سرور مجازی
تکنولوژی

توسعه پنل خورشیدی با قابلیت تولید الکتریسیته در شب

گروهی از مهندسین استرالیایی موفق شده‌اند با استفاده از نوعی فناوری که عموما برای تولید انرژی در دوربین‌های دید در شب بکار می‌رود، نوعی سلول خورشیدی توسعه بدهند که می‌تواند در شب الکتریسیته تولید کند.

فناوری به کار رفته در سلول‌های خورشیدی این امکان را ایجاد می‌کند که یک صفحه خورشیدی پس از دریافت تابش نور ولتاژ مشخصی از الکتریسیته را تولید ‌کند، با این وجود هرچقدر هم که این گفته عجیب به نظر برسد اما موادی وجود دارند که می‌توانند فرایند مذکور را به شکل وارونه انجام دهند و از رهاسازی حرارت در شب برق تولید کنند.

البته نمونه اولیه آنها مقدار ناچیزی از انرژی را تولید می‌کند و بعید است که بتواند به عنوان یک منبع تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مستقل با سایر فناوری‌های موجود به رقابت بپردازد اما می‌توان از این کشف جدید به عنوان مکملی برای صفحات خورشیدی کنونی استفاده کرد.

توسعه سلول‌های خورشیدی وارونه توسط مهندسان استرالیایی

این سلول‌های خورشیدی وارونه چطور ساخته شده‌اند و چگونه عمل می‌کنند؟

به گفته فیبی پیرس فیزیکدان دانشگاه نیوساوت ولز، فناوری ایجاد شده توسط آنها شباهت بسیاری به فرایند فوتوولتاییک (تبدیل نور به الکتریسیته) دارد. این مهندسین مواد مورد نظر خود را در شرایطی قرار دادند که اتم‌های آنها به دلیل حرارت به جنبش بی‌افتند.

نوشته های مشابه

بدین ترتیب الکترون‌های این اتم‌ها وادار می‌شوند امواجی الکترومغناطیسی با انرژی پایین را تولید کنند که به شکل نور فروسرخ نمایان می‌شود. این الکترون‌های جنبده هر چقدر هم کم تحرک باشند به هر حال می‌توانند جریان آرامی از الکتریسیته را ایجاد کنند.

تنها موردی که در ادامه نیاز است یک سیگنال عبوری یک طرفه الکترون است که دیود نام دارد. این دیود اگر از مواد مناسبی ساخته شده باشد می‌تواند هدایت الکترون‌ها را در حین خنک شدن به عهده بگیرد. مناسب‌ترین موادی که هم اکنون توانایی شناسایی نور فروسرخ را دارند ترکیب شیمیایی تلورید کادمیوم جیوه است.

در پایان گفتنی است که این فناوری به صورت نظری تنها می‌تواند یک دهم سلول‌های خورشیدی رایج انرژی تولید کند اما با استفاده از دیودهای مذکور در صفحات خورشیدی کنونی، تا ساعت‌ها پس از غروب خورشید نیز می‌توان به تولید و ذخیره الکتریسیته پرداخت.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا