سرور مجازی
zoomit

ادعای یک نماینده مجلس: به احتمال زیاد اینستاگرام و واتساپ به ایران می‌آیند

۱۰ روز پس از اعلام خبر ارسال نامه توسط مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا برای دایر کردن نمایندگی در ایران، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اطمینان داده است که پلتفرم‌های اینستاگرام و واتساپ که متعلق به شرکت متا هستند، به ایران می‌آیند. جواد نیک‌بین در این باره اعلام کرد:

طبق گزارش‌هایی که داده شده احتمال زیاد اینستاگرام و واتساپ به ایران می‌آیند و تا جایی که مطلع هستم به اجمال شرایط ایران را قبول کردند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که مرکز ملی فضای مجازی خبری درباره پاسخ متا به نامه ارسال‌شده این مرکز منتشر نکرده و هنوز چهار روز به پایان مهلت ارسال پاسخ این نامه، که شانزدهم مهر ارسال شده، باقی مانده است.

نیک‌بین همچنین به فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ واکنش نشان داده و آن را راهکار مناسبی برای کاهش استفاده از این پلتفرم‌ها ندانسته است. به اعتقاد او «فیلتر کردن باعث نمی‌شود مردم کمتر فضای مجازی ببینند اتفاقا درصد خیلی کمی کاهش پیدا کرده آن هم به جهت اینکه هجمه بسیار زیادی در حوزه فیلترینگ است.»

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس فیلترینگ را بی‌نتیجه خوانده و افزود: «با بستن دهان‌ها افکار بسته نمی‌شود و انسان‌ها آرام نمی‌‌گیرند. ما باید مغز‌ها، فکرها، دیدگاه‌ها و نگاه‌ها را تغییر دهیم لذا فیلتر کردن قطعاً نتیجه مثبتی نداشته و ندارد.»

نماینده مردم بردسکن و کاشمر افزایش استفاده از VPN را مهم‌ترین پیامد فیلترینگ دانسته و گفت: «فیلترینگ باعث شده تا فروش VPN در فضای غیررسمی آنقدر زیاد شود که بخش زیادی از هزینه‌های مردم و پول این کشور خرج VPN شود. این VPN را چه کسی تولید می‌کند همان که ما با آن ارتباط خوبی ندارد.» به گفته او، خرید VPN حکم فروش اطلاعات شخصی ما به یک کشور واسطه و پس از آن به کشور مبدا را دارد.

او همچنین به نتایج نامطلوب استفاده از VPNها اشاره کرده و بیان داشت که فیلترینگ باعث ایجاد زحمت برای مردم، خروج ارز از کشور، پایین آمدن خرید و فروش‌های اینترنتی و درست کردن بازار سیاه برای VPN فروش‌ها می‌شود.

علاوه بر این که نیک‌بین اعلام می‌کند احتمال حضور نمایندگی شرکت متا در ایران وجود دارد و با حضور این نماینده‌ها در کشور، پلتفرم‌های متعلق به متا فیلتر نخواهند ماند، به تصمیم‌گیری درباره استفاده از VPN نیز اشاره کرد و گفت: «تصمیم جدی برای جلوگیری از فروش VPN بعد از اغتشاشات گرفته خواهد شد و جلوی شرکت‌های VPN فروش گرفته می‌شود.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا