سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

مدیرعامل درمانکده: در صورت همکاری دولت با استارتاپ‌های سلامت، آمار قربانیان کرونا ۳۰ درصد کمتر بود

مدیرعامل درمانکده با بیان اینکه رگولاتوری در حال حاضر به هیچ عنوان وضعیت مناسبی در برخورد با استارتاپ‌های حوزه سلامت ندارد تاکید کرد که اگر همکاری دولت با استارتاپ‌های سلامت محور بود، آمار قربانیان کرونا ۳۰ درصد کمتر بود. او همچنین اعلام کرد که گردش مالی کل نظام سلامت ۱۶۳ هزار میلیارد تومان هست و گردش مالی سلامت دیجیتال روزانه ۱۲۰ میلیون تومان است.

دولت کمکی به کنترل پاندمی نکرد

«محسن صدر» مدیرعامل و بنیان گذار درمانکده در نشست خبری این استارتاپ به منظور بررسی اهمیت دیجیتال هلث در افزایش سلامت جامعه بعد از پاندمی، با بیان اینکه دولت در دوران کرونا کمک قابل توجهی به کنترل این پاندمی نکرد گفت: «در صورت همکاری و کمک دولت کشته‌ها ۳۰ درصد کاهش پیدا می کرد. این در حالی است که درمانکده به عنوان یک استارتاپ و بر اساس بودجه بخش خصوصی و کمک‌های دولتی امکانات رایگان گسترده ای مخصوصا با ارائه اپلیکیشنی برای سنجش علائم کرونا ارائه داد.»

او با اشاره به اینکه در ۴ سال آینده استارتاپ‌های حوزه سلامت جزء جدایی ناپذیری از سیستم بهداشت و درمان کشور خواهند شد. گفت:«بودجه بهداشت و درمان کشور ۱۱۱ هزار میلیارد تومان است. این عدد بودجه ایران در سال جاری است که نسبت به سال قبل ۶۶ درصد رشد داشته است. این در حالی است که بودجه سامانه های دیجیتال وزارت بهداشت ۳۰۰ میلیون تومان است.»

صدر با اشاره به اینکه کرونا به دیجیتال هلث کمک کرد گفت: «این موضوع در حالی بود که ما پیش از این هم چنین شرایطی را پیش بینی کرده بودیم و خود را برای مواجهه برای توسعه دیجیتال هلث آماده کرده بودیم.»

صدر با ارائه توضیحاتی درباره ارزش بازار سلامت و تاکید بر اینکه گردش مالی حوزه سلامت سالانه ۱۰ تریلیون دلار است بر بزرگ‌تر بودن این بازار نسبت به بازار نفت و اسلحه اشاره کرد و درباره سهم بازار از دیجیتال هلث گفت: «سهم دیجیتال هلث در سال ۲۰۱۹، ۲۱ بیلیون دلار بوده و در سال ۲۰۳۰ به ۱۲۳ میلیارد دلار خواهد رسید. این موضوع نشان دهنده آن است که مردم اقبال و تمایل بیشتری نسبت به این موضوع نشان داده اند.»

پزشکان مجبور به همراهی شدند

صدر در ادامه این نشست خبری در پاسخ به دیجیاتو که آیا پزشکان از درمانکده استقبال کرده‌اند یا در مقابل آن ایستایی داشته‌اند نیز گفت: «پزشکان در ابتدا از درمانکده استقبال نکردند اما مجبور به استقبال شدند. به هر حال پزشکی هم یک کسب‌وکار است و نیازمند درآمد است. در حال حاضر هم پزشکان دچار رکود هستند. مشکل ما از جایی آغاز می‌‌شود که به دلیل پزشک‌محوری بودن سیستم درمان و سلامت؛ قانون‌گذار، درمانگر تا همه ارکان پزشک هستند و همه مراحل را قصد دارند خود کنترل کنند. اما این سیستم مجبور و ناگزیر است که با سیستم دیجیتال هلث همراه شود.»

مدیرعامل درمانکده همچنین با اشاره به اینکه این استارتاپ ۲۰ درصد از بازار دیجیتال هلث را در دست دارد رقبای خود از جمله اسنپ دکتر، دکتر ساینا و دکتر نکست را بسیار توامند توصیف کرد و به دیجیاتو گفت: «با توجه به این موضوع خوب است بدانید که گردش مالی کل نظام سلامت ۱۶۳ هزار میلیارد تومان هست و گردش مالی سلامت دیجیتال روزانه ۱۲۰ میلیون تومان است.»

بیماران قربانی زمان می‌شوند

او در بخش دیگری از توضیحات خود با تحلیل زمان از دست رفته بیماران برای دریافت خدمات سلامت گفت: «زمانی که یک بیمار برای دریافت خدمات سلامت، در اتاق انتظار به سر می‌برد معادل زمانی است که صرف می‌‌شود تا یک سفینه از زمین به ماه برسد. متاسفانه زمان قابل توجهی را بیماران صرف رفت و آمد و انتظار برای مراجعه به پزشک می‌کنند که دیجیتال هلث تلاش کرده این زمان را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.»

۱۰ درصد از بازار خرده فروشی وارد تجارت الکترونیکی شده است، ۵.۴ درصد بازار سلامت وارد هلثت‌تک شده و این نشان دهنده آن است که سلامت در بازه زمانی بسیار کوتاهی این مسیر را طی کرده و این موضوعات به گفته صدر نشان‌دهنده ظرفیت قابل توجه حوزه سلامت برای حرکت به سمت این حوزه است.

صدر با بیان اینکه از سال ۹۸ به سال ۹۹ رشد ۱۰ برابری در حوزه دیجیتال هلث را تجربه کردیم و در مرحله بعد تا سال ۱۴۰۰ به رشد ۱۳ درصدی رسیده‌ایم، گفت: «همچنین روزانه به طور میانگین ۸۵۰۰ درخواست از نوبت دهی تا مشاوره و خدمات پاراکلینیکی ثبت می‌شود. این در حالی است که فقط ۵۰ میلیارد تومان در این صنعت سرمایه‌گذاری شده است.»

او دلایل عدم رشد مضاعف این حوزه گفت: «دولت حمایت کافی از این صنعت را انجام نمی‌دهد، از طرفی دیگر سرمایه‌گذار علاقه‌ای ندارد به این حوزه ورود کند و در نهایت باید توجه داشت که استارتاپ‌های این حوزه هم آنقدر که انتظار می‌رود هوشمندانه برخورد نکرده‌اند.»

مدیرعامل و بنیان‌گذار درمانکده با تاکید بر اینکه سیستم درمانی کشور در حوزه کسب‌وکاری آن خیلی شفاف نیست گفت: «بیماران امکان بررسی و انتخاب پزشک با توجه به نوع خدمات و هزینه دریافتی را ندارند و این موضوع عدم شفافیت را تشدید کرده است. با توجه به این موضوع تلاش درمانکده افزایش شفافیت و ارائه خدمات بر این اساس است.»

او با اشاره به اینکه درمانکده در حال حاضر ۲۰ درصد از بازار دیجیتال هلث کشور را در اختیار دارد گفت: «ما از این عدد راضی نیستیم و هدف این است که سهم بازار تا ۱۸ ماه آینده ۲ و نیم برابر شود. درمانکده با ساخت زنجیره ارزش‌های منحصر به فرد تلاش کرده در تمامی مراحل در کنار بیماران حضور داشته باشد.»

از رزور آنلاین تا پاندمی کرونا

«امیر سینا زمانیان» مدیرمارکتینک درمانکده در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به زنجیره ارزشی که این استارتاپ حوزه سلامت مورد توجه قرار داده گفت: «رزرو آنلاین و مشاوره آنلاین و در مراحل بعد در پی پاندمی کرونا خدمات مربوز به کرونا مجموعه خدماتی هستند که درمانکده ارائه می‌دهد.»

پاندمی کرونا منجر به تغییر شرایط خیلی پیچیده‌ای شد، تعداد قابل توجهی از پزشکان امکان ارائه خدمات حضوری در مطب را نداشتند و این موضوع منجر به تغییراتی در روند کاری درمانکده شد که البته همچنان هم ادامه دارد. او با بیان این موضوع گفت: «درمانکده ۶۰ درصد آموزش در حوزه سلامت را به دلیل فقر دانش سلامت را ارائه می‌دهد.»

دیتا یکی از نقاط قوت برنامه‌ریزی و حرکت استارتاپ‌ها است. مدیر مارکتنیک درمانکده با بیان این موضوع و با توجه به بررسی دیتاهای تحلیل شده درمانکده گفت: «شنبه ها و چهارشنبه‌‌ها بیشترین روزهایی است که افراد اقدام به رزرو و دریافت نوبت پزشک می‌کنند. همچنین ایده آل بیماران این است که م برای ۳ روز آینده به پزشک مراجعه کنند و حالا در درمانکده این زمان را به ۴ ساعت کاهش داده‌ایم.»

تمایل بیماران به استفاده از پزشکان متخصص

او با بیان اینکه بیشترین مراجعه را پزشکان متخصص در درمانکده به خود اختصاص دادند و از سویی دیگر مشاوره آنلاین درمانکده هم اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد گفت: «سیستم مشاوره آنلاین درمانکده با توجه بسیار جدی به حریم شخصی تدوین شده و بر اساس پلتفرمی که توسط تیم درمانکده ساخته شده فقط و فقط پزشک و بیمار از اطلاعات یک مشاوره آگاه هستند و اطلاعات آن بسیار امن است.»

به گفته او ۲۶ درصد پزشکان درمانکده به صورت آنلاین خدمات ارائه می‌دهند. این موضوع را هم باید مورد توجه قرار داد که مشاوره آنلاین در درمانکده به صورت صوتی، تصویری و متنی انجام می‌شود.

او با بیان اینکه بعد از آغاز پیک پنجم کرونا، درمانکده شماره تلفننی را ارائه داد تا به مردم درباره کرونا مشاوره آنلاین رایگان ارائه دهد، گفت: «در سه هفته ۵ هزار تماس دریافت شد و پزشکان درمانکده ۲هزار بار با افراد تماس گرفتند و بیماران را دنبال کردند. این پروژه با هزینه قابل توجهی از طرف درمانکده انجام شد، اما در نهایت این موضوع با پیگیری وزارت بهداشت متوقف شد و درمانکده این مسیر را به سطح وب منتقل کرد و به کار خود ادمه داد.»

او با تاکید بر این موضوع که اطلاعات بسیار مفیدی برای کنترل پاندمی کرونا از این روند حاصل شد که البته نهادهای دولتی از آن به درستی استفاده نکردند گفت: «اگر این دیتا مورد توجه و استفاده قرار می‌گرفت و شاید ۳۰ درصد کشته‌ها و ۲۰ درصد هزینه‌های پاندمی کرونا در کشور کمتر می‌شد.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا