سرور مجازی
اقتصادی

در روز ملی صادرات چه گذشت؟/ از غیبت سلاح‌ورزی تا خط و نشان مجلس برای بانک مرکزی

در روز ملی صادرات چه گذشت؟/ از غیبت سلاح‌ورزی تا خط و نشان مجلس برای بانک مرکزی

صبح امروز، شنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۲، بیست و هفتمین مراسم روز ملی صادرات برگزار شد. در ابتدای مراسم مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، گزارشی از روند تجارت خارجی کشور ارائه داد و گفت: سال گذشته صادرات غیرنفتی کشور ۵۳ میلیارد دلار بود که یک رکورد به حساب می‌آید و در صورت ادامه این روند، می‌توان نیاز ارزی کشور را از این محل تامین کرد. در شش ماه اول سال نیز با وجود کاهش قیمت مواد پتروشیمی، رشد دو درصدی اتفاق افتاد؛ در حالی که به لحاظ وزنی ۲۵ درصد رشد وجود داشت.

امروز در حالی روز ملی صادرات جشن گرفته شد که نماینده‌ای از بخش خصوصی در این مراسم حضور نداشت و با ادامه کودتای بخش دولتی علیه اتاق بازرگانی، رئیس پارلمان بخش خصوصی به مراسم دعوت نشد.

هجمه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به بانک مرکزی

شاید مهم‌ترین بخش مراسم روز ملی صادرات صحبت‌های محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بود که بشدت از سیاست‌های بانک مرکزی و تعهد ارزی انتقاد کرد.

وی ابتدا با بیان اینکه نقش آمریکا در فروپاشی اقتصاد ایران شکست خورده، گفت: زمانی که اوباما تحریم‌های هوشمندانه را علیه ایران اعمال کرد گفت که ظرف مدت شش ماه اقتصاد ایران فرو می‌پاشد، اما اکنون با گذشت ۱۰ سال، با وجود آنکه این فرد دیگر رئیس جمهوری آمریکا نیست، اما در یک گزارش محرمانه به مقامات فعلی کاخ سفید اذعان به شکست کرده و گفته ایران توانسته به خوبی از این تحریم‌ها عبور کند، ما نتوانستیم به اقتصاد ایران ضربه اساسی وارد کنیم.

نماینده کرمان و راور در مجلس با انتقاد از بانک مرکزی و زیر سوال بردن آمار ارائه‌شده از سوی سازمان توسعه تجارت گفت: سال گذشته دولت با اصلاح سیاست‌های ارزی بانک مرکزی دولت دوازدهم توانست در بخش صادرات غیرنفتی یک جهش ۲۵ درصدی ایجاد کند، اما امسال بانک مرکزی به صورت جزیره‌ای عمل می‌کند و هیچ هماهنگی با وزرای اقتصادی دولت ندارد.

وی ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ تراز تجارت خارجی کشور در شش ماه ابتدایی سال منفی شش میلیارد دلار شد؛ این در حالی است که ارزش پول ملی کاهش داشته، وضعیت خشکبار بعد از چندین سال خشکسالی در بهترین وضع است و فقط در این مدت ۲۵۰ هزار تن پسته صادر شده است، اما نحوه تسویه تعهد ارزی بانک مرکزی باعث شده که صادرات به حداقل برسد.

او افزود: در جلسه کمیسیون اقتصادی، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی برنامه داد که در مقابل صادرات اقلام کشاورزی، واردات خودرو که مطالبه مردم است صورت بگیرد. ما قانون واردات را تصویب کردیم، دولت آیین‌نامه نوشت و با امضای معاون اول ابلاغ شد؛ اما بانک مرکزی مانع ارتباط صادرات کشاورزی و واردات خودروست. امروز ما با پدیده سرکوب صادراتی از سوی بانک مرکزی مواجه هستیم.

پورابراهیمی اضافه کرد: امروز جای بسیاری از صادرکنندگان مطرح و السابقون این حوزه خالی است، ما مشکلی با تعهد ارزی نداریم، اما نحوه تسویه آن توسط بانک مرکزی به گونه‌ای شده که قدیمی‌های صادرات کشور عطای صادرات را به لقایش ببخشند و امروز با پدیده کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف مواجهه باشیم.

وی ادامه داد: چین سه درصد ارزش پول ملی خود را کاهش داد، ۲۵ درصد افزایش صادرات داشت. امروز مردم این میزان کاهش ارزش پول، ملی و تورم حاصل از آن را تحمل می‌کنند، اما تراز تجاری منفی شده و در حالی که ۲.۵ میلیارد دلار خشکبار آماده صادرات وجود دارد، اما کسی سراغ آن نمی‌رود.

پور ابراهیمی تصریح کرد: در نهایت مجلس از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد ما به رئیس جمهور نامه زدیم و درخواست جلسه فوری با حضور وزرای صمت و اقتصاد و سایر نهادهای مربوطه دادیم تا یکبار برای همیشه تکلیف این سیاست‌های ضد صادراتی بانک مرکزی مشخص شود.

۲۱۷

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا