سرور مجازی
zoomit

۸ دی ۱۴۰۳؛ تاریخ رسمی ضرب‌الأجل اروپا برای تجهیز آیفون به پورت USB-C

پس از گمانه‌زنی‌های بسیار، سرانجام اتحادیه‌ی اروپا ضرب‌الأجل تجهیز دستگاه‌های الکترونیکی به درگاه USB-C را اعلام کرد. به‌نوشته‌ی ورج، تمامی گوشی‌هایی که در اروپا عرضه می‌شوند، حداکثر تا ۲۸ دسامبر ۲۰۲۴ (۸ دی ۱۴۰۳) باید به درگاه USB-C مجهز شوند.

قانون استفاده‌ی اجباری از درگاه USB-C در مجله‌ی اتحادیه‌ی اروپا منتشر شده است تا حالتی کاملاً رسمی پیدا کند. کمیسیون‌های متعدد اتحادیه‌ی اروپا این قانون را در برهه‌های زمانی مختلف تصویب کردند و به‌زودی تمامی شرکت‌ها موظف‌‌‌اند آن را رعایت کنند.

قانون‌گذاران اروپایی در ماه ژوئن (خرداد و تیر) امسال به توافق اولیه دست پیدا کردند و گفتند قانون را از «پاییز ۲۰۲۴» اجرایی می‌کنند. بااین‌حال، در ماه اکتبر (مهر و آبان) بیانیه‌ی جدیدی اعلام کرد قانون درگاه USB-C «تا پایان سال ۲۰۲۴» اجرایی می‌شود.

درگاه آیفون ۱۳

درگاه منسوخ لایتنینگ در آیفون‌های اپل

براساس بیانیه‌ی اتحادیه‌ی اروپا‌، قانون درگاه USB-C تا ۲۰ روز دیگر لازم‌الاجرا می‌شود. تمامی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا حداکثر ۲۴ ماه فرصت دارند تا این قانون را به قانونی ملی تبدیل کنند. تاریخ اعلامی اتحادیه‌ی اروپا تا حد زیادی منطبق‌ با پیش‌بینی‌های قبلی تحلیلگران و سیاست‌مداران است؛ اما تا پیش از انتشار بیانیه‌ی جدید، تاریخ دقیق برایمان مبهم بود.

قانون جدید اتحادیه‌ی اروپا افزون‌بر گوشی‌های هوشمند، بر دستگاه‌های دیگری نظیر تبلت، دوربین دیجیتالی، هدفون و کنسول‌های گیمینگ قابل‌حمل اعمال خواهد شد. لپ‌تاپ‌ها نیز مشمول این قانون می‌شوند؛ اما تولیدکنندگان لپ‌تاپ تا آوریل ۲۰۲۶ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۵) فرصت دارند.

مقاله‌های مرتبط:

  • قوانین جدید USB-C اتحادیه اروپا چه تأثیری بر اپل و آیفون خواهد داشت؟
  • آیا آیفون ۱۵ صرفاً در اروپا به درگاه USB-C مجهز می‌شود؟

قانون جدید اتحادیه‌ی اروپا صرفاً به دستگاه‌هایی مربوط است که از شارژ سیمی پشتیبانی می‌کنند. این یعنی دستگاه‌هایی که صرفاً مبتنی‌بر شارژ بی‌سیم باشند، به پشتیبانی از درگاه USB-C مجبور نخواهند بود. به‌احتمال زیاد اپل در سال‌های آینده، آیفونی بدون درگاه تولید خواهد کرد. اپل یگانه شرکت بزرگ صنعت موبایل محسوب می‌شود که هنوز گوشی هوشمندی با درگاه USB-C تولید نکرده است.

یکی از مدیران عالی‌رتبه‌ی اپل تأیید کرده است که این شرکت از قانون اتحادیه‌ی اروپا تبعیت می‌کند. گزارش‌های غیررسمی می‌گویند اپل با آیفون ۱۵ یک سال قبل از اجرایی‌شدن قانون اروپا، به استقبال درگاه USB-C می‌رود. بلومبرگ در گزارشی اختصاصی گفته است اپل تجهیز آیفون به درگاه USB-C را در آزمایشگاه‌هایش انجام داده است؛ اما در «سریع‌ترین حالت» چنین تغییری تا سال ۲۰۲۳ اِعمال نمی‌شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا