سرور مجازی
zoomit

علی بابا اولین لپ تاپ دنیا با پردازنده RISC-V را عرضه کرد

پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری RISC-V چند وقت اخیر بیش از پیش در مرکز توجه قرار گرفته‌اند و شماری از پلتفرم‌ها نظیر لینوکس شروع‌به پشتیبانی گسترده‌ از این پردازنده‌ها کرده‌اند. با در نظر گرفتن این موضوع، ورود این معماری متن‌باز به محصولاتی نظیر لپ تاپ اتفاقی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌آمد.

براساس گزارش تامز هاردور، لپ تاپ Alibaba Roma RISC-V که تابستان امسال معرفی شد سرانجام دردسترس قرار گرفته است. این لپ تاپ از پردازنده‌ای چهار هسته‌ای استفاده می‌کند و بسیاری از قابلیت‌هایی را که در کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌ی اینتل و AMD یافت می‌شود در خود دارد.

RISC-V (بخوانید ریسک پنج) نوعی معماریِ مجموعه‌دستورالعمل بر پایه‌ی استاندارد ISA است که برخلاف اکثر معماری‌های مبتنی‌بر این استاندارد ساختار متن‌باز دارد و شرکت‌ها برای تولید پردازنده براساس RISC-V مجبور به پرداخت هزینه نیستند. RISC-V فاصله‌ی زیادی تا معماری‌هایی مثل آرم دارد، اما یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های متن‌باز به‌حساب می‌آید.

Alibaba Roma علی بابا اولین لپ تاپ RISC-V دنیا مدل مشکی

لپ تاپ Roma مجهز به پلتفرمی پردازشی به نام Wujian 600 است که روی محاسبات لبه‌ای تمرکز دارد و پلتفرمی پایین‌رده محسوب می‌شود. واحد CPU در لپ تاپ موردبحث Xuantie C910 است که چهار هسته دارد و به فرکانس حداکثر ۲٫۵ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند.

واحد پردازش عصبی (NPU) در پردازنده‌ی لپ تاپ Roma می‌تواند در هر ثانیه چهار تریلیون عملیات انجام دهد (چهار تاپس). این لپ تاپ به یک پردازنده‌ی امنیتی به نام Arm SC300 Cortex-M3 نیز مجهز است. Roma از پردازنده‌ی گرافیکی ساخت شرکت باسابقه‌ی Imagination Technologies استفاده می‌کند.

Roma حداکثر ۱۶ گیگابایت رم LPDDR4 و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD دارد. این لپ تاپ با سیستم‌عامل OpenAnolis شرکت علی بابا که بر پایه‌ی لینوکس توسعه داده شده است عرضه می‌شود.

لپ تاپ Roma به صفحه‌نمایش ۱۴٫۱ اینچ 1080p مجهز است و از وب‌کمی با وضوح مشابه استفاده می‌کند. با استفاده از درگاه HDMI می‌توانید مانیتوری خارجی به لپ تاپ متصل کنید. این لپ تاپ از وای فای ۵ و بلوتوث ۵ و درگاه اترنت نیز بهره می‌برد. Roma ازطریق درگاه USB Type-C شارژ می‌شود و افزون‌بر این درگاه دو درگاه Type-A نیز دارد. تولیدکننده‌ی Roma ادعا می‌کند این لپ تاپ با یک بار شارژ تا ۱۰ ساعت دوام می‌آورد.

مقاله‌های مرتبط:

  • مدیران ARM:‌ ما به RISC-V احترام می‌گذاریم؛ اما این معماری در دیتاسنترها رقیب ما نیست
  • علی بابا از پردازنده مبتنی بر معماری متن‌باز RISC-V رونمایی کرد

Roma مجهز به کیبوردی با نور پس‌زمینه است و ضخامتش به ۲۰ میلی‌متر و وزنش به ۱٫۷ کیلوگرم می‌رسد. این ضخامت و وزن باعث می‌شود با لپ تاپی باریک و سبک طرف باشیم. Roma در کانفیگ پایه ۱٬۴۹۹ دلار قیمت دارد و با بیش از پنج سال گارانتی و قطعات یدکی رایگان دردسترس قرار می‌گیرد. بسته‌ی پریمیوم این لپ تاپ با قیمت ۴٬۹۹۹ دلار شامل هدفون و ساعت هوشمند است و با تهیه‌ی آن می‌توانید اسم خود را روی بدنه‌ی لپ تاپ حکاکی کنید.

لپ تاپ Roma هم‌اکنون در رنگ‌های خاکستری و مشکی برای پیش‌خرید دردسترس است. ۱۰۰ سفارش اول این لپ تاپ در فصل چهارم ۲۰۲۲ به مشتریان تحویل داده می‌شود. ۱٬۰۰۰ سفارش بعدی در فصل اول سال آینده‌ی میلادی از راه می‌رسند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا