سرور مجازی
فضای مجازی

امواج جوی آتشفشان تونگا به لبه فضا رسیده است

آتشفشان تونگا در ژانویه امسال فوران کرد و بزرگترین انفجار جوی ثبت شده در تاریخ را ایجاد کرد. فوران این آتشفشان امواج ضربه‌ای را در سراسر جهان و توده‌ای از خاکستر را به اتمسفر فوقانی زمین فرستاد. مطالعه جدید منتشر شده در Nature داده‌های ماهواره‌ای گسترده را با مشاهدات سطح زمین ترکیب می‌کند تا نشان دهد که فوران هم از نظر بزرگی و هم سرعت پدیده‌ای منحصر به فرد بوده است.

به گزارش indianexpress، تعدادی رویداد‌های کوچک در دسامبر ۲۰۲۱ آغاز شد به طور مثال آتشفشان تونگا در ۱۵ ژانویه امسال فوران کرد و یک توده خاکستر عمودی تولید کرد که بیش از ۵۰ کیلومتر از سطح زمین گسترش یافت. بر اساس مشاهدات ماهواره ای، این پدیده همچنین امواج گرانشی موج مانندی ایجاد کرد که در سراسر حوضه اقیانوس آرام گسترش یافت. این آتشفشان امواج جوی را برانگیخت که حداقل شش بار در سراسر سیاره زمین گسترده شدند این امواج به لبه فضا نیز رسیدند. نویسندگان مقاله، این رویداد را پدیده‌ای منحصربه‌فرد توصیف کرده‌اند همچنین مشاهدات حاصل از این رویداد به دانشمندان کمک می‌کند تا مدل‌های آب و هوای جوی آینده را بهبود بخشند.

 آتشفشان تونگا

در ماه مه امسال، شین کرونین، یک آتشفشان شناس در دانشگاه اوکلند در نیوزیلند، گروهی از محققان را رهبری کرد و آن‌ها بر فراز دهانه آتشفشان، حرکت کردند. به گفته کرونین، دلیل این انفجار بزرگ احتمالاً تعامل بین مقادیر زیادی ماگما و آب هنگام شروع فوران بوده است. اختلاف دمای زیاد بین آب که حدود ۲۰ درجه سانتیگراد بود و ماگما که حدود ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد بود، به این معنی بود که وقتی هر دو مجبور به تماس می‌شوند، انفجار رخ می‌دهد. به گفته کرونین، گزارش‌های شاهدان عینی از روز فوران، صدایی شبیه به آتش توپخانه را تا ۹۰ کیلومتری فوران گزارش کرده اند.


بیشتر بخوانید

  • تصاویر ناسا از نتایج فوران یک آتشفشان در جو زمین

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا