سرور مجازی
zoomit

استقبال جبهه ضد اپل از ایلان ماسک؛ مدیرعامل اپیک: اپل تهدیدی برای آزادی در سراسر دنیا است

ایلان ماسک با حمله به سیاست‌های اپل، وارد جبهه‌ای از مخالفان این شرکت شده است که مدت‌ها است در تلاش‌اند تولیدکننده‌ی آیفون را به عقب برانند؛ اما تاکنون به موفقیت بزرگی دست پیدا نکرده‌اند. ایلان ماسک علیه یکی از شرکت‌های قدرتمند صنعت فناوری اعلان جنگ کرده است.

ایلان ماسک می‌گوید اپل تا حد زیادی تبلیغات را در توییتر متوقف کرده است و قصد دارد خدمت‌دهی به این شبکه‌ی اجتماعی را در اپ استور متوقف کند. ماسک اعتقاد دارد که کارمزد ۳۰ درصدی فروشگاه آنلاین اپ استور نیز غیرمنطقی است.

انتقاد ایلان ماسک از اپ استور باعث خوشحالی مدیران عامل شرکت‌هایی شده است که دیدگاهی هم‌سو با رهبر جدید توییتر دارند و برای دستیابی به میلیون‌ها نفر کاربر در سراسر دنیا، متکی‌بر اپ استور هستند. اپل فرایند توزیع اپلیکیشن برای آیفون و آیپد را به‌طورانحصاری مدیریت می‌کند و به‌ازای خریدهای درون‌برنامه‌ای ۱۵ تا ۳۰ درصد کمیسیون از توسعه‌دهندگان می‌گیرد.

اپل تا حد زیادی توسعه‌دهندگان را مجبور می‌کند که از سیستم مالی اپ استور استفاده کنند. استفاده از اپ استور به‌معنی افت چشمگیر درآمد توسعه‌دهندگان است. اپل می‌گوید دریافت کارمزد در ازای خدماتی که به توسعه‌دهندگان اپ استور ارائه می‌دهد، منطقی و قانونی است. البته اپل سخت‌گیری‌هایش را برای اپلیکیشن‌هایی مثل نتفلیکس و اسپاتیفای کاهش داده است.

به‌نوشته‌ی بیزنس اینسایدر، اکثر توسعه‌دهندگان اپ استور از پرداخت کارمزد راضی نیستند؛ اما تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها به‌صورت عمومی از این سیاست انتقاد می‌کنند. توسعه‌دهندگان غالباً به جنگ با اپل تمایلی ندارند؛ چون می‌دانند بیشتر از آنکه اپل به توسعه‌دهندگان نیاز داشته باشد، آن‌ها نیازمند همکاری با مالک اپ استورند.

منتقدان جدی اپل از انتقادات ماسک علیه اپ استور به‌گرمی استقبال کرده‌اند. تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز (توسعه‌دهنده‌ی بازی فورتنایت)، در حمایت از ایلان ماسک می‌گوید: «اپل تهدیدی برای آزادی در سراسر دنیا است. آن‌ها امتیاز انحصاری غیرقانونی برای توزیع اپلیکیشن دارند و از این امتیاز برای کنترل قدرت استقلال آمریکایی‌ها استفاده می‌کنند. اپل با ذخیره‌ی داد‌ه‌های حساس مشتریان در دیتاسنتری دولتی، معترضان چینی را به‌خطر می‌اندازد.»

مقاله‌های مرتبط:

  • جنگ حقوقی با اپل حتی برای ثروتمندترین فرد دنیا هزینه‌های جبران‌ناپذیری خواهد داشت
  • جلسه محرمانه تیم کوک با سناتورهای آمریکا؛ تکاپوی اپل برای حفظ قدرت در اپ استور

اپیک گیمز برای دورزدن کمیسیون اپل سیستم مالی اختصاصی طراحی کرد؛ به‌همین‌دلیل، از حضور در اپ استور منع شد. توسعه‌دهنده‌ی فورتنایت در سال ۲۰۲۰ کار را به دادگاه کشاند. یک سال بعد، قاضی حکم نهایی پرونده را صادر کرد. اپل در واکنش به حکم، آن را موفقیتی طنین‌انداز خطاب کرد؛ اما گفت که با بخش‌هایی از آن موافقت نمی‌کند و درخواست تجدیدنظر می‌دهد. اپیک گیمز نیز درخواست تجدیدنظر داد.

تیم سوئینی در توییت دیگری با یادآوری حذف فورتنایت از اپ استور گفت: «آیا آن‌ها توییتر، اسپاتیفای، فیسبوک و نتفلیکس را نیز حذف می‌کنند؟ چه زمانی این ساختارِ گندیده به فروپاشی خواهد رسید؟» اپیک گیمز به درخواست رسانه‌ها برای ارائه‌ی توضیحات بیشتر پاسخ نداده است.

دنیل اک، مدیرعامل اسپاتیفای، یکی دیگر از کسانی محسوب می‌شود که حمایتش را از ایلان ماسک اعلام کرده است. این کارآفرین سوئدی توییت‌های انتقادی ایلان ماسک از اپل را ری‌توییت کرد؛ اما توضیح اضافه‌ای ارائه نداد. اسپاتیفای در سال ۲۰۱۹ در اروپا از اپل به‌دلیل کارمزد اپ استور شکایت کرد؛ اما هنوز حکم نهایی آن پرونده صادر نشده است. اسپاتیفای همچنان در اپ استور دردسترس است.

کریستین اونز، مدیرعامل شرکت پدل (Paddle)، مدت کوتاهی پس از فروش توییتر به ماسک، پیش‌بینی کرده بود که ثروتمندترین فرد دنیا وارد مجادله با اپل شود. در سال ۲۰۲۱، پدل به یکی از اولین شرکت‌هایی تبدیل شد که با معرفی سرویسی جدید، مستقیماً سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اختصاصی اپل را هدف قرار داد. این سرویس جدید فعلاً مراحل آزمایشی را می‌گذراند و انتشار آن وابسته به نتیجه‌ی پرونده‌های حقوقی فعلی اپل است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا