سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیسخت افزارسرور

ساخت یک ابرریانه با استفاده از 1760 کنسول پلی استیشن 3

نیروی هوایی ارتش آمریکا در سال 2010 توانست با استفاده از 1760 کنسول بازی پلی استیشن 3 یک ابررایانه به نام Condor Cluster را طراحی کند.

در حال حاضر، این ابررایانه در جایگاه سی‌وسوم ابرریانه‌های جهان از لحاظ بزرگی و قدرت قرار دارد. به گفته آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا، این ابررایانه به منظور کمک به ارتقای سیستم راداری، پردازش تصاویر ماهواره‌ای و گسترش تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی طراحی شد.

اما دلیل انتخاب پلی استیشن 3 نیز به این دلیل بوده که این کنسول، توانایی و قابلیت بالایی در پردازش تصاویری گرافیکی با رزولوشن بالا داشت و از لحاظ قیمت نیز به نسبت محصولاتی با کارایی مشابه، مقرون به‌صرفه بود.

ابررایانه Condor Cluster از 168 واحد پردازشی مستقل و 84 سرور هماهنگ‌کننده تشکیل شده که در یک آرایش موازی در کنار هم قرار گرفتند. این ابرریانه می‌تواند در هر ثانیه، تا 500 تریلیون عملیات را انجام دهد.

نوشته های مشابه

در سال 2010، قیمت هر دستگاه پلی استیشن 3 برابر با 400 دلار بود و این قیمت برای آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا بسیار مناسب و ارزان بود. چراکه در صورت به‌کارگیری قطعات رایانه‌ای مرسوم، هزینه‌ای به مراتب بیشتر را روی دست این نهاد می‌گذاشت.

از طرفی دیگر، کسنول پلی استیشن 3، قادر به اجرای لینوکس بود که البته این قابلیت بنا به نگرانی‌های امنیتی، در نسل‌های بعد این کنسول حذف شد و در نتیجه، پروژه‌های احتمالی بعدی ساخت ابررایانه‌ها با این کنسول، متوقف شد.

ناگفته نماند که پیش از آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا، گورا خانا از پژوهشگران دانشگاه ماساچوست هم توانسته بود با استفاده از 200 دستگاه کنسول پلی استیشن 3، یک ابررایانه را طراحی کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا