سرور مجازی
zoomit

آمریکا با تخصیص ۲۰۰ میلیارد دلار به صنعت تراشه، ده‌ها هزار شغل پردرآمد ایجاد می‌کند

با وجود تصویب رسمی قانون CHIPS and Science در آمریکا برای حمایت از صنعت تراشه، شرکت‌های فعال در این حوزه هنوز هیچ بودجه‌ای دریافت نکرده‌اند. تامز هاردور به‌نقل از بیانیه‌ی انجمن صنایع نیمه‌هادی می‌نویسد ایالات متحده قصد دارد در قالب این قانون ۲۰۰ میلیارد دلار بودجه به صنعت تراشه اختصاص دهد.

قانون CHIPS در بهار ۲۰۲۰ معرفی شد و سریعاً مورد توجه رهبران صنعت تراشه قرار گرفت. TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا، جزو نخستین شرکت‌هایی بود که در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ اعلام کرد کارخانه‌های جدیدی در ایالت آریزونای آمریکا احداث می‌کند. از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ پروژه‌ی مرتبط به اکوسیستم تراشه در سراسر ایالات متحده معرفی شده است.

کارخانه‌های TSMC و سایر پروژه‌های جدیدی که به قانون CHIPS وابسته هستند در نهایت ۴۰٬۰۰۰ شغل مستقیم با درآمد خوب ایجاد می‌کنند. انجمن صنایع نیمه‌هادی می‌‌گوید به‌ازای هر کارگر آمریکایی که مستقیماً به استخدام صنعت تراشه‌ی این کشور درمی‌آید، به‌طور میانگین ۵٫۷ شغل جدید در اقتصاد آمریکا ایجاد می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم‌اکنون ۱۳ کارخانه‌ی تراشه‌سازی جدید در آمریکا در دست احداث هستند و ۹ کارخانه فرایند گسترش خط تولید را شروع کرده‌اند. این کارخانه‌ها نه‌تنها باعث احیای صنعت تراشه‌ی آمریکا می‌شوند بلکه روی تولید قطعات الکترونیکی در این کشور اثر قابل‌توجهی می‌گذارند. ۱۰ پروژه‌ی دیگر مرتبط به کارخانه‌‌های تراشه‌سازی نیز توسط شرکت‌هایی مثل اینتل، TSMC و Texas Instruments تأیید شده‌اند.

جزئیات بودجه قانون CHIPS ایالات متحده آمریکا

کارخانه‌های جدید آمریکا انواع قطعات نیمه‌هادی را تولید خواهند کرد،‌ از IC-های ساده برای مدیریت انرژی و امپلی‌فایر صدا تا حافظه‌های پیشرفته و تراشه‌های مدرن CPU و GPU و SoC. به‌علاوه، ۲۰ پروژه‌ی مرتبط به تجهیزات و مواد اولیه که منابع گاز،‌ مواد شیمیایی، ابزار و ویفرهای موردنیاز کارخانه‌ها را تأمین می‌کنند نیز در آمریکا مراحل توسعه را می‌گذرانند. ۱۲ مورد از این تأسیسات در ایالت آریزونا احداث می‌شوند، جایی که اینتل و TSMC در حال ساخت کارخانه‌های پیشرفته‌ی جدیدی هستند.

مقاله‌های مرتبط:

  • پیروزی بزرگ برای صنعت تراشه آمریکا؛ جو بایدن لایحه CHIPS را امضا کرد
  • آمریکا به قطب تولید تراشه تبدیل می‌شود

ایالات متحده توجه ویژه‌ای به تولید تراشه در خاک خودش نشان می‌دهد، چون معتقد است با این کار ضمن حفظ امنیت ملی، زنجیره‌ی تأمین قابل‌اتکایی ایجاد و در زمینه‌ی اقتصادی پیشرفت بیشتری تجربه می‌کند. تراشه‌ی آمریکایی در نهایت باعث می‌شود تولید محصولات الکترونیکی در خاک ایالات متحده افزایش یابد. بعید است شرکت‌هایی مثل اپل به‌این‌زودی‌ها بتوانند خط تولید محصولات اصلی خود را به آمریکا منتقل کنند، اما برخی از شرکت‌های کوچک‌تر توانایی این کار را خواهند داشت.

انجمن صنایع نیمه‌هادی در بیانیه‌ی جدیدش می‌گوید مشتاق همکاری با وزارت بازرگانی آمریکا است تا از اجرای مؤثر و سریع بندهای قانون CHIPS اطمینان حاصل کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا