سرور مجازی
فضای مجازی

پورابراهیمی: شاهد دوگانگی در سیاست های وزارت صمت هستیم

– اخبار اقتصادی –

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: آنچه که در وزارت صمت دولت دوازدهم به چشم خورد، تناقضات رفتاری بود. قانون به صراحت مسیر حرکت شفاف سازی اقتصاد کشور را مشخص کرده است که در این حوزه، بورس کالا را به عنوان یک ابزار بسیار مهم و ضروری در نظر گرفته است که باید این رویکرد تقویت شود؛ درخصوص عرضه سیمان در بورس هم این اتفاق از مدت ها قبل می توانست عملیاتی شود اما با تاخیر روبرو شد.
وی افزود: مشکلاتی که در حوزه سیمان به واسطه قطعی برق و افزایش تقاضا در بازار شکل گرفت منجر شد بازار تحت تاثیر قرار گیرد. در حال حاضر شمار زیادی از شرکت ها در بورس کالا پذیرش شده اند و بسیاری از شرکت ها هم اعلام آمادگی کرده اند اما متاسفانه به دلیل نگاهی که از قبل در وزارت صمت وجود داشته که البته اخیرا تا حددود زیادی اصلاح شده، برخی استان ها رویه های خاص خود را در پیش گرفته اند و به تازگی مطلع شدیم که شورای تامین برخی استان ها تشکیل جلسه داده و حتی اجازه نداده این شرکت ها برای پذیرش در بورس اقدام کنند.
به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، مجموعه نیاز سیمان کشور در سال بیش از 55 میلیون و حداکثر 60 میلیون تن نیست، 15 میلیون تن نیز به صادرات اختصاص یافته است و ظرفیت تولید کشور هم حدود 75 میلیون تن برآورد می شود لذا کسری در حوزه سیمان در کشور نداریم و با عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا عمده مشکلات بازار مرتفع خواهد شد.
وی افزود: قطعی برق باید مدیریت می شد و فکر می کنم با پذیرش کلیه شرکت های سیمانی و شفاف شدن لیست آنها این مسیر به شکل ویژه ای می تواند دنبال شود.
پورابراهیمی درخصوص اقدام مجلس در این زمینه خاطرنشان کرد: مجلس گزارش های نظارتی را درخواست کرده و جلسات مقدماتی آن را در کمیته های تخصصی شکل داده است. برای اینکه بتوانیم تصمیم قطعی و جمع بندی نهایی را داشته باشیم منتظر هستیم دولت جدید تشکیل شود و براساس آن تصمیم گیری کنیم.
این نماینده مجلس گفت: براساس قانون و مواد قانونی که مشخصا توضیح داده باید تخصیص بهینه در اقتصاد ملی رقم بخورد و شفافیت اطلاعات اقتصادی کشور مشخص شود و از رانت و فساد جلوگیری شود که در این زمینه عرضه سیمان و سایر محصولات در بورس کالا را پیگیری خواهیم کرد.
وی توضیح داد: بررسی خریداران سیمان کشور در سال های گذشته نشان می دهد که آنها تعداد محدودی بودند و عملا این خریداران حلقه واسط میان تولید و عرضه های بازار بودند. لذا از ظرفیت های قانون گذاری در خدمت تولید و مصرف کشور قرار بگیرد و از طریق بورس کالا این حلقه های واسط کنار گذاشته شوند.
پورابراهیمی ادامه داد: از جمله اقدامات مثبتی که بورس کالا انجام داده می توان به تعداد خریداران سیمان از بورس اشاره کرد به عبارت دیگر بورس کالا به 5 هزار نفر از خریداران کد ارائه کرده تا بتوانند از بورس خریداری کنند. ریز اطلاعات خریداران هم در اختیار تمامی دستگاه های ناظر قرار خواهد گرفت. اعتقاد ما این است که می توان مقادیر خرید سیمان از بورس را پایین تر از 10 تن نیز آورد تا دسترسی های محدود نیز قابل دستیابی باشد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان صحبت های خود گفت: اگر این اتفاق رقم بخورد قطعا بورس کالا می تواند مبنای بسیار مهم و خوبی برای مدیریت عرضه و تقاضا در حوزه های مختلف به ویژه سیمان باشد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا