سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

دانشمندان با کمک اوریگامی DNA ویروس‌ها را به دام انداختند

محققان از طریق روش جدیدی موفق شده‌اند ویروس‌ها را به دام بیندازند و با عفونت‌ها مقابله کنند. در این روش DNA به نانوکپسول‌هایی شبیه اوریگامی تبدیل می‌شود که ویروس در داخل آن‌ها گیر می‌افتد و عملا توانایی‌های خود را از دست می‌دهد.

محققان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) در یکسال اخیر در تلاش برای تبدیل DNA به شکل‌هایی شبیه اوریگامی بودند. آن‌ها اخیرا با این فناوری بدنه‌هایی توخالی ساخته‌اند که می‌تواند ویروس‌ها را به دام بیندازد و نگذارد سلول‌ها را آلوده کنند.

این تیم کار خود را با تبدیل DNA به شکل یک بیست‌وجهی آغاز کرد. سپس از این DNA یک نیم‌پوسته با ۱۸۰ زیر واحد ساخته شد و نقاط اتصالی روی آن قرار گرفت تا به ویروس‌ها بچسبد. سطح خارجی هم تحت تابش فرابنفش و ترکیبی از پلی‌اتیلن گلیکول و اولیگولیسین قرار گرفت تا در مایعات بدن از بین نرود.

پژوهشگران این تله‌ها را در آزمایشگاه روی سروم موش و سلول‌های بدن انسان آزمایش کردند. نتیجه این بود که ساختارها به مدت ۲۴ ساعت در سروم پایدار ماندند و با موفقیت ویروس هپاتیت ب و نوعی ویروس آدنویی را به دام انداختند. در هر دو مورد، ویروس‌ها نتوانستند سلول‌های بدن را آلوده کنند.

«هندریک دیتز»، یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: «حتی یک نیم‌پوسته ساده با اندازه مناسب هم می‌تواند افت محسوسی را در فعالیت‌های ویروس نشان دهد. اگر پنج نقطه اتصال برای ویروس قرار دهیم، می‌توانیم جلوی ۸۰ درصد فعالیت آن را بگیریم.»

پژوهشگران می‌گویند گام بعدی آن‌ها آزمایش این تله‌ها در بدن موش‌هاست. آن‌ها انتظار دارند که بدن انسان هم در مواجهه با این ساختارها تاب‌آوری مناسبی داشته باشد. محققان باور دارند که می‌توان از این فناوری برای مصارف دیگر هم استفاده کرد.

دیتز می‌گوید: «سیستم قابل برنامه‌ریزی ما علاوه بر کاربرد یاد شده برای به دام انداختن ویروس‌ها، می‌تواند فرصت‌های دیگری به وجود بیاورد. قابل تصور است که از این فناوری به‌عنوان یک حامل آنتی‌ژن چندظرفیتی برای واکسیناسیون، یا به‌عنوان حامل DNA یا RNA برای ژن‌درمانی، یا به‌عنوان حامل دارو به نقاط مختلف بدن استفاده شود.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا