سرور مجازی
zoomit

معاون نصر کشور: آمارهای اعلام‌شده از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات اثبات‌کردنی نیست

احمد نیرومند، معاون فناوری و برنامه‌ریزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در گفت‌وگو با سیتنا درباره‌ی ارائه‌ی آمار متناقض از میزان پیشرفت و توسعه شبکه ملی اطلاعات در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم گفت:

متأسفانه گزارش‌ها و اعداد درباره‌ی پروژه‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات به‌طور‌شفاف دراختیار فعالان این عرصه قرار نمی‌گیرد و این افراد نمی‌دانند در چه بستری می‌توانند از این پیشرفت‌ها به‌صورت ویژه استفاده کنند. گاهی‌ اوقات استفاده فعالان فاوا بر بستر زیرساخت شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود و به‌طور‌مشخص ملموس است؛ اما درصدی نمی‌توان درباره‌ی وضعیت توسعه‌ی این شبکه اعلام کرد.

به‌گفته‌ی نیرومند، براساس محتواهای خاص می‌توان میزان پیشرفت این شبکه را تخمین زد:

به‌عنوان مثال، اگر حجم استفاده‌شده (درصد) پهنای باند بر بستر شبکه زیرساخت فیبر و کابل و تلفن‌همراه را بررسی کنیم، به اعدادی می‌رسیم. بنابر اعلام اپراتورها، در سال‌های اخیر با افزایش حجم استفاده مردم، درصد استفاده از تلفن‌همراه بیشتر از سال‌های قبل‌تر شد؛ بنابراین، حجم و تناسب کاربران از شبکه تلفن‌همراه هم افزایش یافت.

اگر بستر زیرساخت فیبر و شبکه ملی اطلاعات طبق برداشت ما باشد، باید با افزایش میزان مصرف کاربران، سبد فیبر و زیرساخت هم افزایش می‌یافت که این اتفاق نیفتاد و افزایش در شبکه‌ی همراه دیده شد. می‌توان آماری از VODها گرفت و پرسید چند درصد از پهنای باند مصرفی شما و چه تعداد کاربر از بستر فیبر استفاده می‌کنند و آیا مجرای اتصال خود با کاربران را می‌دانید؟ اگر درمقایسه‌با سال گذشته تغییری پیدا کرده، قطعاً افزایش پیشرفت شبکه هم داشته‌ایم.

به‌گفته‌ی عضو هیئت‌مدیره‌ی سازمان نصر کشور و به‌باور بخش خصوصی، تا زمانی‌که شبکه ملی اطلاعات دسترسی و نتیجه‌ی کامل نداشته باشد، مردم به‌طور‌ملموس از آن استفاده نمی‌کنند و نمی‌توان سبد بازرگانی در موارد مختلف هم تهیه کرد. او همچنین به روند طی‌شده در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت:

بستری را به‌دلیل مشکلات زیرساختی کشور داشتیم که ابتدا با وایمکس شروع شد و بعد به‌سراغ TD-LTE‌ها و مودم‌های سیم‌کارت‌خور رفت. درصد پهنای باند وایمکس بعد از آنکه تمام شد، با بسته‌های تشویقی اپراتورها به بستر TD-LTE (مصرف تجاری در مکانی ثابت) سوئیچ شد. آیا از ابتدای دولت جدید این تعداد TD-LTEها روند کاهشی داشته‌اند؟ آیا پهنای باند مصرفی این موارد از دیتای کشور رو‌به‌کاهش بوده است؟ اگر کاهشی بوده، آیا وارد بستر زیرساخت شبکه ملی شده است یا شبکه همراه؟

اگر روند کم شده باشد و وارد بستر فیبرنوری شده باشیم، گام مثبتی برداشتیم؛ چون از شبکه‌ی موبایل استفاده نکردیم؛ اما در بخش خصوصی داده‌ای نداریم که با درصد اعلام کنیم. تجربه می‌گوید مودم‌ها فعال هستند و اپراتورها نیز بسته‌های حجیم خود را همچون اپراتورهای خارج از کشور کم کرده‌اند و بسترهای اپراتورها پر شده است. ما عددی نداریم که بگویند این عدد از کجاست و از کجا آمده؛ اما به‌صورت تجربی اعلام می‌کنیم و طبیعتاً مدیران مرتبط هم نمی‌توانند این اعداد را اثبات کنند.

احمد نیرومند تأکید کرد که شبکه‌ی ملی اطلاعات سرمایه‌گذاری بلند‌مدت است و متولیان باید با گزارش‌ها فصلی یا ماهانه شیب کارهایی که در این زمینه انجام می‌شود، اعلام کنند تا بخش خصوصی با مدیریت هزینه‌ها و مدیریت استراتژی خود بتواند همراه با مسیر پیشرفت، سوار بر این قطار شود. نیرومند درپایان اعلام کرد:

تا زمانی‌که قطار به مقصد نرسد و ربان خط پایان بریده نشود، نمی‌توانیم بگوییم شبکه‌ی ملی اطلاعات چه میزان پیشرفت و چگونه کار کرده است؛ البته احساس می‌کنیم کارهایی انجام شده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا