سرور مجازی
zoomit

مقایسه شیائومی ۱۳ و شیائومی ۱۳ پرو با نسل قبل

شیائومی ۱۳ و شیائومی ۱۳ پرو، جدیدترین پرچمداران شرکت چینی، از راه رسیدند تا به‌عنوان رقیب مستقیم گلکسی S23 خودنمایی کنند. شیائومی طراحی ظاهری گوشی‌هایش را به کلی تغییر داده است و این بار در پنل پشتی جزیره‌ی دوربین مربعی‌شکل می‌بینیم. تراشه‌ی جدید کوالکام قدرت پردازشی قابل توجهی دردسترس کاربران گوشی‌های سری شیائومی ۱۳ قرار می‌دهد و این دستگاه‌ها به‌لطف دوربین باکیفیت، تجربه‌ی تصویربرداری هیجان‌انگیزی ارائه می‌دهند.

طراحی شیائومی ۱۲ و شیائومی ۱۲ پرو تا حد زیادی مثل هم بود، اما چینی‌ها در نسل جدید مدل استاندارد را با لبه‌ی تخت مشابه آیفون تولید کرده‌اند. شیائومی ۱۳ پرو لبه‌ی خمیده دارد. از نمای جلویی تفاوت بین شیائومی ۱۳ و شیائومی ۱۲ به وضوح قابل‌رؤیت است. هر چهار گوشی موردمقایسه در بالای نمایشگر از حفره‌ی دایره‌ای میزبانی می‌کنند.

شیائومی ۱۲ دربرابر شیائومی ۱۳

تفاوت بین طراحی شیائومی ۱۲ و شیائومی ۱۳ به حدی زیاد است که انگار با خانواده‌ی جدیدی از گوشی‌های شیائومی طرف هستیم. این بار لبه‌های گوشی تخت شده‌اند تا حس بهتری به کاربر منتقل کنند. شیائومی طراحی جزیره‌ی دوربین پنل پشتی را نیز عوض کرده است. درحالی‌که شیائومی ۱۲ از جزیره‌ی مستطیلی استفاده می‌کرد، شیائومی ۱۳ جزیره‌ی مربعی به رنگ مشکی دارد که بی‌شباهت به پیکسل ۵ گوگل نیست.

مدل مشکی گوشی شیائومی ۱۳ پرو از نمای پشت و جلو

شیائومی ۱۳

شیائومی ابعاد نمایشگر مدل استاندارد را کمی بیشتر کرده است، اما این تفاوت چندان به چشم نمی‌آید. شیائومی ۱۳ به نمایشگر ۶٫۳۶ اینچ AMOLED با نرخ نوسازی (رفرش‌ریت) ۱۲۰ هرتز و وضوح ۲٬۴۰۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل مجهز است.

درحالی‌که گوشی قبلی شیائومی روشنایی ۱٬۱۰۰ نیت ارائه می‌داد، شیائومی ۱۳ به حداکثر روشنایی ۱٬۹۰۰ نیت دست پیدا می‌کند (به هنگام پخش محتوای HDR). سایر مشخصات نمایشگر مثل نرخ نوسازی و وضوح، دست‌نخورده باقی مانده است.

شیائومی ۱۲

شیائومی سال گذشته گوشی شیائومی ۱۲ را با پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 1 روانه‌ی بازار کرد. این پردازنده در زمان خودش عملکرد بسیار خوبی داشت. شیائومی ۱۳ نسل جدید تراشه‌ی کوالکام را استفاده می‌کند. Snapdragon 8 Gen 2 نسبت‌به نسل قبل تقویت شده است تا پردازش‌های سنگین را سریع‌تر انجام دهد. این تراشه فاصله‌ی زیادی با تراشه‌ی پرقدرت A16 ندارد و مبتنی‌بر لیتوگرافی چهار نانومتری TSMC است.

مقاله‌های مرتبط:

  • شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو با وعده‌های بزرگ و طراحی بی‌هویت از راه رسیدند
  • شیائومی Watch S2 با حسگر ارزیابی ترکیب بدن و بیش از ۱۰۰ حالت ورزشی رونمایی شد
  • شیائومی مینی هوست رونمایی شد؛ کامپیوتر مشابه مک مینی با تراشه کلاس لپ تاپ

یکی از نکات قابل‌توجه، تغییر چینش هسته‌ها در واحد CPU است. چینش ۳+۴+۱ (یک هسته‌ی کم‌مصرف کمتر) باعث می‌شود Snapdragon 8 Gen 2 در پردازش‌های چند هسته‌ای قوی‌تر از نسل قبل باشد. Snapdragon 8 Gen 2 پشتیبانی از رهگیری پرتو (Ray Tracing) را برای گوشی‌های هوشمند ممکن می‌کند تا جلوه‌های بصری بازی‌های موبایلی واقع‌گرایانه‌تر شوند. در حال حاضر بازی‌های بسیار کمی از این فناوری پشتیبانی می‌کنند اما تعداد آن‌ها در سال ۲۰۲۳ بیشتر خواهد شد.

شیائومی ۱۳ همچون مدل سال قبل با هشت یا ۱۲ گیگابایت رم عرضه می‌شود و کانفیگ‌هایی با ۱۲۸ یا ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دارد.

شیائومی ۱۳ به دوربین سه‌گانه مجهز است. دوربین اصلی حسگر ۵۰ مگاپیکسلی و لنزی با پشتیبانی از Hyper OIS دارد. دوربین دوم به لنز تله‌فوتوی لایکا با پشتیبانی از OIS و حسگر ۱۰ مگاپیکسلی مجهز است. این دوربین بزرگ‌نمایی سه برابری ارائه می‌دهد. دوربین فوق عریض از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و احتمالاً فوکوس خودکار ارائه نمی‌دهد.

لبه تخت گوشی شیائومی ۱۳

شیائومی ۱۳

گوشی شیائومی ۱۲ از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین فوق عریض ۱۳ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو پنج مگاپیکسلی استفاده می‌کرد. شیائومی ۱۳ در زمینه‌ی تصویربرداری پیشرفت‌های قابل توجهی تجربه کرده است.

شیائومی ۱۳ همچون نسل قبل باتری ۴٬۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از فناوری شارژ ۶۷ وات دارد. گوشی شیائومی ۱۲ با رابط کاربری MIUI 13 بر پایه‌ی سیستم‌عامل اندروید ۱۲ عرضه شد، اما شیائومی ۱۳ با MIUI 14 بر پایه‌ی اندروید ۱۳ عرضه می‌شود. MIUI 14 روان‌تر، کم‌حجم‌تر و سبک‌تر از نسل قبل شده است و به کاربران امکان می‌دهد که تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض را حذف کنند.

شیائومی ۱۲ در چهار رنگ عرضه شد، بااین‌حال شیائومی ۱۳ در ۹ رنگ مختلف دردسترس قرار می‌گیرد. تنوع رنگ‌بندی شیائومی ۱۳ فوق‌العاده است. گوشی شیائومی ۱۲ در کانفیگ پایه با قیمت ۳٬۶۹۹ یوان (۵۳۱ دلار) عرضه شد، اما شیائومی ۱۳ با قیمت ۳٬۹۹۹ یوان (۵۷۵ دلار) دردسترس قرار می‌گیرد.

شیائومی ۱۳ پرو دربرابر شیائومی ۱۲ پرو

تفاوت بین بدنه‌ی شیائومی ۱۳ پرو و شیائومی ۱۲ پرو، کمتر از مدل‌های استاندارد است. در اینجا نیز جزیره‌ی دوربین تغییر کرده، اما لبه‌های دستگاه تخت نشده‌اند. از طرفی نمایشگر شیائومی ۱۳ پرو تغییر زیادی نسبت‌به شیائومی ۱۲ پرو تجربه نکرده. همچنان با پنل ۶٫۷۳ اینچ LTPO AMOLED طرف هستیم که نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و وضوح ۳٬۲۰۰ در ۱٬۴۴۰ پیکسل دارد. بزرگ‌ترین تغییر، افزایش روشنایی به ۱٬۹۰۰ نیت است.

آنچه برای تراشه‌های شیائومی ۱۲ و شیائومی ۱۳ گفتیم، دررابطه‌با مدل‌های پرو نیز صدق می‌کند. شیائومی ۱۳ پرو به پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 مجهز است تا قوی‌ترین گوشی‌های بازار را به چالش بکشد. Snapdragon 8 Gen 2 بهترین پردازنده‌ی دنیای اندروید است اما بهترین پردازنده‌ی صنعت موبایل محسوب نمی‌شود.

شیائومی ۱۳ پرو مدل مشکی از نمای پشت و جلو

شیائومی ۱۳ پرو

همچنان شاهد تغییر خاصی در ظرفیت رم و ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیستیم، بااین‌حال شیائومی ۱۳ پرو از رم LPDDR5x و حافظه‌ی ذخیره‌سازی سریع‌تر UFS 4.0 استفاده می‌کند و در عمل دستگاه پرسرعت‌تری است.

مهم‌ترین مشخصه‌ی شیائومی ۱۳ پرو، دوربین است. دوربین اصلی از حسگر یک اینچ Sony IMX989 با وضوح ۵۰ مگاپیکسل استفاده می‌کند. این حسگر پیکسل‌های ۱٫۶ میکرونی دارد و از لنز f/1.9 ساخت لایکا بهره می‌گیرد. شیائومی می‌گوید لنز موردبحث مجهز به سیستم Hyper OIS برای لرزش‌گیری است.

دوربین تله‌فوتوی شیائومی ۱۳ پرو نیز بهبود قابل‌توجهی تجربه کرده است. دوربین تله‌فوتو حسگر ۵۰ مگاپیکسلی دارد و از لنزی با المان شناور استفاده می‌کند. این سیستم متشکل‌از گروهی داخلی از المان‌های لنز است که یکی از آن‌ها در راستای محور افقی به سمت جلو و عقب به‌حرکت درمی‌آید و با حرکت این المان، فاصله‌ی کانونی تغییر پیدا می‌کند. سیستم شناور از طراحی مشابهی که در دوربین‌های پیشرفته‌ی SLR استفاده می‌شود الهام گرفته است.

شیائومی ۱۲ پرو

شیائومی می‌گوید در فرایند ثبت عکس، لنز شناور به سمت جلو حرکت می‌کند تا «فاصله‌ی فوکوس بی‌نهایت» ارائه شود. دوربین تله‌فوتو توانایی ثبت تصاویر ماکرو (عکس‌برداری از فاصله‌ی نزدیک) را نیز دارد. در این حالت لنز شناور به سمت عقب می‌رود تا بتوانید روی سوژه‌هایی که در فاصله‌ی ۱۰ سانتی‌متر هستند فوکوس کنید.

دوربین فوق عریض شیائومی ۱۳ پرو بهبودهای زیادی تجربه نکرده است اما همچنان دوربین باکیفیتی محسوب می‌شود. شیائومی سراغ حسگر ۵۰ مگاپیکسلی و لنز ۱۴ میلی‌متری f/2.2 با پشتیبانی از تصویربرداری ماکرو رفته است. این دوربین از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند.

شیائومی ۱۲ پرو نیز در پنل پشتی سه دوربین ۵۰ مگاپیکسلی داشت، اما دوربین‌های ۵۰ مگاپیکسلی در شیائومی ۱۳ پرو پیشرفت قابل‌توجهی تجربه کرده‌اند.

رنگ بندی گوشی شیائومی ۱۳ پرو

شیائومی ۱۳ پرو

شیائومی ۱۳ پرو همچنان از شارژ سریع ۱۲۰ وات پشتیبانی می‌کند و باتری‌اش کمی پرظرفیت‌تر شده است. این گوشی همچون سایر دستگاه‌های شیائومی درگاه USB-C دارد. شیائومی ۱۳ پرو با رابط کاربری MIUI 14 بر پایه‌ی اندروید ۱۳ عرضه می‌شود.

شیائومی ۱۲ پرو با قیمت ۴٬۶۹۹ یوان (۶۷۵ دلار) دردسترس قرار گرفت، این در حالی است که شیائومی ۱۳ پرو برچسب قیمت ۴٬۹۹۹ یوان (۷۲۰ دلار) را یدک می‌کشد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا