سرور مجازی
zoomit

ویدئو معروف ممکن است مربوط به آخرین گرگ تاسمانی نباشد

داستان گرگ‌های تاسمانی، روایتی غم‌انگیز است. این کیسه‌داران گوشت‌خوار که روزی در سراسر استرالیا پراکنده بودند، حدود ۲ هزار سال پیش در سرزمین اصلی استرالیا منقرض شدند ولی جمعیتی از آن‌ها تا قرن بیستم میلادی در جزیره تاسمانی به زندگی ادامه دادند. گرگ‌های تاسمانی از دید مهاجران اروپایی به‌عنوان آفت شناخته شدند و به لطف جایزه‌ای که برای سرشان در نظر گرفته شده بود، بی‌امان شکار شدند. حمایت دولتی از این جانوران تا سال ۱۹۳۶، تنها چند ماه پیش از مرگ آخرین عضو این گونه در اسارت، تصویب نشد.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود این داستان برای مردم تکان‌دهنده‌تر باشد، ویدیویی از آخرین عضو زنده این گونه است که در سال‌های پیش از مرگش، در قفس مرطوب و خالی خود این سو و آن سو می‌رود. گفته می‌شود این جانور (که گاهی به اشتباه «بنجامین» نامیده می‌شود)، ۷ سپتامبر ۱۹۳۶ درگذشته و کتاب این گونه جانوری را برای همیشه بسته است. ولی نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد که جانور داخل ویدیو، در واقع یکی مانده به آخرین بوده است.

بنابر پژوهش‌های رابرت پَدِل و کاترین مِدلاک، گرگ تاسمانی نَری که بخاطر تصاویر و ویدیو خود مشهور شده، در واقع در ماه می ۱۹۳۶ درگذشته است. در زمان بررسی بایگانی‌های منتشر نشده، این گروه دریافتند که اندکی پس از مرگ بنجامین، باغ‌وحش، گرگ تاسمانی ماده‌ی پیری را بدست آورده و این جانور آخرین عضو حقیقی گونه گرگ تاسمانی است که در ۷ سپتامبر درگذشته است.

پوست آخرین گرگ تاسمانی

پوستی که اکنون تصور می‌شود به آخرین گرگ تاسمانی مربوط است.

به نظر می‌رسد دلیل پنهان ماندن این موضوع، معامله‌ای مخفیانه بوده است. بنابر شواهد، این گرگ تاسمانی به دست شکارچی‌ای محلی به نام الیاس چرچیل به دام افتاده و در میانه ماه می ۱۹۳۶ به باغ‌وحش فروخته شده است. به گفته رابرت پدل، این معامله به دلیل غیرقانونی بودنِ دام‌گذاری زمینی در آن زمان، ثبت و اعلام نشده است، زیرا ممکن بود چرچیل جریمه شود.

گروه پژوهشگران، درحالی به یافته‌ی شگفت‌انگیز خود رسید که در حال بررسی راز مرتبط دیگری بود؛ مکان بقایای آخرین گرگ تاسمانی. اسناد بایگانی باغ‌وحش، نشان می‌دهند که بقایا در سال ۱۹۳۶ به موزه و گالری هنری تاسمانی (TMAG) منتقل شده‌اند، ولی اسنادی از این انتقال در موزه وجود نداشت. پدل و مدلاک در ادامه به بررسی بایگانی‌های منتشر نشده از باغ‌وحش و موزه پرداختند.

مقاله‌های مرتبط:

  • بازگرداندن گرگ تاسمانی از مرگ؛ هدف جدید شرکتی که درصدد احیای ماموت پشمالو است
  • ویدئوی شگفت‌انگیز 4K رنگی از گرگ تاسمانی منقرض‌شده

پدل می‌گوید: «موزه‌داران و پژوهشگران، سال‌ها بدون نتیجه در پی این بقایا بودند. ازآنجاکه هیچ شیئی مربوط به گرگ تاسمانی در سال ۱۹۳۶ در مجموعه جانوری ثبت نشده بود، به نظر می‌رسید که جسد این جانور دور ریخته شده است».

گروه با بررسی دقیق‌تر، سر نخی در گزارشی منتشر نشده از تاکسیدرمیست موزه پیدا کرد. یک گرگ تاسمانی در میان فهرست گونه‌های دریافت‌شده بین سال‌های ۱۹۳۶ و ۱۹۳۷ درج شده بود که پژوهشگران را به بازبینی تمام بقایای موجود از این گونه در مجموعه TMAG وا داشت.

جمجمه آخرین گرگ تاسمانی

جمجمه‌ای که اکنون تصور می‌شود به آخرین گرگ تاسمانی مربوط است. الگوی سایش روی دندان ها نشان می‌دهد که آن‌ها به حیوانی بسیار پیر متعلق بوده‌اند.

پژوهشگران با اطمینان کافی، پوست و استخوانی از یک گرگ تاسمانی را که داده‌ای برایش ثبت نشده بود، شناسایی کردند. دندان‌ها الگویی یکدست از فرسایش را نشان می‌دادند که نشانه‌ای از سن زیاد جانور در هنگام مرگ است. همچنین جمجمه، با قسمت سَرِ پوستِ پیدا شده هماهنگی داشت. گروه نتیجه گرفت که این دو تکه، بقایای گمشده‌ی آخرین گرگ تاسمانی هستند و علت ثبت نشدن آن‌ها در مجموعه‌ی موزه، واگذار شدن آن‌ها برای نمایشی آموزشی بوده است.

مدلاک در این باره می‌گوید: «جسد گرگ تاسمانی، پوست کنده شده بود و استخوان‌های جدا شده، روی پنج کارت مجزا قرار داده شده بودند تا در مجموعه آموزشی جدیدی که زیر نظر استاد علوم موزه، آقای پاوِل برگزار می‌شد، به نمایش در آیند. چیدمان استخوان‌ها روی کارت‌ها، به اساتید موزه فرصت تشریح آناتومی گرگ تاسمانی برای دانش‌آموزان را می‌داد. پوست به دقت توسط ویلیام کانینگام، تاکسیدرمیست موزه، دباغی شده بود تا برای انتقال و نمایش در کلاس‌های درسی برای شناخت این کیسه‌دار تاسمانی، مناسب باشد».

با آشکار شدن راز پشت این داستان، بقایای گرگ تاسمانی در موزه و گالری هنری تاسمانی در شهر هوبارت، به نمایش عمومی گذاشته شدند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا