سرور مجازی
zoomit

تصویر دیدنی فضاپیمای اوراین از زمین و ماه از دورترین نقطه سفرش

فضاپیمای اوراین ناسا روز دوشنبه در ادامه گردش خود به دور ماه، به دورترین نقطه سفرش در فاصله بیش از ۴۳۰ هزار کیلومتر از سیاره آبی رسید. این فاصله رکوردشکن، فراتر از مسافتی بود که کپسول‌های آپولو درجریان مأموریت‌های قمری در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ پیمودند.

دوربین نصب‌شده روی صفحه‌های خورشیدی ماژول سرویس اوراین در این دورترین فاصله، عکس‌هایی خیره‌کننده و به یادماندنی از ماه و زمین در کنار یکدیگر ثبت کرد. ریک لابرود، مدیر پرواز مأموریت آرتمیس ۱، عکس‌ها را شگفت‌انگیز و توصیف دقیق احساس ناشی از دیدن آن‌ها را واقعاً سخت می‌داند. او گفت: «آنجا بودن و دیدن این منظره واقعاً شگفت‌انگیز است.»

لابرود در کنفرانسی خبری در مرکز فضایی جانسون در هیوستون صحبت می‌کرد؛ جایی که او و سایر مقام‌های ناسا اطلاعات تازه درباره پیشرفت مأموریت آرتمیس ۱ ارائه دادند. این مأموریت بدون سرنشین پروازی آزمایشی برای موشک جدید اسپیس لانچ سیستم و فضاپیمای اوراین و پیش‌زمینه‌ای برای مأموریت‌های سرنشین‌دار بعدی ازجمله مأموریت آرتمیس ۳ محسوب می‌شود.

پس از پرتاب موفقیت‌آمیز آرتمیس ۱، مایک سارافین، مدیر برنامه آرتمیس گفت ناسا اکنون به موشک اسپیس لانچ سیستم اعتماد کامل دارد. او گفت این موشک ثابت شده است. البته کار اوراین هنوز تمام نشده و تا زمانی که فضاپیما مانورهایش به دور ماه را تکمیل نکند، به زمین بازنگردد و از ورود دوباره به جو جان سالم به در نبرد، در اقیانوس فرود نیاید و از آب گرفته نشود، مأموریت آن به پایان نخواهد رسید. بازگشت اوراین به زمین قرار است در ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) رخ دهد.

مقاله‌های مرتبط:

  • فضاپیمای اوراین ناسا به نزدیک‌ترین فاصله‌اش از ماه رسید
  • فضاپیمای اوراین نخستین تصویر شگفت‌انگیز از زمین را در مسیر عزیمت به ماه ارسال کرد

بااین‌حال مأموریت به قدری خوب پیش رفته که ناسا قصد دارد برخی اهداف نظیر احتراق پیشرانه‌های مختلف برای مدت طولانی‌تر از حد برنامه‌ریزی‌شده را به مأموریت بیفزاید تا عملکرد آن‌ها را تأیید کند. این امر موجب افزایش بیشتر اعتماد ناسا به کپسول اوراین و ماژول سرویس آن خواهد شد؛ قطعه‌ای که آژانس فضایی اروپا وظیفه ساخت و تحویل آن را برعهده داشته است.

سارافین گفت درمجموع ۳۱ مورد از ۱۲۴ هدف اصلی مأموریت آرتمیس ۱ برآورده شده است. بسیاری از این اهداف به عملکرد پرتابگر مربوط می‌شود. از اهداف باقی‌مانده نیمی درحال دستیابی و نیم دیگر هنوز تکمیل نشده است. اغلب این اهداف باقی‌مانده به فرایند فرود روی زمین، ازجمله سامانه گشودن چتر نجات مربوط می‌شوند.

به‌وجد‌آمدن مهندسان ناسا از عملکرد مأموریت آرتمیس ۱ درک‌شدنی است. رسیدن به این نقطه با موشک اسپیس لانچ سیستم و فضاپیمای اوراین، مسیری طولانی، پرمانع و پرهزینه داشت. اما وقتی موشک و فضاپیما شروع به پرواز کردند، عملکرد آن‌ها با تمام انتظارها و امیدهای ناسا مطابقت داشت و اعتماد به آینده برنامه آرتمیس به‌منظور اکتشاف ماه را افزایش داد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا