سرور مجازی
zoomit

کاهش ۲۵میلیون تومانی سقف تراکنش‌های ترمینال‌های حوزه رمزارز

تنظیم قوانین و مقررات برای حوزه رمزارز مدت‌ها است که از سوی کارشناسان به‌عنوان یک ضرورت در نظر گرفته شده است. حوزه رمزارزها سال‌ها است که در کشور به راه افتاده و در چند سال اخیر رونق بیشتری پیدا کرده است اما هنوز رگولاتوری رسمی و جامعی برای آن صورت نگرفته است.

عدم تنظیم‌گری در این فضا برای فعالان این حوزه، به‌ویژه صرافی‌های رمزارز، مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ از جمله این مشکلات عدم امکان دریافت نماد اعتماد تجارت الکترونیکی یا همان اینماد است که شرط فعالیت پرداخت‌یارها، فروشگاه‌های آنلاین و… است. این مشکل به‌ویژه در زمانی جدی‌تر شد که شاپرک اعلام کرد فعالیت پایانه‌های اینترنتی فاقد اینماد متوقف خواهد شد.

هرچند این اعلان شاپرک در ادامه با حاشیه‌های فراوانی همراه شد، تصمیمات را تغییر داد و در نهایت، تهدید شاپرک عملی نشد اما بهانه‌ای شد تا یک گام در مسیر رگوله‌شدن صرافی‌های رمزارز برداشته شود. این اقدام از سوی بانک مرکزی و شاپرک انجام شده و بنا است به صورت تصمیمی موقت تا زمان رگوله‌شدن کامل حوزه رمزارز، اجرایی شود. در همین راستا، کد ۷۸۰۰۰ به ترمینال‌های حوزه رمزارز تعلق گرفته و بنابراین این ترمینال‌ها از این به بعد با این کد شناسایی می‌شوند.

این کد به صورت ویژه به تراکنش‌های رمزارزی اختصاص یافته است و پایانه‌هایی که جز با کد ۷۸۰۰۰ فعالیت کنند، مشمول قوانین اینماد شده و چون خلاف قانون عمل کرده‌اند از سوی شاپرک مسدود خواهند شد.

با این اقدام، که با هدف شفاف‌سازی و امکان نظارت بیشتر بر فعالیت‌های حوزه رمزارز صورت گرفته است، از یک سو اعضای این حوزه به‌عنوان یک صنف شناسایی می‌شوند و از سوی دیگر، همین شناسایی و ارائه کد صنفی محدودیت‌هایی را برای تراکنش‌ها به وجود آورده است.

گمانه‌زنی‌های دیگری نیز درباره علت این اقدام وجود دارد و کارشناسان اظهار کرده‌اند با هدف تنظیم و کنترل قیمت دلار این اقدام صورت گرفته، چراکه نرخ رمزارزها بر بازار ارز و دلار تأثیر گذار است.

کاهش سقف تراکنش برای هر صرافی از ۵۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان یکی از محدودیت‌هایی است که تا امروز اعمال شده است. روابط عمومی رمزینکس ضمن اطلاعیه‌ای در همین خصوص اعلام کرده است:

پیرو ابلاغیه شاپرک و اعمال محدودیت برای تراکنش‌های درگاه پرداخت، از امروز ۲۳ آذر ۱۴۰۱، هر کارت در هر تراکنش بانکی تا سقف ۲۵ میلیون تومان امکان واریز خواهد داشت. همچنین کاربران (هر کد ملی) می‌توانند طی ۴ تراکنش ۲۵ میلیون‌ تومانی، ۱۰۰ میلیون تومان در هر شبانه‌روز واریز انجام دهد.

هنوز محدودیت بیشتری جز همین سقف تراکنش برای صرافی‌ها ایجاد نشده است؛ ترمینال‌های رمزارزی از نظر تعداد تراکنش محدودیتی ندارند و می‌توانند با هر کارت چهار تراکنش ۲۵ میلیون تومانی انجام دهند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا