سرور مجازی
zoomit

معماری گرافیکی Blackwell انویدیا سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد

درحالی‌که زمان زیادی از عرضه‌ی گرافیک‌های سری RTX 4000 بر پایه‌ی معماری Ada Lovelace نمی‌گذرد، شایعه‌های مربوط به نسل جدید معماری گرافیکی انویدیا شنیده می‌شوند. مدتی پیش گفته شد این معماری جدید بلک‌وِل (Blackwell) نام دارد و انویدیا تراشه‌های مبتنی‌بر این معماری را در همکاری با TSMC و ازطریق لیتوگرافی سه نانومتری این شرکت تولید می‌کند.

براساس گزارش Wccftech، انویدیا در مراسم Arete Tech Conference 2022 اعلام کرد که قویا متعهد است تا هر دو سال یک‌بار معماری گرافیکی کاملاً جدیدی روی کار بیاورد. انویدیا عملا تأیید کرده است که معماری بلک‌ول در سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد.

مقاله‌های مرتبط:

  • انویدیا و TSMC احتمالاً فناوری جدیدی برای ترکیب چند پردازنده گرافیکی توسعه می‌دهند
  • انویدیا احتمالاً گرافیک‌های نسل بعد را با لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC می‌سازد

انویدیا در سال ۲۰۲۲ معماری گرافیکی هاپر را بر پایه‌ی لیتوگرافی چهار نانومتری توسعه داد. هاپر به هنگام معرفی، سریع‌ترین معماری گرافیکی چهار نانومتری دنیا و اولین معماری با حافظه‌ی HBM3 بود. تراشه‌های مبتنی‌بر هاپر از گرافیک RTX 4090 نیز قوی‌ترند و مجموعا ۱۸٬۴۳۲ هسته‌ی CUDA دارند. بلک‌ول قرار است بهبود نسلی قابل‌توجهی نسبت‌به هاپر تجربه کند.

انویدیا برای معماری‌های گرافیکی‌اش از نام ریاضی‌دانان معروف استفاده می‌کند. نام معماری بلک‌ول از دیوید هارولد بلک‌ول گرفته شده است. او مشارکت زیادی در نظریه‌ی بازی، نظریه‌ی احتمال و نظریه‌ی اطلاعات داشت. بلک‌ول اولین آفریقایی-آمریکایی تاریخ بود که توانست وارد آکادمی ملی علوم شود.

در حال حاضر جزئیات خاصی درباره‌ی تراشه‌‌های گرافیکی سری بلک‌ول نمی‌دانیم.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا