سرور مجازی
zoomit

هکرها ابزار جیلبریک iOS 15 و iOS 16 را منتشر کردند

اپل همیشه تلاش زیادی برای افزایش امنیت سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌های خود انجام داده است که گواه آن، سخت بودن ساخت ابزار جیلبریک iOS 15 بود. اما امنیت هیچ‌گاه مطلق نیست و تیمی به‌ نام palera1n موفق شده است ابزار جیلبریک iOS 15 و همچنین iOS 16 را منتشر کند که این موضوع خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای برای علاقمندان به سفارشی‌سازی آیفون است.

فرایند جیلبریک، با رفع محدودیت‌های نرم‌افزاری دستگاه‌های مجهز به iOS به کاربران اجازه می‌دهد با دسترسی به فایل‌های سیستمی و ویرایش آن‌ها، تغییرات مختلفی مثل تم‌، بارگذاری برنامه‌ از منابع غیر از اپ‌استور و موارد دیگر را انجام دهد. البته اپل همیشه تلاش کرده است با بهبود امنیت سیستم‌عامل مذکور، جلوی جیلبریک آن را بگیرد.

به‌نوشته‌ی 9to5Mac، روش جیلبریک palera1n برپایه‌ی checkm8 کار می‌کند؛ آسیب‌پذیری مهمی که سال ۲۰۱۹ شناسایی شد. این اکسپلویت از نوع غیرقابل اصلاح درنظر گرفته می‌شود و در تراشه‌های A11 تا A5 اپل وجود دارد. البته غول فناوری مستقر در کوپرتینو می‌تواند سایر بخش‌های سیستم را تغییر دهد تا از سوءاستفاده‌ی هکرها جلوگیری کند، اما قادر نخواهد بود اقدامی برای رفع دائمی این آسیب‌پذیری در دستگاه‌های قدیمی انجام دهد.

به گفته‌ی توسعه‌دهندگان جیلبریک جدید iOS، این ابزار با iOS 15 تا iOS 16.2 سازگاری دارد و این درحالی است که فقط چند روز از انتشار جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل مذکور می‌گذرد. درحال‌حاضر نمی‌دانیم این روش برای iOS 16.3 که هنوز به‌طور عمومی دردسترس قرار نگرفته است کار خواهد کرد یا خیر.

مقاله‌ی مرتبط:

  • آموزش نصب برنامه در آیفون از اپ استور
  • اولین ابزار جیلبریک آیفون و آیپد برای سیستم عامل iOS 15 به‌زودی دردسترس قرار خواهد گرفت

بااین‌حال، فهرست دستگاه‌هایی که تحت‌تأثیر آسیب‌پذیری checkm8 قرار دارند و امکان اجرای iOS 16 را دارند خیلی طولانی نیست. بدین‌ترتیب مدل‌های آیفون و آیپد که از جیلبریک iOS 16 با ابزار palera1n پشتیبانی می‌کنند به‌شرح زیر است:

  • آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس
  • آیفون X
  • آیپد ۵
  • آیپد ۶
  • آیپد ۷
  • آيپد پرو (نسل اول و دوم)

palera1n با پشتیبانی از iOS 16 برای دستگاه‌های مجهز به تراشه‌ی A11 و نسخه‌های قدیمی‌تری که از این پردازنده بهره می‌برند به‌روزرسانی شده است. البته تیم سازنده‌ی این جلبریک هشدار می‌دهد که ابزار آن‌ها هنوز در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارد و بیشتر جامعه‌ی توسعه‌دهندگان را هدف قرار داده است. این فرایند بسیار پیچیده بوده و به رایانه‌ای با سیستم‌عامل لینوکس یا مک نیاز دارد. نکته‌ی دیگر این‌که در‌حال‌حاضر فقط امکان اجرای چند تغییر در iOS 16 وجود دارد که جزئیات کامل آن در صفحه‌ی رسمی گیت‌هاب پروژه ارائه شده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا