سرور مجازی
اقتصادی

خبرهای مهم سخنگوی دولت رئیسی درباره یارانه‌ها، تکلیف ۶ میلیارد دلار پول‌های آزادشده ایران، مهاجران افغانستانی، تلاطم بازار دلار و …

خبرهای مهم سخنگوی دولت رئیسی درباره یارانه‌ها، تکلیف ۶ میلیارد دلار پول‌های آزادشده ایران، مهاجران افغانستانی، تلاطم بازار دلار و …

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی بهادری جهرمی در نشست خبری هفتگی خود به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

اهم اظهارات سخنگوی دولت سیزدهم را به نقل از خبرگزاری‌ها بخوانید؛

*{ارسال امکانات دارویی و غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به غزه در چه وضعیتی قرار دارد}: با عملکرد وحشیانه رژیم صهیونیستی و قطع آب و برق در غزه و بمباران این منطقه یک فاجعه انسانی در حال رخ دادن است.

*جمهوری اسلامی ایران آماده ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه است؛ ما از سازمان ملل و سایر مجامع بین‌المللی، کلیه کشورهای اسلامی و آزادی‌خواه جهان می‌خواهیم که برای رفع حصر از غزه تلاش و کمک‌های بشردوستانه خود را به غزه ارسال کنند.

*{وضعیت مهاجران افغانستانی}: بخشی از مهاجران بصورت رسمی و قانونی وارد کشور شده‌اند و بخشی دیگر از روش‌های غیرقانونی در کشور ما سکونت دارند. کسانی که بصورت غیرقانونی وارد شده‌اند از سوی نیروی انتظامی شناسایی و مسترد می‌شوند.

* دولت برای ساماندهی آن دسته از افرادی که بصورت قانونی وارد شده‌اند، لایحه‌ای با عنوان سازمان ملی مهاجرت تدوین به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده که از سال گذشته تاکنون بررسی و تصویب نشده است. رئیس‌جمهوری نیز تاکید دارند که وزیر کشور هرچه سریعتر در زمینه ساماندهی اتباع خارجی اقدام کنند.

*{وضعیت دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار آزادشده و ادعای برخی رسانه‌های غربی در زمینه دسترسی نداشتن ایران به این منابع}: این توافق در زمان خودش با دقت و با تضمین کافی انجام شد. رسانه‌های آمریکایی برای بازی‌های سیاسی خودشان مطالبی را منتشر می‌کنند. منابع با موفقیت از یون به یورو تبدیل شد و در حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر منتقل شد. این اقدامات به تأیید بانک مرکزی ایران نیز رسید و پول‌ها اکنون زیر کلید بانک مرکزی است.

*جالب است که ابتدا اصل آزادسازی منابع را انکار می کردند، بعد آن را بی اهمیت خواندند، بعد آن را خرج شده اعلام کردند، بعد گفتند هزینه تبدیل ارز بالا بوده، بعد گفتند محدود به چند کالای خاص است. این منابع در اختیار کشورمان است و برای رشد تولید کشور استفاده خواهد شد.

*{ واردات کالاهای دارای مشابه داخلی از جمله در زمینه تجهیزات پزشکی}: مجوز واردات یونیت دندانپزشکی بزرگسالان که کفایت تولید داخل دارد، به هیچ وجه داده نشده و نخواهد شد.

*دولت خود را موظف می‌داند که از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی جلوگیری کند.

*{رویکرد دولت برای قیمت‌گذاری شورای رقابت در حوزه خودرو}: جهت‌گیری دولت این است که هیچ کالایی انحصاری نباشد و فضا کاملاً رقابتی باشد.

*{گفت‌وگوهای رئیس‌جمهوری با مقامات سایر کشورها در زمینه وضعیت جنگ در غزه}: رئیس‌جمهوری در این گفت‌وگوها تاکید کردند کشورهای اسلامی وظیفه دارند برای توقف هرچه سریع‌تر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان همکاری و همگرایی داشته باشند.

*تنها راه‌حل اساسی مشکل فلسطین به‌عنوان مسئله اصلی منطقه، توجه به حقوق حقه مردم مظلوم این سرزمین است که بر اساس آن و طبق پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران همه فلسطینیان در روندی دموکراتیک و در انتخاباتی آزاد و عادلانه سرنوشت خود را تعیین کنند.

* {جزئیات تغییر دهک بندی}: قرار است شیوه دهک بندی تغییر کند و از دهک بندی به صدک بندی تغییر یابد. این به جهت افزایش دقت و افزایش میزان اشراف بر دسته بندی دهک هاست و تغییری در پرداخت یارانه ها صورت نخواهد گرفت و براساس رویه سابق با دقت صدکی محقق خواهد شد.

*{تلاطم اخیر در بازار ارز}: واکنش جهانی و منطقه ای به ناامنی و مسائل جغرافیایی مانند جنگ رژیم صهیونیستی طبیعی است که در بازار واکنش هایی داشته باشد. ولی با اقدامات بانک‌ مرکزی ثبات نسبی به بازار بازگشت و آثار آن مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.

*{آخرین جزئیات برداشت ۲ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای تامین مالی مسکن}: تامین‌مالی مسکن با مدیریت کلان وزیر راه و مسکن و همکاری بخش های اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در حال پیگیری مستمر است و آقای رییس جمهور تاکیداتی برای تسهیلات و سرعت بخشیدن به این امر را همواره داشته اند.

*{تکالیف بانک‌ها در حوزه تأمین مالی مسکن}: گزارشات لازم در جلسات به ستاد اقتصادی دولت و رییس‌جمهور داده شده است. بانک‌های مسکن و ملت بهترین عملکرد را در این زمینه داشته‌اند و در گزارش‌های بعدی موارد عملکردهای مناسب و یا نامناسب را توضیح خواهیم داد.

*{ درباره حضور ناوهای آمریکایی در منطقه}: حضور بیگانگان در منطقه ایجاد امنیت نمی‌کند بلکه اختلال امنیت می‌کند و نشانه رویکرد ریاکارانه و مزورانه آمریکایی‌هاست. آمریکایی‌ها از یک طرف دعوت به خویشتن‌داری و از سوی دیگر ناو جنگی به منطقه اعزام می‌کنند که معنای آن برای کشورهای منطقه روشن است. ارسال ناو هواپیمابر و سایر تجهیزات نظامی از سوی آمریکا به منطقه، معنایی جز ضعف و اعتراف آنان به نزدیکی پایان حیات منحوس رژیم صهیونیستی و ناتوانی بیش از پیش این رژیم در مقابل نیروهای مقاومت ندارد که از هرسو تحت تحریم هستند.

*{ در پاسخ به پرسشی درباره تغییرات چندباره مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه و موضع دولت نسبت به این تغییرات}: دولت سعی کرده لایحه‌ای مطابق با سیاست‌های کلی برنامه هفتم تدوین و تنظیم کند اما لایحه در مجلس تغییرات بسیار گسترده‌ای پیدا کرد که امکان تحقق عملی نداشت، به‌ویژه که بار مالی بسیار زیادی برای کشور ایجاد می‌کرد و امکان تأمین آن وجود نداشت. رهبری انقلاب به مجلس تأکید کردند ساختار لایحه در اصلاحات حفظ و اصل ۷۵ قانون اساسی رعایت شود. به این معنی که چنانچه بار مالی جدیدی برای کشور ایجاد می‌شود، منابع تامین آن هم پیش‌بینی شود. انتظار این است که مجلس در چارچوب مشخص‌شده از سوی رهبری انقلاب و با رعایت قانون اساسی، برنامه هفتم را نهایی کنند تا امکان تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ با رعایت این لایحه برای دولت فراهم باشد.

*شورای رقابت مصوب مجلس است و قانون آن را تشکیل داده و صلاحیت‌هایش را مجلس به شورای رقابت واگذار کرده و طبیعتا دولت هم باید مجری قانون باشد و اگر تصمیمی بخواهد گرفته شود مجلس باید تصمیم بگیرد. نگاه دولت در خصوص بازارهای مختلف این است که با افزایش تولید و فراهم شدن شرایط واردات بازار به سمت رقابت پیش رود.

*{ با اشاره به بازدید رئیس‌جمهوری از پارکینگ‌های یکی از کارخانه‌های خودروسازی}:: در ابتدای دولت، بیش از ۱۷۰ هزار خودروی نیمه‌کاره و ناقص در پارکینگ‌ها انبار شده بود. رئیس‌جمهوری دستوراتی صادر کرد که یکی از آن‌ها، انباشته‌نشدن خودروها در پارکینگ‌های مجموعه‌های خودروسازی بود و میزان انباشت از تعداد ۱۷۰ هزار خودرو، در برخی برهه‌ها به حد صفر رسید و در حالت استاندارد قرار گرفت. گاهی درصدی از میزان تولید ناقص، طبیعی است زیرا ممکن است در خط تولید اتفاقاتی رخ بدهد اما عددها، عددهای قابل‌قبول نبود و یکی از محورهای هشت‌گانه همین کاهش تعداد خودروهای انباشته شده بود که اکنون به میزان قابل‌قبول رسیده است.

*سال گذشته تولید خودروهایی متوقف شده بود تا ارتقای کیفیت داشته باشیم؛ همزمان محصولات جدیدی که استانداردهای بالاتری دارند نظیر شاهین، تارا و اطلس رشد تولید پیدا کردند. برای تولید خودروهای برقی که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های خودروسازی اجرا می‌شوند، شاهد تولید تعدادی از این خودروها هستیم. برخی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در برخی نقاط شهر تهران و برخی کلان‌شهرها افتتاح شدند.

*آیین‌نامه واردات خودرو یکی دیگر از محورها بود که در سال گذشته در دولت به تصویب رسید. قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیازمند اصلاحاتی بود که پیگیری و لایحه دو فوریتی ارسال شد. مجلس هم همکاری مناسبی داشت و این قانون به تصویب رسید؛ اکنون آیین‌نامه اصلاحی آن در حال تدوین نهایی است.

۲۱۹۲۱۸

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا