سرور مجازی
zoomit

آی پی ثابت چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

هنگامی که به اینترنت متصل می‌شوید یک آدرس آی‌پی منحصر‌به‌فرد برای شما درنظر گرفته می‌شود که می‌توان آن را شناسه‌ای برای تشخیص هویت افراد در شبکه‌ی جهانی وب درنظر گرفت. با اتصال به اینترنت، آی‌پی اختصاص یافته به شما یا ثابت است یا متغیر. منظور از آی‌پی ثابت یعنی بارهربار اتصال به اینترنت، هویت شما در شبکه با یک آدرس همیشگی و بدون تغییر شاخته خواهد شد، درحالی‌که درحالت دوم یعنی آی‌پی متغییر، با هر بار اتصال به اینترنت یک آی‌پی جدید برای شما درنظر گرفته می‌شود.


آی‌پی (IP) چیست؟

آی پی چیست

آدرس آی‌پی (IP Address) درواقع شماره‌ای منحصر‌به‌فرد است که به هر دستگاه متصل به شبکه‌های TCP/IP اختصاص داده می‌شود. درست مثل آدرس فیزیکی منزل شما که به افراد اجازه می‌دهد بدانند کارت تولدتان را کجا ارسال کنند، آدرس‌های IP رایانه‌ها و دستگاه‌ها را شناسایی کرده و به آن‌ها امکان می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

آدرس‌های IP به‌عنوان اعداد ذخیره می‌شوند. درحالی‌که رایانه‌ها تمایل دارند از اعداد استفاده کنند، اما انسان‌ها استفاده از نام را ترجیح می‌دهند. اینترنت از سیستم نام دامنه (DNS) به‌عنوان یک دفترچه آدرس اینترنتی استفاده می‌کند و بنابراین می‌توانید به‌جای اعداد از کلمه‌هایی مثل www.mydtc.ir.ir برای پیشمایش در اینترنت و ارائه‌ی آدرس به دستگاه‌های موجود در شبکه بهره ببرید. این دستگاه‌ها می‌توانند هرچیزی باشند که به فضای آنلاین متصل می‌شوند. رایانه، تلویزیون، بلندگوهای هوشمند و حتی یخچال‌های هوشمند ازجمله این دستگاه‌ها محسوب می‌شوند. این روزها تقریباً هر محصول الکترونیکی در خانه‌ی شما می‌تواند یک آدرس آی‌پی داشته باشد.

انواع آی پی - ثابت و متغییر

وقتی آدرس URL یک وب‌سایت را در مرورگر خود تایپ می‌کنید از DNS برای جستجوی آدرس‌ IP آن دامنه استفاده کرده‌اید. به‌عنوان مثال اگر دامین www.avast.com را در مرورگر خود تایپ کنید، DNS یکی از چندین آی‌پی این وب‌سایت مثل ۷۷.۲۳۴.۴۱.۵۲ را برمی‌گرداند.

دو نسخه از آدرس‌های IP در استفاده‌های رایج وجود دارد: IPv4 و IPv6. آی‌پی‌های موسوم به IPvv4 دارای چهار عدد هگزادسیمال هستند که با نقطه ازهم جدا شده‌اند؛ مثل ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱. این درحالی است که IPv6 دارای ۶ عدد هگزادسیمال است که با دو نقطه از یکدیگر جداشده‌اند؛ مثل 2001:0db8:85a3:0000:0000:8a2e:0370:7334. حدود ۴٫۳ میلیارد آدرس IPv4 وجود دارد و همه‌ی آن‌ها تقریباً مورد استفاده قرار گرفته‌اند اما آدرس‌های IPv6 بسیار بیشتری وجود دارد که به‌این زودی‌ها تمام نمی‌شوند.


آدرس IP ثابت چیست؟

آی‌پی استاتیک یا ثابت، به آدرسی اشاره دارد که تغییر نمی‌کند هنگامی‌که یک آدرس آی‌پی ثابت به دستگاه شما اختصاص یابد، این شماره معمولاً تا زمانی‌که دستگاه از کار خارج شود یا معماری شبکه‌ی شما تغییر کند، ثابت می‌ماند. آدرس‌های IP ثابت عموماً برای سرورها یا سایر تجهیزات مهم استفاده می‌شوند.


چرا به IP ثابت نیاز داریم؟

استفاده از آی‌پی ثابت یا استاتیک مزیت‌هایی به‌دنبال خواهد داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مقاله‌ی مرتبط:

  • آدرس‌ آی‌پی (IP) عمومی و خصوصی چیست و این دو چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟
  • تداخل آدرس IP چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟
  • پشتیبانی بهتر DNS: راه‌اندازی و مدیریت آدرس‌های IP ثابت با سرورهای DNS بسیار آسان‌تر است.
  • میزبانی سرور: اگر میزبان یک وب سرور، سرور ایمیل یا هر نوع سرور دیگری هستید، استفاده از آدرس IP ثابت باعث می‌شود مشتریان با روشی آسان‌تر ازطریق DNS شما را پیدا کنند. این یعنی اگر مشتریان از آدرس IP ثابت استفاده کنند، سرعت دسترسی آن‌ها به وب‌سایت‌ها و خدمات شما افزایش پیدا خواهد کرد.
  • دسترسی از راه‌دور راحت: آدرس IP ثابت کار از راه‌دور را با استفاده از شبکه‌ی خصوصی مجازی (VPN) یا سایر برنامه‌های دسترسی از راه‌دور آسان‌تر می‌کند.
  • ارتباطاتی با قابل اطمینان بالاتر: آدرس‌های IP ثابت استفاده از پروتکل VoIP را برای کنفرانس تلفنی یا سایر ارتباطات صوتی و تصویری آسان‌تر می‌کند.
  • خدمات مکان جغرافیایی قابل اطمینان‌تر: با آدرس IP ثابت، سرویس‌ها می‌توانند آدرس IP را با موقعیت فیزیکی آن مطابقت دهند. به‌عنوان مثال، اگر از یک سرویس آب و هوای محلی با آدرس IP ثابت استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد به‌جای گزارش آب و هوای شهرهای اطراف، گزارش آب و هوای مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد.

معایب IP ثابت

استفاده از آی‌پی ثابت درکنار مزیت‌ها، معایبی هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • آی‌پی های ثابت بیشتر درمعرض خطر هک هستند: با یک آدرس IP ثابت، هکرها دقیقاً می‌دانند سرور شما در کجای اینترنت قرار دارد و همین موضوع، حمله را آسان‌تر می‌کند.
  • هزینه‌ی بیشتر: ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISP) معمولاً هزینه‌ی بیشتری را برای ارائه‌ی آدرس‌های IP ثابت دریافت می‌کنند. در اکثر برنامه‌های تجاری ISPها، آی‌پی ثابت به‌عنوان یک گزینه‌ی اختیاری ارائه می‌شود، اما استفاده از این نوع آی‌پی معمولاً منجر به افزایش هزینه‌های خدمات خواهد شد.
  • نگرانی‌های امنیتی دنیای واقعی: هرکسی که ابزارهای شبکه‌ی مناسبی دراختیار داشته باشد می‌تواند موقعیت مکانی شما و رایانه‌های‌تان را پیدا کند.

چگونه یک آی‌پی ثابت را تنظیم کنیم؟

برای دریافت آدرس آی‌پی ثابت باید با ISP خود تماس گرفته و از آن‌ها درخواست کنید. سپس می‌توانید آدرس آی‌پی معمولی خود را تغییر داده و از آدرس ثابت استفاده کنید. توجه داشته باشید ایجاد یک آدرس IP ثابت، عملکردی پیشرفته در شبکه محسوب می‌شود و به‌دانش اولیه درمورد پروتکل‌‌‌های TCP/IP نیاز دارد.

با آدرس IP ثابتی که ازطرف ISP به شما اختصاص داده می‌شود، در ادامه روش وارد کردن این آدرس به‌طور دستی در دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ آورده شده است:

۱. روی Start کلیک کرده و Settings را انتخاب کنید. توجه داشته باشید برای انجام این کار به دسترسی سطح مدیر نیاز خواهید داشت.

تغییر آی پی ثابت در ویندوز

۲. گزینه‌ی Network & Internet را انتخاب کنید.

تغییر آی پی ثابت در ویندوز - بخش شبکه

۳. در بخش پایینی فیلد local area connection روی Properties کلیک کنید.

تغییر آی پی ثابت در ویندوز - تنظیمات شبکه

۴. در بخش IP assignment روی دکمه‌ی Edit کلیک کنید.

تغییر آی پی ثابت در ویندوز - ویرایش آی پی

۵. گزینه‌ی Manual را انتخاب کرده و دکمه‌ی IPv4 را را فشار دهید و سپس آدرس آی‌پی خود را وارد کرده و روی Save کلیک کنید.

تغییر آی پی ثابت در ویندوز - تنظیم آی پی موردنظر

‌آدرس‌های IP ثابت ازطرف ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی اختصاص داده می‌شود. ISP شما می‌تواند بسته به ماهیت قراردادتان یک آدرس IP ثابت به شما اختصاص دهد یا خیر. در بیشتر موارد ارائه‌ی آی‌پی ثابت باعث افزایش هزینه‌های شما خواهد شد.

یک آدرس آی‌پی ثابت می‌تواند ازنوع IPv4 یا IPv6 باشد. شاید سرانجام روزی فرا برسد که هریک از تجهیزات شبکه‌ی ما، یک آدرس IPv6 ثابت منحصر‌به‌فرد داشته باشد؛ البته هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم و درحال‌حاضر معمولاً از آدرس‌های IPv4 ثابت استفاده می‌کنیم.


سؤال و جواب‌های رایج درمورد آی‌پی ثابت

آیا تغییر آدرس IP دشوار است؟

اگر سرویس اینترنت خود را از یک ISP یا شرکت کابلی دریافت می‌کنید، در بیشتر موارد آن‌ها آدرس آی‌پی پویا به‌شما اختصاص می‌دهند. در شبکه‌ی خودتان به‌طور پیش‌فرض به دستگاه‌های متصل نیز آدرس آی‌پی متغیر اختصاص داده می‌شود. معمولاً برای تغییر به یک آدرس IP ثابت مشکل خاصی وجود ندارد شما می‌توانید برای انجام این کار به تنظیمات روتر خود مراجعه کرده و دستگاهی که قصد دارید آی‌پی ثابت به آن اختصاص دهید را انتخاب و آدرس موردنظر را برای آن تنظیم کنید.

چگونه از آدرس IP ثابت خود محافظت کنیم؟

مهم‌نیست آدرس آی‌پی اینترنت شما ثابت باشد یا متغیر زیرا شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت یا هکرها می‌توانند ازطریق آن به مکان و آنچه در فضای اینترنت انجام می‌دهید دسترسی داشته باشند. یکی از بهترین راهکارها برای پنهان ماندن از دید جاسوسان و هکرها در اینترنت، استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا