سرور مجازی
zoomit

بسته حمایتی ۱۴۳ میلیارد دلاری چین برای تقویت صنعت تراشه‌سازی داخلی این کشور

به‌گفته منابع مختلف، چین درحال‌کار روی بسته‌ی حمایتی بیش‌از یک تریلیون یوانی (۱۴۳ میلیارد دلار) برای صنعت نیمه‌هادی داخلی خود است که گامی بزرگ به‌سوی خودکفایی در تراشه‌ها و مقابله با اقدامات محدودکننده‌ی ایالات‌متحده محسوب می‌شود زیرا این کشور غربی درتلاش است روند پیشرفت صنایع فناوری چین را کند سازد. این منابع اشاره کرده‌اند پکن قصد دارد یکی از بزرگ‌ترین بسته‌های تشویقی مالی خود را طی پنج‌سال و عمدتاً به‌عنوان یارانه و اعتبار مالیاتی برای تقویت تولید صنایع نیمه‌هادی خود و فعالیت‌های تحقیقاتی داخلی اجرا کند.

همان‌طور که تحلیل‌گران نیز انتظار داشتند، بسته‌ی تشویقی چین برای صنعت تراشه‌ی داخلی این کشور نشان می‌دهد رویکرد مستقیم‌تری به آینده‌ی این حوزه دارد و شاید دلیل آن، افزایش تقاضا برای تراشه‌ها باشد؛ موضوعی که به برتری سیاسی-جغرافیایی مهمی تبدیل شده است و پکن آن را به‌عنوان سنگ‌بنای قدرت فناوری خود درنظر می‌گیرد.

دو تن از منابعی که خواستند نام آن‌ها فاش نشود، اعلام کرده‌اند طرح حمایتی چین از صنعت تراشه‌سازی داخلی این کشور می‌تواند در سه‌ماهه‌ی اول سال آینده اجرایی شود. به‌گفته‌ی این منابع، اکثر کمک‌های مالی به‌عنوان یارانه‌ی خرید تجهیزات نیمه‌هادی داخلی، کارخانه‌های نیمه‌هادی یا کارخانه‌های تولیدی درنظر گرفته شده است و این نوع شرکت‌ها یارانه‌ای ۲۰ درصدی برای هزینه‌های مربوط به خریدهای خود دریافت خواهند کرد. طرح مذکور پس‌از آن مطرح شده است که وزارت بازرگانی ایالات‌متحده نیز در ماه اکتبر با تصویب مجموعه‌ای از مقررات دسترسی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و مراکز داده‌ی تجاری چینی را به تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته ممنوع کند.

به گزارش رویترز، ایالات‌متحده همچنین برخی از شرکای خود ازجمله ژاپن و هلند را لابی قرار داده است تا صادرات تجهیزات مورداستفاده در ساخت محصولات نیمه‌هادی را به چین کاهش دهند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه آگوست لایحه‌ای را به امضا رساند که براساس آن، ۵۲٫۷ میلیارد دلار کمک مالی برای تولید و تحقیقات در حوزه‌ی نیمه‌هادی این کشور و همچنین اعتبار مالیاتی برای کارخانه‌های تولید تراشه به‌ارزش ۲۴ میلیارد دلار ارائه می‌دهد.

تراشه

مقاله‌ی مرتبط:

  • پیروزی بزرگ برای آمریکا؛ ژاپن و هلند با تحریم صنعت تراشه چین موافقت کردند
  • چین با محکوم‌کردن تحریم صنعت تراشه، آمریکا را به «جبران اشتباهات» دعوت کرد

منبع این خبر می‌گوید پکن با بسته‌ی تشویقی خود تصمیم دارد از شرکت‌های چینی فعال در حوزه‌ی تراشه‌سازی حمایت کند تا تولید، نوسازی تأسیسات داخلی ساخت، مونتاژ، بسته‌بندی و تحقیق‌وتوسعه را گسترش دهد. این طرح همچنین شامل سیاست‌های مالیاتی ترجیحی برای صنعت نیمه‌هادی این کشور است.

ذینفعان احتمالی طرح حمایتی چین از صنعت تراشه‌سازی این کشور شامل شرکت‌های دولتی و خصوصی در این حوزه هستند که ازجمله می‌تواند به شرکت‌های بزرگی مثل NAURA Technology Group (002371.SZ)، Advanced Micro-Fabrication Equipment Inc China (688012.SS) و Kingsemi (688037.SS) اشاره کرد.

این درحالی است که ارزش سهام برخی شرکت‌های تراشه سازی چینی پس‌از انتشار خبر طرح حمایت مالی دولت این کشور، به‌میزان درخورتوجهی افزایش یافت. به‌عنوان مثال ارزش هر سهم SMIC بیش‌از هشت درصد افزایش پیدا کرد. ازطرف دیگر ارزش سهام Hua Hong Semiconductor Ltd نیز رشد ۱۷ درصدی را تجربه کرد.

خودکفایی در فناوری ازجمله موضوعات مهمی بود که در گزارش کاری کامل رئیس‌جمهور شی جین پینگ در کنگره‌ی حزب کمونیست در ماه اکتبر ارائه شد. اصلاح تکنولوژی در این گزارش ۴۰ بار ذکر شده است. تحلیل‌گران باور دارند درخواست شی از چین برای برنده‌شدن در نبرد فناوری‌های زیربنایی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تغییر اساسی در رویکرد پکن برای پیشبرد صنعت تکنولوژی خود با هزینه‌های دولتی و مداخله در این حوزه برای مقابله با فشارهای ایالات‌متحده باشد.

تحریم‌های ماه اکتبر ایالات‌متحده باعث شد شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی تجهیزات تراشه‌ی مستقر در خارج‌از این کشور، عرضه‌ی تراشه‌های اصلی چینی از جمله شرکت فناوری‌های حافظه‌ی یانگ تسه (YMTC) و SMIC را متوقف کنند و سازندگان تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته نیز دیگر نمی‌توانند محصولات خود به شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های چینی بفروشند.

از مدت‌ها قبل، چین در بخش تجهیزات تولید تراشه که تحت سلطه‌ی شرکت‌های مستقر در ایالات‌متحده، ژاپن و هلند قرار دارد، از سایر کشورهای جهان عقب مانده است. طی ۲۰ سال گذشته، چندین شرکت در این زمینه فعالیت خود را در چین آغاز کرده‌اند اما اکثر آن‌ها توانایی تولید تراشه‌های پیشرفته‌تر از رقبای خود را ندارند و در این زمینه عقب‌تر از آن‌ها هستند.

به‌عنوان مثال، تجهیزات حکاکی و فرایند حراراتی NAURA فقط می‌تواند تراشه‌های ۲۸ نانومتری یا قدیمی‌تر از این نسل را تولید کند. SMEE نیز تنها شرکت لیتوگرافی چینی است که توانایی ساخت تجهیزات تولید تراشه‌های ۹۰ نانومتری را دارد و از این‌نظر نسبت به ASML هلند بسیار عقب‌تر است؛ درمقام مقایسه، شرکت هلندی اکنون امکان ساخت تراشه‌های ۳ نانومتری را نیز فراهم کرده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا