سرور مجازی
اقتصادی

ماشین‌های جان‌سخت با بیش از یک میلیون کیلومتر کارکرد/ عکس

ماشین‌های جان‌سخت با بیش از یک میلیون کیلومتر کارکرد/ عکس

اگر راننده خودرو سواری باشید، احتمالاً پس از چند صد هزار کیلومتر کارکرد به فکر فروش خودرو خود می‌افتید. با وجود این، افرادی بوده‌اند که با نهایت حساسیت در نگهداری اتومبیل سواری خود، نه تنها ۱ میلیون بلکه چند میلیون کیلومتر را در طول سال‌ها با آن طی کرده‌اند. در ادامه به همین خودروها می‌پردازیم؛ خودروهایی که با در اختیار داشتن رکورد بیشترین مسافت طی شده، طول عمر حداکثری ساخته‌های برندهای بزرگ حوزه اتومبیل را به نمایش می‌گذارند.

پنج خودرو دارای رکورد بیشترین مسافت طی شده

پورشه ۳۵۶C مدل ۱۹۶۴

پورشه 356C جزو 5 خودرو دارای رکورد بیشترین مسافت طی شده

«گای نیومارک» (Guy Newmark) اهل کالیفرنیا از آن پسرهای خوش‌بخت روزگار بوده که پس از اتمام دوره دبیرستان یک پورشه ۳۵۶C مدل ۱۹۶۴ با کارکرد خیلی پایین از پدرش هدیه گرفت. او هم که واسطه خرید و فروش قایق‌های تفریحی بود، از روزی که این خودرو را هدیه گرفت از آن برای رفت و آمدهای روزانه خود استفاده کرد تا حالا کارکردش به بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ کیلومتر برسد و یکی از چند خودرو دارای رکورد بیشترین مسافت طی شده باشد.

همراهی این پورشه ۳۵۶C با نیومارک بدون دردسر هم نبوده است. چند سال قبل این خودرو کوپه آلمانی را در حالی که در گاراژ پارک بود، دزدیدند. البته شانس با صاحب این خودرو یار بود و دزدها نتوانستند آن را با دستکاری سیم‌کشی روشن کنند. در آخر، چند خیابان دورتر از خانه او کنار باغچه یکی از همسایه‌ها این پورشه را پیدا کردند.

نیومارک در رسیدگی به این پورشه حساسیت زیادی به خرج می‌دهد؛ در واقع، او پس از هر ۵ هزار کیلومتر اقدام به سرویس آن می‌کند. البته شکی در این موضوع نیست که حتی با نگهداری به بهترین شکل ممکن، کماکان خودرو به تعمیرات عمده نیاز پیدا می‌کند. این خودرو پورشه هم سه بار بازسازی موتور را تجربه کرده و بعد از حدود ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار کیلومتر هم گیربکس آن اورهال شده است.

شورلت سیلورادو C/K مدل ۱۹۹۱

شورلت سیلورادو C/K جزو 5 خودرو دارای رکورد بیشترین مسافت طی شده

این شورلت سیلورادو C/K که تا سال ۲۰۱۲ دست کم ۲ میلیون کیلومتر را طی کرده بود، مثال بارزی برای دوام تراک‌های آمریکایی است. صاحب این خودرو فردی به نام «فرانک اورسنیک» (Frank Orsenik) است که از آن برای رفت و آمدهای روزانه از شهر شاوانو ایالات متحده به شیکاگو استفاده می‌کرده. البته باید ذکر کرد که او این خودرو را در حالی که صاحب قبلی‌اش با آن حدود ۶۵ هزار کیلومتر طی کرده بود، خریداری کرد. اورسنیک نام این پیکاپ خود را «دختر پیر» گذاشته بود؛ این نام قایقی در فیلم ملکه آفریقایی با نقش‌آفرینی هامفری بوگارت بود.

بنا بر تصاویر موجود، این سیلورادو C/K دارای رنگ فابریک قرمز و نقره‌ای برای بدنه است و به‌جز بادگیر شیشه‌ها و محافظ شیشه عملاً همه اجزای آن فابریک کارخانه‌اند. اورسنیک طی مصاحبه‌ای به این اشاره کرده که موتور ۵.۷ لیتری بلوک کوچک V۸ این پیکاپ کاملاً دست‌نخورده مانده؛ به‌طور دقیق، این موتور بازسازی یا تقویت نشده است و فقط اجزایی مثل سیستم اگزوز و دینام آن تعویض شده‌اند. حالا اگر کنجکاوید که راز دوام استثنائی این پیکاپ آمریکایی چیست، اورسنیک می‌گوید برنامه‌ای سرسختانه برای نگهداری از آن و همچنین رانندگی آرام بدون اینکه فشار مضاعفی به خودرو وارد کند، از عوامل تاثیرگذار در این زمینه بوده‌اند.

مرسدس بنز ۲۴۰D مدل ۱۹۷۶

مرسدس بنز 240D جزو دارندگان رکورد بیشترین کارکرد

سری W۱۱۵ مرسدس بنز به دوام فوق‌العاده بالا شهرت دارد و حتی برخی یکی از بهترین مهندسی‌های خودرو را متعلق به آن می‌دانند؛ در حدی که معتقدند رقیب این خودرو همان جایگزین آن یعنی سری W۱۲۳ است. سری W۱۱۵ که از اواخر دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ میلادی در خط تولید اشتوتگارتی‌ها قرار داشت، روی اولین شاسی کاملاً جدید آن‌ها از زمان جنگ جهانی دوم سوار شده بود. البته بیشتر ماشین‌بازها پیشرانه‌های دیزل جان‌سخت این سدان را ویژگی اصلی آن بر می‌شمارند؛ هرچند نمونه‌های بنزین‌سوز هم برای این سری ارائه می‌شد که به نوبه خود مطلوب بودند.

«گرگوریو سکنیدس» (Gregorios Sachinidis) که مرسدس بنز ۲۴۰D مدل ۱۹۷۶ او یکی از چند خودرو دارای رکورد بیشترین مسافت طی شده است، به خوبی با دوام سری W۱۱۵ آشنایی دارد. او از این خودرو هم برای امور شخصی استفاده می‌کرد و هم به‌عنوان تاکسی در محل تولدش یعنی یونان. نتیجه سال‌ها رفت و آمد او با این سدان مرسدس بنز، حدود ۴ میلیون و ۵۹۰ هزار کیلومتر کارکرد بود تا جزو پرکارترین خودروهایی باشد که امروزه می‌توان پیدا کرد.

خودرو شخصی گرگوریو سکندیس حتی توجه مرسدس بنز را جلب کرد و این خودروساز آلمانی پس از تایید صحت میزان کارکرد این خودرو، در عوض آن یک کلاس C جدید به او هدیه داد. این خودرو حالا در موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت آلمان به سر می‌برد تا یادآوری برای کیفیت محصولات این برند خوشنام آلمانی باشد.

فولکس واگن بیتل مدل ۱۹۶۳

فولکس واگن بیتل جزو دارندگان رکورد بیشترین کارکرد

فولکس واگن بیتل یا قورباغه‌ای مدل ۱۹۶۳ متعلق به «آلبرت کلین» (Albert Klein) بر خلاف مواردی مثل شورلت سیلورادو C/K یا پورشه ۳۵۶C هزینه زیادی را جهت تعمیرات اساسی برای صاحب خود تراشیده است. کلین این خودرو را سال ۱۹۶۳ با قیمت ۱۹۰۰ دلار خرید و طی ۳۰ سال بعدی که در اختیارش داشت، با آن مجموعاً ۲ میلیون و ۵۹۱ هزار کیلومتر رانندگی کرد. این در حالی است که در طول این سال‌ها بیش از ۳۸ هزار دلار برای آن هزینه کرد.

موتور و گیربکس این فولکس واگن قورباغه‌ای به ترتیب دست کم ۷ و ۳ بار تعویض شده‌اند. ۱۵۰ بار هم تعداد دفعات تعویض تایرهای آن است. این خودرو همچنین در طول ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر اولی که پیمود، ۱۳۸ هزار لیتر بنزین مصرف کرد.

کلین درباره اینکه چطور موفق شده با این فولکس قورباغه‌ای بیش از ۲ میلیون کیلومتر را طی کند توضیح داده است. او می‌گوید علاقه دارد که پشت فرمان بنشیند و در حالی که با افکار خودش تنها است، مسافت‌های طولانی را رانندگی کند.

جالب است بدانید حتی فولکس واگن در سال ۱۹۸۷ به کلین یک سدان کاملاً جدید را به رایگان پیشنهاد داد، ولی او این پیشنهاد را نپذیرفت و تصمیم گرفت این فولکس قورباغه‌ای خود را کماکان نگه دارد؛ به هر حال، احتمالاً داشتن یکی از چند خودرویی که رکورد بیشترین مسافت طی شده را به دست آورده‌اند، برای او ارزش بیشتری داشته است. این خودرو تا سال ۱۹۹۳ همراه گشت و گذارهای تنهایی کلین بود و دست آخر به موزه اهدا شد.

ولوو P۱۸۰۰S مدل ۱۹۶۶؛ خودرو دارای رکورد بیشترین مسافت طی شده در گینس

ولوو P1800S جزو 5 خودرو دارای رکورد بیشترین مسافت طی شده

تا چند ده سال نام ولوو به خودروهای خانوادگی بی‌زرق و برق گره خورده بود، ولی این شرکت سوئدی در دهه ۶۰ میلادی با معرفی یک سدان کوپه اسپرت جذاب به نام P۱۸۰۰ تصورات را نسبت به خود تغییر داد. این خودرو حتی به قدری خوش‌چهره بود که در یک مجموعه تلویزیونی شبیه به جیمز باند با نام The Saint حضور پیدا کرد.

اگر با این توصیفات فکر می‌کنید روی این محصول ولوو به‌عنوان یک خودرو بادوام نمی‌توان حساب باز کرد، سخت در اشتباه‌اید. «ایروینگ گوردون» (Irving Gordon) کسی است که با یک ولوو P۱۸۰۰S مدل ۱۹۶۶ مسافت تقریباً ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار کیلومتر را طی کرد؛ مسافتی که با آن می‌توان ۶ بار به ماه رفت و برگشت! او حتی به همین خاطر رسماً صاحب رکورد گینس شد و به برنامه تاک شو پرطرفدار جی لنو دعوت شد که در آن سلبریتی‌های درجه یک، از مدونا تا دنزل واشینگتن حضور داشته‌اند. بر اساس گفته خود گوردون، یکی از دلایل طول عمر استثنائی خودرو او تعویض مداوم روغن موتور بوده. همچنین او مصمم بود که اجازه ندهد شخص دیگری پشت فرمان آن بنشیند.

بلافاصله پس از مرگ صاحب این ولوو P۱۸۰۰S مدل ۱۹۶۶ در سال ۲۰۱۸، ولوو اقدام به خرید این خودرو کرد تا هم برای تحقیقات از آن استفاده کند و هم آن را در موزه خود در ایالت نیوجرسی آمریکا به نمایش بگذارد. این در حالی بود که این ولوو همچنان به نسبت کارکرد فوق‌العاده بالای خود، نو به نظر می‌رسید.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا