سرور مجازی
zoomit

سامسونگ نوع جدیدی از حافظه‌های GDDR6 را با افزایش ۱۰۰ درصدی سرعت و ظرفیت معرفی کرد

در راستای افزایش تقاضای کاربران برای حافظه گرافیکی با ظرفیت و سرعت بالاتر، سامسونگ در حال توسعه حافظه گرافیکی GDDR6W با بهره‌گیری از فناوری FOWLP است. این حافظه‌ها با وجود ضخامت کمترشان، دو برابرِ حافظه‌های GDDR6 پهنای باند و ظرفیت خواهند داشت.

سامسونگ در بیانیه مطبوعاتی‌اش، از ایجاد تغییری جزئی در متاورس و واقعیت مجازی خبر داد تا توجه بیشتری را به خود جلب کند. در چندسال اخیر، نظریه شبیه‌سازی اشیای دنیای واقعی در واقعیت مجازی هر روز پیچیده‌تر شده است و نیاز به افزایش حافظه و پهنای باند از دلایل اصلی پیچیدگی آن محسوب می‌شود. این نظریه که با نام دوقلوهای دیجیتال شناخته می‌شود، نمایش واقعی یک شیء در فضای مجازی است که به‌طور کلی می‌تواند انسان، مکان و… باشد.

دوقلوی مجازی همواره مطابق با همتای واقعی‌اش به‌روز می‌شود و با استفاده از یادگیری ماشینی، شبیه‌سازی و استدلال چرخه حیات خود را ادامه می‌دهد. اگرچه اجرای این نظریه تاکنون به‌دلیل محدودیت‌های موجود امکان‌پذیر نبوده، اکنون به‌لطف دردسترس‌بودن فناوری‌هایی مانند GDDR6W که پهنای باند بالایی ارائه می‌دهند، عملی‌کردن آن به‌واقعیت نزدیک‌تر شده است؛ چراکه پهنای باند حافظه GDDR6W نسبت به GDDR6 از ۳۲ گیگابیت به ۶۴ گیگابیت افزایش می‌یابد.

سامسونگ می‌گوید، دوبرابرشدن عملکرد و ظرفیت حافظه، بدون نوآوری‌های جدید به‌دست نمی‌آید؛ بر همین اساس، حافظه GDDR6W با فناوری FOWLP ارائه می‌شود. بدیهی است که با افزودن تراشه‌ها، اندازه بسته حافظه گرافیکی نیز افزایش پیدا می‌کند و با اینکه تراشه‌های بیشتری در ساخت حافظه استفاده شده و ظرفیت آن از ۱۶ به ۳۲ گیگابیت افزایش یافته، اما فناوری GDDR6W اندازه‌ای مشابه با نسل پیش از خود دارد؛ به بیان دیگر، فضای حافظه نسبت‌به نسخه‌های قبل پنجاه درصد کاهش یافته است.

ویژگی‌های فناوری FOWLP تنها به کاهش ضخامت محدود نمی‌شود. براساس گفته سامسونگ، بلوک‌های حافظه گرافیکی جدید این شرکت به‌جای PCB به یک ویفر سیلیکونی متصل می‌شوند و با اعمال لایه‌ توزیع جدید (RDL)، به‌کارگیری رشته‌های اتصال ظریف‌تر را امکان‌پذیر می‌کند. این امر موجب پیشگیری از اتلاف حرارت می‌شود.

فناوری جدید GDDR6W می‌تواند از پهنای باندی در حد HBM در سطح سیستم پشتیبانی کند. حافظه HBM2E دارای پهنای باند ۱٫۶ ترابایت‌بر‌ثانیه براساس ورودی و خروجی 4K با نرخ انتقال ۳٫۲ گیگابیت‌بر‌ثانیه در هر پین است. از سوی دیگر، GDDR6W این توانایی را خواهد داشت که پهنای باند ۱٫۴ ترابایت‌بر‌ثانیه را با نرخ انتقال ۲۲ گیگابیت‌بر‌ثانیه تولید کند. GDDR6W تعداد ورودی و خروجی را در مقایسه با HBM2E تا ۱٫۸ کاهش می‌دهد و دیگر نیازی به استفاده از میکروبامپ (microbumps) نخواهد بود. این امر باعث می‌شود بدون نیاز به لایه اینترپوزر (interposer) با هزینه کمتری به مرحله تولید برسد.

در پاسخ به این سؤال که سامسونگ چه زمانی حافظه گرافیکی جدیدش را به مرحله تولید می‌رساند، معاون برنامه‌ریزی کسب‌وکار سامسونگ می‌گوید، این شرکت استانداردسازی JEDEC را برای محصولات GDDR6W در سه ماه دوم سال ۲۰۲۲ کامل کرده است. همچنین در نظر دارد امکان بهره‌گیری از این فناوری را در دستگاه‌های کوچک مانند نوت‌بوک‌ها نیز فراهم کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا