بیندر (روزنامه‌نگار مشبل) و چند روزنامه‌نگار مستقل در روزهای اخیر مسدود شده است.

حساب کاربری پلتفرم Mastodon که رقیبی برای توییتر محسوب می‌شود نیز تعلیق شده است. حساب‌های توییتری تحت مدیریت روزنامه‌نگاران NBC News نتوانسته‌اند هیچ لینکی به صفحات Mastodon توییت کنند. هم‌زمان با این اتفاق،‌ هشتگ Mastodon در توییتر ترند شده بود.

ایلان ماسک می‌گوید تعلیق حساب روزنامه‌نگاران سرشناس نتیجه‌ی تغییر سیاست‌های توییتر درباره‌ی رهگیری جت‌های خصوصی است. گفته می‌شود روزنامه‌نگاران موردبحث لینکی به صفحات رهگیری جت‌های خصوصی پست کرده‌اند و همین موضوع عامل تعلیق حساب آن‌ها بوده است.

ایلان ماسک می‌گوید حساب‌هایی که پنج‌شنبه مسدود شدند، محل او را به‌صورت بلادرنگ فاش می‌کردند و «اساساً مختصات ترور ارائه می‌دادند.» به گفته‌ی ایلان ماسک تعلیق حساب روزنامه‌نگاران هفت روز به طول می‌انجامد. ماسک مدت کوتاهی پس از تصاحب توییتر گفته بود حسابی را که محل جت شخصی‌اش را رهگیری می‌کند مسدود نخواهد کرد.

روزنامه‌نگاران تعلیق‌شده در بیانیه‌ای از اقدام ماسک انتقاد کرده‌اند. دانی اوسالیوان می‌گوید به‌نظر می‌رسد ایلان ماسک بدون اتکا بر قانون و صرفاً براساس میل شخصی‌اش حساب‌ها را مسدود می‌کند. یکی از مدیران روزنامه‌ی واشینگتن پست می‌گوید مسدود شدن حساب درو هارول کاملاً با ادعای ماسک مبنی‌بر فراهم‌سازی امکان آزادی بیان در توییتر تضاد دارد.

مقاله‌های مرتبط:

  • آزادی‌بیان توییتر زیر ذره‌بین منتقدان؛ ماسک حساب رپر آمریکایی را به‌دلیل یهودستیزی مسدود کرد
  • توییتر نیز همچون اینستاگرام، «شدوبن» حساب‌های کاربری را اطلاع‌رسانی می‌کند

نماینده‌ی دموکرات ایالت ماساچوست آمریکا در توییتی می‌گوید جلسه‌ای با نمایندگان توییتر برگزار کرده است تا مطمئن شود که این شبکه‌ی اجتماعی علیه روزنامه‌نگاران منتقد اقدام نمی‌کند: «کمتر از ۱۲ ساعت بعد، چندین روزنامه‌نگار حوزه‌ی فناوری تعلیق شده‌اند. موضوع چیست ایلان ماسک؟»

گفته می‌شود جک سوئینی، خالق حسابی که حرکت جت شخصی را رهگیری می‌کرد، توسط ایلان ماسک تهدید به اقدام قانونی شده است. ماسک می‌گوید سه‌شنبه‌ی این هفته برای خودرویی که فرزندش در آن حضور داشته مزاحمت ایجاد شده است. سوئینی می‌گوید هیچ اطلاعی از شکایت احتمالی ایلان ماسک ندارد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا