سرور مجازی
zoomit

هرآنچه درباره‌ی گوشی گوگل پیکسل 7a می‌دانیم

گوگل با برگشتن به ریشه‌های گوشی محبوب نکسوس و عرضه‌ی مدل‌های ارزان‌قیمت گوشی پیکسل در سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۸ خورشیدی) تصمیم عاقلانه‌ای گرفت. در آن زمان گوشی پیکسل 3a و 3a ایکس‌ال با قیمتی مناسب درمقایسه‌با برادران گران‌تر خود، تقریباً همان عملکرد عالی را در دوربین به‌رخ کشیدند.

مدل پایه گوشی پیکسل 3a با قیمت ۳۹۹ دلار در سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۸) عرضه شد. از آن زمان، سری گوشی‌های پیکسل A مقرون‌به‌صرفه و ارزشمند ظاهر شدند؛ بنابراین، انتظار مشتاقانه برای رونمایی از گوگل پیکسل 7a بعید به‌نظر نمی‌رسد. اکنون بیایید با نگاهی موشکافانه ببینیم که می‌توان چه انتظاری از گوشی مقرون به‌صرفه بعدی گوگل داشت.

آیا گوگل پیکسل 7a واقعاً عرضه خواهد شد؟

با توجه به تعطیلی استیدیا و احتمال توقف و منحل‌شدن تیم طراحی پیکسل بوک در چند ماه گذشته، تضمینی نیست که گوگل حتماً مدلی تحت عنوان پیکسل 7a عرضه کند؛ با‌این‌همه اما، امید برای رونمایی از این مدل همچنان جریان دارد.

به‌گزارش Android Authority، از مدتی قبل اخبار ضدونقیضی درباره‌ی یک گوشی با نام رمزی Lynx به‌گوش می‌رسید و حدس‌وگمان زیادی درباره‌ی آن مطرح می‌شد و هرروز بیشتر و بیشتر اطمینان حاصل شد که این اخبار مربوط به گوشی پیکسل اولترای افسانه‌ای یا گوشی تاشو پیکسل (احتمالاً با نام رمزی Felix) نیست. درعوض، انتظار می‌رود شنیده‌ها مرتبط با گوشی میان‌رده پیکسل 7a باشد که سال آینده رونمایی خواهد شد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • گوگل برخلاف انتظار احتمالاً پیکسل بوک را در سال ۲۰۲۳ عرضه نخواهد کرد
  • پایان رؤیاپردازی گوگل در حوزه بازی‌های مبتنی‌بر فضای ابری؛ سرویس Stadia تعطیل می‌شود

وقتی گوگل خط تولید نخستین پیکسل 3a را راه‌اندازی کرد، همراه آن مدل بزرگ‌تری با پسوند XL نیز ارائه شد، دقیقاً درست مانند هر نسل از گوشی پیکسلی که تا آن زمان رونمایی شده بود. اما، گوشی پیکسل 4a مدل بزرگ‌تری با پسوند ایکس‌ال نداشت مگر اینکه گوشی پیکسل 4a 5G را به‌عنوان جانشین مدل ایکس‌ال درنظر بگیریم. درادامه، این فرمول در سری پیکسل 5a، که البته به‌صورت محدود فقط در آمریکا و ژاپن عرضه شد، ادامه یافت و بعداز آن نیز سری پیکسل 6a از این فرمول خارج نشد. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که گوشی پیکسل 7a نیز در یک اندازه عرضه شود.

ویژگی‌ها و مشخصات فنی

قاب پشت گوشی پیکسل ۷

تاکنون اطلاعات زیادی درباره‌ی پیکسل 7a فاش نشده است؛ اما با‌این‌حال، جزئیات وسوسه‌انگیزی درمورد جدیدترین گوشی پیکسل سری اِی می‌دانیم.

گوگل طبیعتاً باید برخی ویژگی‌های خاص را برای پایین‌تر آوردن قیمت گوشی میان‌رده پیکسل 7a نسبت‌به پرچم‌داران، حذف کند. این بدان معنا خواهد بود که باید در انتظار بدنه‌ای با جنس ارزان‌تر، سخت‌افزار قدیمی‌تر دوربین، نمایشگر معمولی و به‌طورکلی زرق‌وبرق کم‌تری باشیم. البته، براساس اطلاعات فاش‌شده توسط توسعه‌دهنده‌ای با نام Kuba Wojciechowski، گوشی پیکسل 7a می‌تواند سنت‌شکن باشد و دارای ویژگی‌های سطح بالایی باشد که پیش‌از این در گوشی‌های اقتصادی سری A پیکسل دیده نشده‌اند.

کوبا وُیچِیخوفسکی با بررسی عمیق نسخه‌ی بتای اندروید (Android 13 QRP 1 Beta 1) چندین اشاره به دستگاهی با نام رمزی Lynx پیدا کرد که حکایت از چند ارتقاء جالب در این دستگاه دارند. درحالی‌که، تمام مدل‌های گوشی پیکسل سری A تاکنون دارای نمایشگری با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز بودند، شواهد نشان می‌دهند که احتمالاً پیکسل 7a پنلی با پشتیبانی از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و وضوح تصویر 1080p خواهد داشت.

بنابراین، احتمال دارد که نمایشگر آن مشابه (یا دقیقاً همان) نمونه‌ی موجود در گوشی پیکسل ۷ استاندارد باشد. درنهایت، با درنظر گرفتن مدل پایه گوشی آیفون ۱۴ که نمایشگری با نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی ارائه می‌کند، این ارتقاء می‌تواند قدم بزرگی برای رقابت درمیان گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه باشد.

به‌هرحال، شاید بتوان استدلال کرد که درمقایسه‌با سایر گوشی‌های اندرویدی که با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی ارائه می‌شوند و با قیمت کمتری در بازار دردسترس هستند، این رویکرد ارتقاء درخور توجهی نیست؛ اما، این اقدام گامی در مسیر درست برای توسعه‌ی بازار گوگل به‌حساب می‌آید.

دیگر خبر مهم از اطلاعات افشاشده این است که احتمالاً پیکسل 7a امکان پشتیبانی از شارژ بی‌سیم ۵ واتی را خواهد داشت. این قابلیت البته، مانند تیغ دولبه است، زیرا پشتیبانی از شارژ بی‌سیم در یک گوشی مقرون به‌صرفه و میان‌رده خیلی عالی به‌نظر می‌رسد؛ اما توان ۵ واتی، سرعت به‌شدت پایینی در شارژ به‌همراه خواهد داشت، به‌خصوص برای گوشی هوشمندی که قرار است در سال ۲۰۲۳ میلادی (۱۴۰۲ خ.) دراختیار کاربران قرار بگیرد.

بنابراین، اگر همیشه به‌صورت مرتب در طول شب آن را شارژ کنید، کارآمد خواهد بود؛ اما درصورت نیاز ضروری و اتصال چند دقیقه‌ای آن به شارژر بی‌سیم قبل‌از خروج‌از خانه به‌هیچ عنوان نمی‌تواند نتیجه‌ی خوبی داشته باشد.

ارتقاء دوربین و تراشه

تراشه تنسور نسل دوم گوگل Google Tensor G2

توسعه‌دهنده لهستانی، وُیچِیخوفسکی، همچنین موفق شد با کندوکاو کدهای اندروید بتا متوجه شود که گوشی پیکسل 7a احتمالی باردیگر با دوربین دوگانه اصلی عرضه می‌شود که حسگر سونی IMX787 دوربین اصلی و حسگر سونی IMX721 دوربین فوق‌عریض آن را تجهیز می‌کند. گوشی پیکسل 6a از حسگر IMX363 در دوربین اصلی بهره‌مند شده بود؛ بنابراین، می‌توان برای ارتقاء درخور توجهی در این بخش آماده شد.

شایعات اولیه حکایت از این داشتند که احتمالاً شاهد دوربین سه‌گانه در قاب پشتی باشیم؛ اما طبق شواهد کنونی این موضوع نمی‌تواند صادق باشد. ازسویی دیگر، گوشی‌های سری A پیکسل با وجود ابعاد بزرگ، همواره در سایه‌ی گوشی‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر سری اصلی پیکسل قدم برمی‌دارند و با توجه به اینکه پیکسل 7 دارای دوربین دوگانه است؛ درنتیجه انتظار می‌رود که پیکسل 7a نیز از این قاعده پیروی کند.

تمام این موارد براساس اطلاعاتی که از اخبار غیررسمی به‌دست آمده است، پیش‌بینی می‌شود؛ اما می‌توان مطابق با الگوهای قبلی نیز حدس‌وگمان‌هایی درباره‌ی مشخصات فنی این دستگاه درنظر گرفت.

بدین ترتیب، از آنجاکه گوشی پیکسل 6a مانند پیکسل ۶ استاندارد از نسل اول تراشه‌ی گوگل تنسور بهره‌مند شد، شانس زیادی وجود دارد که پیکسل 7a نیز با تراشه تنسور نسل دوم (Tensor G2) عرضه شود که پیش‌تر در پرچم‌داران اخیر شرکت گوگل به‌کار رفته است. می‌دانیم که دستگاه‌های پرچم‌دار سرعت و عملکرد عالی دارند؛ اما انتظار می‌رود همان سطح عملکرد کم‌وبیش در میان‌رده پیکسل 7a نیز مشاهده شود.

طراحی

تاکنون کم‌تر پیش‌آمده که گوشی هوشمند شناخته شده‌ای بدون افشای طراحی وارد بازار شود. تصاویر گوشی‌های در نوبت رونمایی، اغلب قبل‌از معرفی رسمی فاش می‌شوند و گوشی پیکسل 7a نیز از این مسئله مستثنی نیست و انتشار زودهنگام تصاویر رندر این گوشی به‌صورت آنلاین تعجب‌برانگیز نبود. براساس رندرهای منتشرشده، همان‌طور که انتظار می‌رفت گوشی پیکسل 7a شبیه به پیکسل 6a با به‌روزرسانی‌های بصری عاریه از مدل جدید پیکسل ۷ خواهد بود.

رندر گوشی گوگل پیکسل 7a

پیکسل 7a با ابعاد ۹/۰ × ۷۲/۹ × ۱۵۲/۴ میلی‌متر اندکی بزرگ‌تر از نسل قبلی است. براساس این ابعاد، گوشی جدید ۰/۲ میلی‌متر بلند‌تر، ۱/۱ میلی‌متر عریض‌تر و ۰/۱ میلی‌متر ضخامت بیشتری دارد که به‌طورکلی ناچیز و قابل اغماض است. اگر به بازگشت دور از ذهن جک هدفون 3.5 میلی‌متری امیدوار بودید، به‌نظر می‌رسد براساس اطلاعات کنونی دیگر نمی‌توان امیدی به آن داشت.

هنوز هیچ اطلاعاتی درباره‌ جنس بدنه منتشر نشده است؛ اما انتظار می‌رود که گوگل به‌ جای استفاده از شیشه در قاب پشتی، بار دیگر پلاستیک را انتخاب کند؛ علاوه‌براین، ممکن است فریم فلزی که دور محل قرارگیری دوربین در قاب پشتی پیکسل ۷ به‌کار رفته است، در پیکسل 7a حذف شود. مانند تمام گوشی‌های پیکسل سری A حاشیه‌های دور نمایشگر نیز به‌نسبت پیکسل ۷ کمی پهن‌تر به‌نظر می‌رسند؛ اما همچنان پیکسل ۷ای می‌تواند خوش‌دست و جذاب باشد.

به‌طور کلی ازنظر ظاهری در چشم عموم افراد تمایز فاحشی بین پیکسل ۷ و پیکسل ۷ای وجود ندارد و تشخیص آن دو برای افراد غیرمتخصص دشوار است؛ با‌این حال، این امیدواری وجود دارد که در پیکسل ۷ای یک یا دو رنگ جدید شاهد باشیم.

تاریخ عرضه

تاریخ عرضه‌ی سری گوشی‌های پیکسل A درطول سال‌های اخیر متفاوت بوده است و تاریخ مشخصی نداشتند؛ بنابراین، پیش‌بینی دقیق زمان عرضه‌ی مدل بعد دشوار است. کمبود تراشه و دیگر مشکلات زنجیره‌ی تأمین، این سری گوشی‌ها را نیز دچار مشکل کرد؛ اما خوشبختانه، تا زمان عرضه‌ی پیکسل 7a این وضعیت بهتر می‌شود.

مقاله‌ی مرتبط:

  • پیکسل 7 پرو و پیکسل 7 گوگل با طراحی جذاب، تراشه اختصاصی و تمرکز ویژه بر نرم‌افزار رونمایی شدند

گوشی پیکسل ۳ای و ۳ای ایکس‌ال در ماه می ۲۰۱۹ میلادی (اردیبهشت ۱۳۹۸) روانه‌ی بازار شدند، سپس پیکسل ۴ای و ۵ای به‌ترتیب در آگوست ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی (مرداد ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) دردسترس قرار گرفتند. آخرین مدل سری A پیکسل، گوشی پیکسل ۶ای نیز در جولای ۲۰۲۱ میلادی (تیر ۱۴۰۰) بعداز معرفی در رویداد توسعه‌دهندگان گوگل (Google I/O) در ماه می همان سال (اردیبهشت ۱۴۰۰) در بازار عرضه شد.

با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد بهترین زمان برای رونمایی از گوشی‌های سری A پیکسل به‌ترجیح شرکت گوگل، همان رویداد توسعه‌دهندگان باشد. بنابراین، بهترین حدسی که می‌توان زد این است که گوگل گوشی پیکسل 7a را در رویداد توسعه‌دهندگان سال آینده معرفی کند و مدتی بعد نیز این محصول را روانه‌ی بازار کند. بنابراین، طبق این حدس می‌توان انتظار داشت که بین ماه می تا آگوست ۲۰۲۳ میلادی (اردیبهشت تا مرداد ۱۴۰۲ خ.) این گوشی دردسترس کاربران قرار بگیرد.

قیمت

مدل‌های پایه قبلی سری A پیکسل بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ دلار فروش رفتند و انتظار داریم که قیمت گوشی گوگل پیکسل 7a نیز درنهایت بیشتراز ۴۵۰ دلار معین نشود. به‌خصوص با توجه به اینکه پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو شاهد افزایش قیمت نبودند، امیدواریم این روند در سال آینده نیز ادامه پیدا کند و مانند 6a، پیکسل 7a نیز با قیمت ۴۵۰ دلاری عرضه شود.

البته، ممکن است قیمت در برخی کشورها متفاوت باشد؛ بنابراین، با توجه به تورم و نوسانات ارزی در نقاط مختلف جهان، اگر گوگل قیمت را در ایالات متحده ثابت نگه داشت و در مناطق دیگر اندکی افزایش قیمت داد، غیرمنطقی به‌نظر نمی‌رسد.

چه انتظاری از پیکسل 7a داریم؟

گوشی پیکسل ۶ در استند پیکسل

شارژ بی‌سیم: یکی از مهم‌ترین شایعاتی که پیرامون این گوشی شنیده می‌شود، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم است که امیدواریم به واقعیت بپیوندد. امکان شارژ بی‌سیم شاید هنوز به‌عنوان ویژگی لوکس شناخته شود.

اما، همین الان نیز بسیاری از دستگاه‌های مقرون به‌صرفه از استاندارد Qi بهره می‌برند درنتیجه فراهم کردن شارژ بی‌سیم این روزها بسیار کم‌هزینه و ارزان شده و به‌عبارتی وقت آن رسیده است که گوگل این ظرفیت را در گوشی اقتصادی خود ارتقاء دهد، حتی اگر درنهایت سرعت شارژ بسیار پایین باشد و با همان ۵ وات ارائه شود.

پشتیبانی از Face Unlock: بعداز نشانه‌های اولیه از احتمال ارائه‌ی قابلیت Face Unlock در گوشی‌های پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو، این ویژگی هرگز در هیچکدام از این دو دستگاه ارائه نشد.

البته، بالاخره ویژگی بیومتریک تشخیص چهره برای بازکردن گوشی، در گوشی پیکسل ۷ و ۷ پرو دراختیار کاربران قرار گرفت. البته، ممکن است به اندازه قابلیت Full Face Unlock ارائه‌شده در پیکسل ۴ مفید و ایمن نباشد؛ اما به‌هرحال، به‌لطف پشتیبانی از این ویژگی، فرایند بازکردن گوشی برای هرچیزی به‌غیراز تراکنش‌های بانکی و پرداخت کمی آسان‌تر و سریع‌تر خواهد شد. با‌این تفاسیر، اگر گوگل از سخت‌افزار دوربین جلو پیکسل ۷ در پیکسل 7a استفاده کند، دلیلی ندارد که امکان فیس آنلاک موجود روی آن گوشی در پیکسل 7a ارائه نشود.

نرخ نوسازی بیشتر نمایشگر: برندهایی ازجمله شیائومی و ریلمی مدت‌ها است که گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای دارای نمایشگر با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را روانه‌ی بازار می‌کنند؛ بنابراین، از گوگل و اپل برای عرضه‌ی دستگاه‌هایی گران‌تر با نمایشگری که نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی دارند، بهانه‌ای پذیرفته نیست.

با‌این حال، برای نخستین بار شنیده‌ها حکایت از آن دارد که نمایشگر گوشی میان‌رده‌ی سری A پیکسل، نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی خواهد داشت و در این بخش، حداقل با پیکسل ۷ برابری می‌کند. بدین ترتیب، اگر چنین اتفاقی رقم بخورد، می‌تواند تأثیر زیادی روی بازار داشته باشد و تجربه‌ی کاربری خریداران این محصول را به سطح جدیدی برساند.

رنگ‌های جذاب‌تر: تولیدکنندگان گوشی هوشمند در چند سال اخیر تلاش کردند همواره رنگ‌های جدید و پرداخت‌های جذابی را ارائه کنند. گوگل پرچم‌داران خود را در سه رنگ رونمایی کرد که فقط رنگ‌ سبز روشن پیکسل ۷ را می‌توان به‌عنوان رنگ نوآورانه در میان آن‌ها به‌حساب آورد.

به‌هر حال، رنگ سفید و مشکی که قطعاً در فهرست خواهند بود؛ اما، امیدواریم گوگل حداقل یک یا دو رنگ جذاب دیگر برای این سری درنظر داشته باشد، درغیر این صورت، ارائه‌ی قاب‌های محافظ متنوع نیز تاحدی می‌تواند رضایت‌بخش باشد.

جمع‌بندی

گوشی پیکسل 7a هنوز به‌طور قطعی تأیید نشده است؛ اما شواهد نشان می‌دهد که باید منتظر یک گوشی هوشمند دیگر با نام رمزی Lynx باشیم که به احتمال خیلی زیاد همان مدل جدید سری A پیکسل است. گوشی پیکسل 7a احتمالاً در بهار سال آینده با ارتقاء در دوربین و تراشه رونمایی می‌شود و در تابستان نیز آماده‌ی تحویل به مشتریان خواهد بود. با‌این‌حال، همه‌ی این گفته‌ها براساس اطلاعات غیررسمی و ناقص است و همه‌چیز می‌تواند تا لحظه‌ی آخر تغییر کند.

اکنون نوبت شما مخاطبان دیتاسنتر من است که به ما بگویید که می‌خواهید شاهد چه ویژگی‌هایی در گوشی میان‌رده پیکسل 7a باشید؟

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا