سرور مجازی
zoomit

انویدیا GTX 1060 پس‌ از پنج‌ سال، عنوان پرکاربردترین گرافیک استیم را از دست داد

گرافیک Geforce GTX 1060 انویدیا در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و بررسی‌های فراوان در آن زمان نشان داد این محصول درمقایسه‌با مدل‌های قبلی خود، عملکرد بسیار بهتری را با قیمت معقول ۲۵۰ دلار ارائه می‌دهد. به‌همین‌دلیل، گیمرهای کامپیوتر‌های شخصی علاقه‌ی زیادی به GTX 1060 نشان دادند؛ به‌طوری‌که فقط با گذشت یک‌ سال از عرضه‌ی این محصول، به پرکاربردترین گرافیک میان گیمرهای استیم تبدیل شد و این موقعیت را از ژوئن ۲۰۱۷ تا اکتبر ۲۰۲۲ دراختیار داشت.

GTX 1060 طول عمر خود را مدیون عوامل مختلفی است. این گرافیک عملکرد رضایت‌بخشی ارائه می‌دهد و کمبود چندین‌ساله‌ی گرافیک‌ها و قیمت بسیار گران مدل‌های جدید مثل RTX 3050 و RTX 3060 ازجمله دلایلی بود که به حفظ جایگاه ۱۰۶۰ میان گیمرها کمک کرد.

به‌هرحال سلطنت این محصول در نوامبر سال جاری به‌پایان رسید و سرانجام GTX 1650 جای آن را گرفت. باید اشاره کنیم دلایلی که به حفظ جایگاه ۱۰۶۰ به‌مدت حدود ۵ سال کمک کرد، اکنون به ۱۶۵۰ کمک می‌کند تا با گذشت چهار سال از عرضه‌ی آن، به‌عنوان محبوب‌ترین گرافیک میان گیمرها شناخته شود.

مقاله‌ی مرتبط:

  • مدل ۸ گیگابایتی گرافیک RTX 3060 تا ۳۵ درصد ضعیف‌تر از مدل ۱۲ گیگابایتی است
  • مشخصات فاش‌شده‌ از گرافیک RTX 6000 گفته‌های انویدیا را تأیید می‌کنند

به‌نوشته‌ی Arstechnica، ماهیت جمع‌آوری آمار استیم باعث می‌شود دیدگاه‌های مختلفی درباره‌ی داده‌های آن مطرح شود. این پلتفرم فقط می‌تواند داده‌های کاربرانی را در نظر بگیرد که به‌طور‌داوطلبانه آمار خود را به‌اشتراک‌ می‌گذارند. این موضوع باعث می‌شود آمار استیم بیشتر برای شناسایی گسترده در طول زمان مفید واقع شود. این اطلاعات شامل سهم بازار پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی، تعداد هسته‌های پردازنده‌ی مرکزی، نرخ پذیرش تقریبی نسخه‌های جدیدتری ویندوز و… می‌شود.

به‌هرحال، از زمانی‌که هر پردازنده‌ی گرافیکی غیر از ۱۰۶۰ در صدر جدول قرار گرفته است، سال‌ها می‌گذرد. اگر به فاصله‌ی زمانی‌که GTX 1060 برای اولین‌بار جایگاه اول استیم را ازآنِ خود کرد تا نوامبر ۲۰۲۲ که این جایگاه را از دست داد توجه کنیم، این اتفاقات مهم در بازار گرافیک‌ رخ داده است:

  • همه‌ی گرافیک‌های جدید از نوعی قابلیت ردیابی پرتو با شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کنند؛ اگرچه عملکرد آن‌ها همچنان تفاوت‌هایی دارد.
  • مقدار رم گرافیک‌ها افزایش یافته است. مدل ۱۰۶۰ در دو نسخه‌ی ۳ و ۶ گیگابایتی عرضه شد و گرافیک‌های پیشرفته‌تر، یعنی GTX 1080 و تایتان از همان نسل، با رم ۸ تا ۱۲ گیگابایتی روانه‌ی بازار شدند. این در حالی است که پردازنده‌های گرافیکی کنونی حداکثر در مدل ۲۴ گیگابایتی عرضه می‌شوند.
  • پردازنده‌های AMD باعث شد سری Ryzen بار‌دیگر به‌ رقابت کامپیوتر‌های شخصی بازی بازگردد. سهم بازار پردازنده‌های مرکزی این شرکت طبق داده‌های استیم از ۱۹٫۰۱ درصد در ژوئن ۲۰۱۷ به ۳۲٫۸۷ درصد در نوامبر ۲۰۲۲ افزایش یافته است. این موفقیت برای گرافیک‌های AMD رخ نداد؛ جایی‌که شاهد کاهش سهم خود از ۲۰ به ۱۵ درصد در مدت مشابه بود.
  • اکثر کامپیوتر‌های شخصی امروزی از پردازنده‌هایی با ۶ هسته یا بیشتر استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که اواسط سال ۲۰۱۷ تقریباً تمام کامپیوتر‌های شخصی موجود در داده‌های استیم از دو یا چهار هسته‌ی پردازنده‌ی مرکزی استفاده می‌کردند.
  • فناوری‌های افزایش مقیاس تصویر مانند DLSS انویدیا و AMD FSR 2.0 باعث شده است بازی‌ها زمانی زیبا‌تر به‌نظر برسند. DLSS از GTX 1060 پشتیبانی نمی‌کند؛ اما با FSR 2.0 سازگار است. اگر همچنان از ۱۰۶۰ استفاده می‌کنید، این فناوری یکی از گزینه‌های جذاب برای اجرای بهتر بازی‌های جدید است.
  • مانیتورها پیشرفته‌تر شده‌اند و فناوری‌هایی مثل همگام‌سازی تطبیقی و نرخ نوسازی چشمگیر و وضوح 4K در مدل‌های جدید این محصولات رایج‌تر شده‌اند. در داده‌های استیم، 1080p همچنان محبوب‌ترین وضوح برای نمایشگرهای اصلی است؛ اگرچه صفحه‌نمایش‌های 1440p و 4K از سال ۲۰۱۷ محبوب‌تر شده‌اند.
  • SSDهای سریع برای زمان بارگذاری بازی اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند.
  • اکنون اینتل با گرافیک‌های سری Arc به رقیب سوم بازار گرافیک تبدیل شده است. سری آرک این شرکت با وجود دور‌ه‌های توسعه‌ و عرضه‌ی طولانی، همچنان به‌عنوان گزینه‌هایی مناسب در نظر گرفته می‌شود.

آیا گرافیک دیگری می‌تواند موفقیت‌های GTX 1060 را تکرار کند؟ با‌‌‌توجه‌‌‌‌به اینکه انویدیا مدل پایه‌ی RTX 4060 را با قیمت ۲۵۰ دلار بیشتر از RTX 3060 عرضه می‌کند، رسیدن به جایگاه ۱۰۶۰ چندان محتمل نیست؛ اما بازهم نمی‌توان با اطمینان دراین‌باره صحبت کرد؛ زیرا عوامل زیادی می‌تواند بر موفقیت گرافیک در بازار مؤثر باشند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا