سرور مجازی
فضای مجازی

فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|چگونه می توان تهدیدات بازی های رایانه ای را به فرصت تبدیل کرد؟

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ امروزه با رشد خیره کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت بازی های رایانه به سرعت در حال پیشرفت است و شرکت های تولید کننده بازی های رایانه ای در دنیا تا آنجا که ممکن است سعی دارند کاربران را درگیر کنند و بیشترین درآمدها و فروش محصولات فناورانه را نصیب خود سازند.

مطالعات نشان می دهد بازی های رایانه ای می تواند آثار مثبت و یا منفی بسیاری بر روح و جسم مخاطبان به خصوص کودکان و نوجوانان داشته باشد این در حالی است که بسیاری از خانواده ها، بازی های رایانه ای را تنها یک سرگرمی می دانند. از جمله آسیب ها و تهدیدات بازی های رایانه ای می توان به تقویت حس پرخاشگری، انزوا طلبی، تنبل شدن ذهن، افت اخلاقی، افت تحصیلی، بی نظمی و خودمحوری و بحران هویت اشاره کرد. متاسفانه خشونت، درگیری، تیراندازی و قتل، محور اصلی محتوای بازی‌های زیادی است که همیشه تعدادی از آنها در جدول پرفروش‌ترین بازی‌های روز دنیا هستند. هنگامی که یک بازیکن ساعت‌ها وقت خود را صرف بازی کردن نقش یک انسان با این ویژگی‌ها می‌کند، کوچکترین اثر آن کمرنگ شدن عاطفه و عادی شدن صحنه‌های خشن و دردناک برای اوست و در نتیجه ممکن است باعث ارتکاب این اعمال در دنیای واقعی توسط بازیکن شود. انتشار خشونت و مسائل غیراخلاقی از طریق بازی‌های رایانه‌ای یکی از مهمترین چالش‌هایی است که امروزه گریبانگیر خود غربی‌ها شده است. سالانه ده‌ها مورد از جرم و جنایت، قتل و مرگ‌ومیر ناشی از بازی‌های رایانه‌ای در کشورهای مختلف دنیا گزارش می شود.

بی اعتنایی نسبت به این موضوع، ناشی از ضعف در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه فرصت و تهدیدها بازی های رایانه ای است. از این رو انتخاب بازی های نامناسب و استفاده بیش از حد از آنها می تواند پیامدهای منفی بسیاری برای کاربران در پی داشته است. همچنین کمبود فرهنگ سازی در راستای استفاده از ابزارهایی مانند رده بندی سنی بازی ها، خانواده را در مواجهه با این پدیده نوظهور در وضعیت انفعال قرار داده است. لذا لازم است به مخاطبان بازی آموزش های لازم در این زمینه ارائه شود و تلاش شود تا استفاده از ابزارهای فوق، به یک فرهنگ عمومی تبدیل گردد.

بر این اساس یکی از الزامات مهم در مساله بازی های رایانه ای، بهبود اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به خانواده ها است که در این باره باید طبق برنامه ملی بازی های فضای مجازی مصوب شورای عالی فضای مجازی اقدامات مختلفی انجام شود که برخی از این اقدامات عبارت است از:

  • معرفی و فرهنگ سازی نظام رده بندی سنی و همچنین آموزش عمومی در خصوص فرصت ها و مخاطرات بازی های رایانه ای در قالب های مختلف
  • ایجاد مرکز مشاوره درباره نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای
  • راه اندازی بازی سراها با شرایط مناسب.

همچنین طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی در برنامه ملی بازی های رایانه ای، برای تحقق این اقدامات، سازمان های مختلفی باید ایفای نقش کنند که از جمله این نهادها می توان به صداوسیما، شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، حوزه علمیه و وزارت علوم تحقیقات و فناوری اشاره کرد. مسلما هم افزایی و هماهنگی این دستگاه ها در فرهنگ سازی تولید و مصرف بازی های رایانه می تواند اتفاقات بسیار خوبی در زمینه رشد و ارتقای فضای مجازی در کشور رقم بزند.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا