سرور مجازی
zoomit

ادامه بحران متا؛ زاکربرگ پروژه اینترنت رایگان به مناطق محروم را تعطیل کرد

به‌نوشته‌ی ورج، متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، کسب‌و‌کار Connectivity خود را حدوداً ۱۰ سال پس از آغاز به کار، تعطیل کرده است. متا در بیانیه‌ای می‌گوید اعضای تیم Connectivity را در بین تیم‌های زیرساخت (Infrastructure) و محصولات مرکزی (Central Products) توزیع می‌کند.

سرویس Meta Connectivity که پیش‌تر با نام Facebook Connectivity شناخته می‌شد، در سال ۲۰۱۳ با هدف افزایش دسترسی مردم به اینترنت راه‌اندازی شد. متا در تلاش بود ازطریق این پروژه‌ تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی‌اش را افزایش دهد.

متا در قالب پروژه‌ی Connectivity طرح اینترنت‌رسانی ازطریق پهپادهای حاضر در ارتفاعاتِ بالا را روی کار آورد؛ اما مدتی بعد آن را تعطیل کرد. این پهپادها قرار بود به مناطق محروم در دنیا اینترنت ارائه دهند. تیم Connectivity متا روی پروژه‌ای مشابه استارلینک نیز کار کرد تا با بهره‌گیری از ماهواره‌هایی در مدار پایینی زمین، اینترنت به‌دست مردم برساند. کارکنانی که در توسعه‌ی آن پروژه نقش داشتند، سال گذشته به استخدام آمازون درآمدند.

درحال‌حاضر، مشخص نیست که تیم Connectivity در چه تاریخی رسماً منحل شده است. تعطیلی Connectivity در حالی اتفاق می‌افتد که متا ماه گذشته‌ی میلادی ۱۱٬۰۰۰ نفر از نیروهایش را اخراج کرد. متا همچنان توجه ویژه‌ای به پروژه‌ی متاورس دارد؛ بااین‌حال، ایده‌های مارک زاکربرگ در این زمینه فعلاً به نتیجه‌ی مثبتی ختم نشده‌اند. متا گفته است که انتظار دارد ضررهای مالی‌اش در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه پیدا کند.

مقاله‌های مرتبط:

  • متا چگونه وارد بحران شد؟
  • با افزایش فشار بر متا، منبعی آگاه از احتمال استعفای مارک زاکربرگ خبر می‌دهد

پروژه‌ی Connectivity متا افزون‌بر طرح‌های جاه‌طلبانه‌ای مثل اینترنت مبتنی‌بر پهپاد و ماهواره و هلیکوپتر، در کشورهای درحال‌توسعه اینترنت رایگان ارائه می‌داد. البته این اینترنت صرفاً برای دسترسی به فیسبوک و چند وب‌سایت معدود دیگر بود. اوایل امسال وال‌استریت ژورنال اعلام کرد به‌دلیل خطایی در نرم‌افزار فیسبوک، قبض موبایل افرادی که به این اینترنت متصل شده بودند، به‌یک‌باره افزایش پیدا کرد و اپراتورها در حال کسب درآمد از آن‌ها بودند.

متا در سال ۲۰۲۱ گفت سرویس مذکور بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر را به اینترنت متصل کرده است. به‌گفته‌ی منابع آگاه، تعطیلی تیم Connectivity متا احتمالاً تأثیری روی مشارکت این شرکت در بنیاد TIP نمی‌گذارد. متا در سال ۲۰۱۶ به بنیان‌گذاری TIP کمک کرد. TIP شامل گروهی از شرکت‌های مخابراتی و ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های ارتباطی است که در تلاش‌اند به توسعه‌ی زیرساخت ارتباطی جدیدی کمک کنند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا