سرور مجازی
سرور

میزان ظرفیت رم سرور

در این مقاله به معرفی میزان ظرفیت رم سرور و جایگزاری رم در سرور , روی شاسی GEN 8 میپردازیم.

سرفصل ها

    • سرور Gen 8
    • DIMM چیست؟
    • حافظه DIMM
  • معماری حافظه DIMM
  • انواع DIMM ها
    • نحوه چیدمان رم در سرور جی ۸
  • تفاوت رم سروری E با R
  • انواع رم ddr3 و ddr4
    • میزان ظرفیت رم سرور

سرور Gen 8

سرور اچ پی DL360P G8 محصولی از شرکت HP می‌باشد. این سرور برای کم کردن هزینه ها و گسترش عمر مرکز داده با قابلیت اطمینان، قابلیت دسترسی و قابلیت سرویس دهی طراحی شده است. سرور DL360p Gen8 برای محافظت از دارایی سرور شما و گسترش عمر مرکز داده شما با قابلیت اطمینان، قابلیت دسترسی و قابلیت سرویس دهی طراحی شده است.

مدلهای محتلفی از سرور gen 8 وجود دارد که پر استفاده ترین آنها سری ۳۶۰(تک یونیت),۳۸۰(دویونیت)و مدل HY که مخفف سرور هیبریدی میباشد وجود دارد و تقریبا پر استفاده ترین ها هتسند.

نوشته های مشابه

سری های Hy(هیبریدی) جز سری های اقتصادی میباشد که در مقاله سرور اختصاصی اقتصادی ایران به آن پرداخته ایم.

DIMM چیست؟

DIMM، مخفف عبارت Dual In-line Memory Module به معنای ماژول حافظه دو خط می باشد که نوعی حافظه رایانه ای است که در شکاف های حافظه مادربرد نصب می شود. (SIMM چیست؟)ماژول حافظه تک خط یا SIMM (Single In-line Memory Module)، ۳۲ بیتی هستند و برای دستیابی به مسیرهای داده باید در جفت های همسان نصب شوند. DIMM ها به صورت ۶۴ بیتی هستند. یک واحد DIMM قادر است داده ها را دو برابر سریعتر از یک SIMM منتقل کند.

حافظه DIMM

تراشه های حافظه DIMM، حافظه دسترسی تصادفی پویا یا همان DRAM (Dynamic Random Access Memory)، رایج ترین نوع حافظه اولیه هستند. Static RAM گران تر و سریعتر است و لایه حافظه نهان CPU را ایجاد می کند. DRAMاز ترانزیستور و خازن تشکیل شده است که یک سلول حافظه را ایجاد می کند و یک بیت را نشان می دهد. رم DIMM روی مادربرد نصب می شود و هر بیت داده را در سلول های حافظه جداگانه ذخیره می کند. لازم است بدانید که مادربردهای رایانه ای از ۲ ، ۴ ، ۶ یا ۸ ، DIMM پشتیبانی می کنند. بیشتر مادربردها با ۴ اسلات تولید می شوند.کوچکترین مادربردها ممکن است دارای ۲ تا DIMM باشند.

میزان ظرفیت رم سرور

معماری حافظه DIMM

DIMM یک مدار چاپی با مدارهای یکپارچه DRAM یا SDRAM می باشد که یک Synchronous DRAM است که با سرعت بسیار زیاد کار می کند. معماری حافظه DIMM به شرح زیر است:

خنک کننده: با افزایش تعداد DIMM ها با سرعت بالای آنها جهت بهبود عملکرد گرمای بیشتری را تولید می کنند. تراشه های ۸ گیگابایت یا ۱۶ گیگابایتی گرمای زیادی را تولید نمی کنند ولی برای تراشه های ۶۴ گیگابایت، کاهش گرما بسیار مهم می باشد. از این رو تولید کنندگان برای به حداقل رساندن گرما از DIMS به عنوان فنرهای خنک کننده که گرمای اضافی را از مادربرد به محفظه رایانه منتقل می کنند، استفاده می نمایند.

ردیف های حافظه: DIMM های مدرن دارای مجموعه های مستقل از تراشه های DRAM به نام حافظه هستند. وقتی چندین ردیف به یک آدرس و Bus متصل می شوند، حافظه متراکم تری برای پردازنده ایجاد می کنند. اگرچه پردازنده نمی تواند به طور همزمان به تمام ردیف های موجود برای همان کار دسترسی پیدا کند، اما interleaving به پردازنده اجازه می دهد همزمان چندین مرتبه برای کارهای مختلف مانند نوشتن برای یک مرتبه و خواندن برای مرتبه دیگر استفاده کند.پس از اتمام عمل،DRAM داده ها را پخش می کند.

کانال حافظه: حافظه تک کانال دارای حداقل پهنای باند برای ارتباط بین DIMM ها با پردازنده است. حافظه دو کاناله ۶۴ بیتی می باشد و برای سه کاناله، سه برابر و چهار کانال، چهار برابر است و به همین ترتیب برای حافظه های ۶ کانال و ۸ کانال. لازم به ذکر است که حافظه چند کاناله یک فناوری خاص از دی آی ام ام ها نیست و مادربردها برای پشتیبانی از تعداد مشخصی کانال و اسلات های DIMM ساخته می شوند. اسلات DIMM چیست ؟ اسلات های DIMM مکانی در مادربرد می باشد که حافظه RAM در آنجا قرار می گیرد. بنابراین از شیارهای DIMM می توان به عنوان اسلات های RAM استفاده شود. انواع شیارهای دی آی ام ام از رمDDR DDR2، DDR3 و DDR4 پشتیبانی می کنند.

میزان ظرفیت رم سرور

انواع DIMM ها

متداول ترین نوع تراشه های حافظه دی آی ام ام، DDR4-SDRAM هستند که برای سرورهای سطح بالا، DDR2- یا DDR3-SDRAM برای دسکتاپ و SO-DIMM برای لپ تاپ ها استفاده می شود. لازم به ذکر است که SO-DIMM یک رم کوچک Outline است که برای مادربردهای لپ تاپ ساخته شده است. انواع DIMM ها عبارتند از:

  • SO-DIMM72pin : این حافظه برای FPM DRAM و EDO DRAM مورد استفاده قرار می گیرد.
  • DIMM100pin : این حافظه برای چاپگر SDRAM استفاده می شود.
  • SO-DIMM144pin : این حافظه برای SDR SDRAM استفاده می شود.
  • DIMM168pin : این حافظه برای SDR SDRAM استفاده می شود.
  • MicroDIMM172pin : این حافظه برای DDR SDRAM استفاده می شود.
  • MicroDIMM184pin : این حافظه برای DDR SDRAM استفاده می شود.
  • SO-DIMM200pin : این حافظه برای DDR SDRAM و DDR2 SDRAM استفاده می شود.
  • DIMM200pin : این حافظه برای FPM/EDO DRAM استفاده می شود.
  • SO-DIMM204pin : این حافظه برای DDR3 SDRAM استفاده می شود.
  • MicroDIMM214pin : این حافظه برای DDR2 SDRAM استفاده می شود.
  • DIMM240pin : این حافظه برای DDR2 SDRAM، DDR3 SDRAM و FB-DIMM DRAM استفاده می شود.
  • MiniDIMM240pin : این حافظه برای DDR2 SDRAM استفاده می شود
  • SO-DIMM260pin : این حافظه برای DDR4 SDRAM استفاده می شود.
  • SO-DIMM260pin : این حافظه برای UniDIMMs استفاده می شود که می تواند دارای DDR3 یا DDR4 SDRAM باشد.
  • DIMM278pin : این حافظه برایHPR با چگالی بالا SDRAMاستفاده می شود.
  • DIMM288pin : این حافظه برای DDR4 SDRAMاستفاده می شود.

نحوه چیدمان رم در سرور جی ۸

در عمل باید تقسیم کار کنید در کانالهای سرور و به ازای هر ۳ عدد اسلات رم , یک کانال وجود دارد که به ترتیب ویدیو درج شده میتوانید از تمام توان استفاده کنید.

تفاوت رم سروری E با R

تفاوت رم سروری E  با R

تفاوت رم سروری E با R: در بررسی رم های سروری تولید شده توسط شرکت HP به اسامی متفاوتی برخورد می کنیم. برای مثال RAM 8GB PC3L 10600R یا رم ۸GB 14900E از نظر شما این اسامی و پسوندها بر چه اساسی در اسامی به کار گرفته شده اند؟

برای درک بهتر موضوع بحث به شکل زیر توجه کنید. در این شکل بعد از عدد ۱۲۸۰۰ یک حرف انگلیسی R آمده است. معنی این حرف چیست. در زیر به بررسی این بخش از اسامی در رم های اچپی خواهیم پرداخت.

تفاوت رم سروری E  با R

تفاوت رم سروری E با R

در این قسمت یکی از حروف زیر نوشته می شود که به توضیح هرکدام می پردازیم.
E یا ECC : این حرف به معنی استفاده مموری از ۸ بیت اضافه بر ۶۴ بیت در حالت عادی برای ارتباط بین چیپ حافظه با قسمت های دیگر سرور است. این چیپ ۸ بیتی اضافه به حافظه امکان رفع اشکالات کوچک و همچنین شناسایی خطاهای حافظه را به کاربر می دهد که این امر باعث افزایش پایداری سیستم می شود.
R: به معنی حافظه Registered است. این حافظه در واقع نوعی از حافظه از که از یک چیپ مخصوص بین ماژول حافظه و کنترلر بهره می برد. این بافر باعث می شود که بار الکتریکی کمتری نسبت به نوع عادی حافظه به کنترلر وارد شود و همین امر پایداری سیستم را بالا ذمی برد که در کاربردهایی نظیر سرورها این امر بسیار مهم است.
U : این حرف به حافظه های بدون رجیستر اطلاق می شود (تفاوت رم سروری E با R).
L: این حرف به معنی حافظه Load Reduced یا کاهش دهنده بار است. این مموری ها از یک بافر به جای رجیستر استفاده می کنند که این امر فشار بر روی کنترلر را بیش از پیش کاهش می دهد و با این کاهش بار می توان از تعداد بیشتری حافظه استفاده کرد که همین امر ظرفیت حافظه کلی دستگاه را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

انواع رم ddr3 و ddr4

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در ارتباط با سرورها و به ویژه حافظه سرورها باید به آن دقت کنید انواع مختلف رم‌هایی است که توسط سرورها پشتیبانی می‌شود. به‌طور مثال، نسل‌های هشتم و نهم سرورهای اچ‌پی از چهار نوع حافظه DDR3 به شرح زیر پشتیبانی می‌کنند:

Unbuffered DIMMs: اولین نوع از حافظه‌های نسل سوم است که تمامی دستورات، سیگنال‌ها و آدرس‌ها در یک کلاک به شکل مستقیم برای کنترلر حافظه انتقال پیدا می‌کنند. بزرگ‌ترین مزیت این مدل حافظه‌ها سرعت زیاد، زمان تاخیر کم و مصرف انرژی کم است، با این‌حال، بزرگ‌ترین عیب آن‌ها ظرفیت کم است. این مدل حافظه‌ها بیشتر برای سامانه‌هایی که نیازمند ظرفیت ذخیره‌سازی کم هستند اما سرعت برای آن‌ها حائز اهمیت است و نیازمند تاخیر کم هستند مناسب است.

Registered DIMMs: این حافظه‌ها از طریق یک تراشه سخت‌افزاری به‌نام ثبات به کنترلر حافظه متصل می‌شوند تا بار کاری کنترلر حافظه کمتر شود. سرورهای نسل هشتم اچ‌پی از سه حافظه Dual-Rank پشتیبانی می‌کنند که دستیابی به ظرفیت‌های بیشتر را فراهم می‌کنند. البته بزرگ‌ترین مشکل این حافظه مصرف انرژی و زمان تاخیر زیاد است.

Load Reduced DIMMs: این مدل حافظه‌ها مجهز به یک تراشه بافر است تا فرآیند عملیات میان حافظه و کنترلر حافظه به شکل بهینه‌تری انجام شود. بزرگ‌ترین مزیتی که حافظه‌های فوق ارائه می‌کنند این است که بافر امکان استفاده از سه حافظه Quad-Rank را فراهم می‌کند تا مشکل خاصی از بابت ظرفیت به وجود نیاید. البته دقت کنید که افزایش ظرفیت به معنای مصرف بیشینه انرژی و زمان تاخیر بیشتر است.

HyperCloud DIMMs: نسل دیگری از حافظه‌ها است که دستیابی به سرعت ۱۳۳۳ مگاهرتز را ارائه می‌کند. این حافظه‌ها به شکل از پیش ساخته شده روی سرور نصب می‌شوند و با محدود ۳۸۴ گیگابایت روبرو هستند. در حالی که محدودیت ظرفیت در حافظه‌های LRDIMM برابر با ۷۶۸ گیگابایت، در RDIMM برابر با ۳۸۴ گیگابایت و در حافظه‌های UDIMM برابر با ۱۲۸ گیگابایت است.

انواع رم در نسل ddr4 همانند نسل سوم است، صرفنظر از تغییرات فنی در معماری و تفاوت‌هایی که در پاراگراف بعد به آن اشاره خواهیم کرد در رم‌های ddr4 شاهد افزایش و بهبود سرعت هستیم. به‌طوری‌که حداکثر باس و پهنای باند رم بدون در نظر گرفتن اورکلاک بیشتر شده است. نکته مهم دیگری که باید در رم‌های ddr4 کلاینت و سرور به آن دقت کنید وجود تراشه اضافی است که قابلیت تصحیح خطا در رم‌های سرور را فراهم می‌کند تا پایداری بیشتری به دست آید. البته دستیابی به این قابلیت باعث کاهش اندک سرعت می‌شود. در رم‌های نسل چهارم دستیابی به سرعت‌های ۲۱۳۳ مگاهرتز، ۲۴۰۰ مگاهرتز، ۲۸۰۰ مگاهرتز و ۳۲۰۰ مگاهرتز فراهم می‌شود.

NVM نوعی حافظه کامپیوتری است که توانایی نگهداری داده‌های موجود در رم را حتی در صورت قطع برق دارد. چنین سیستمی را در حافظه‌های NVDIMM هم داریم. بر خلاف حافظه‌های موقت، این حافظه نیازی به Periodically Refreshed ندارد و معمولا کاربران استوریج‌های دائمی یا ثانویه از آن استفاده می‌کنند.

میزان ظرفیت رم سرور

در این ویدیو اطلاعات تکمیلی و نحوه جایگذاری رم در سرور جی ۸ توضیح داده شده.

جایگذاری رم در سرور ها , به نوع رم و تعداد کانال های مادربورد سرور بستگی دارد که در سرور جی ۸ تعداد ۸ کانال موجود است که هر طرف(۲ بخش راست و چپ) ۴ کانال را که هر کانال ۳ السالت رم دارد را در اختیار دارد.

میزان ظرفیت رم سرور

مقاله اصلی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا