سرور مجازی
فضای مجازی

با لپ تاپ جدید «تینک پد ایکس ۱ کربن» شرکت لنوو آشنا شوید+ تصاویر

لپ تاپ دل مدل «XPS ۱۳» برای مدت‌ها به عنوان لپ تاپی پرسرعت در رقابت میان لپ تاپ‌های نازک به شمار می‌رفته؛ اما برای کاربرانی که توانایی مالی پرداخت چند صد دلار بیشتر را داشته باشند؛ لپ تاپ لنوو سری «تینک پد ایکس ۱ کربن» همیشه گزینه‌ای جذاب به نظر می‌آمده است. این نوع لپ تاپ، از لپ تاپ مدل دل (Dell) که اشاره کردیم، اندکی نازک‌تر است و با وجود نازکی اش، توانسته تا صفحه نمایشی بزرگ را ارائه دهد. این در حالی است که کیبورد‌ها و تاچ پد‌های لنوو معمولا جزو بهترین‌ها طبقه بندی می‌شوند. همچنین باید توجه داشت لپ تاپ‌های سری «تینک پد» (ThinkPad) شرکت لنوو به عنوان لپ تاپ‌های تجاری شناخته می‌شوند؛ که این، بدین معناست که لپ تاپ «تینک پد ایکس ۱ کربن» هنوز هم قابلیت تعمیر و ارتقا را در خود حفظ کرده است.

پس از بررسی این لپ تاپ، مشخصات فنی این لپ تاپ را مرور می‌کنیم:

مشخصات فنی

لپ تاپ «THINKPAD X۱ CARBON» نسل ده (GEN ۱۰):

صفحه نمایش: ۱۴ اینچ ۱۹۲۰×۱۲۰۰ تاچ اسکرین

سیستم عامل: ویندوز ۱۱ پرو

سی پی یو: Intel Core i۷-۱۲۶۰P (۴ P-cores, ۸ E-cores)

رم: ۱۶GB LPDDR۵، ۵۲۰۰

جی پی یو (واحد پردازش گرافیکی): گرفیک مجتمع اینتل Iris Xe

حافظه: «۱ ترابایت اس اس دی» ان وی ام‌ای (NVMe)

شبکه: Wi-Fi ۶E (۸۰۲.۱۱ax) , Bluetooth ۵.۳

باتری: ۵۷ وات ساعت

پورت: دو پورت تاندربولت ۴، دو پورت فوق سریع ۵Gbps USB-A (نسل ۳.۱)، اچ دی ام ۲، هدفون

وزن: ۱.۱۲ کیلوگرم

تینک پد ایکس ۱ کربن

لپ تاپی با پردازنده‌ای قدرتمند

این ورژن از لپ تاپ کربن لنوو که نسل دهم به شمار می‌رود، تغییرچندانی در ظاهر بیرونی اش به نسبت مدل‌های قبل نداشته؛ اما شامل یک پردازنده نسل دوازدهم شرکت اینتل است؛ پردازنده‌ای که در دیگر لپ تاپ‌های هم رده این لپ تاپ دیده می‌شود و در عین اینکه می‌تواند، مزیتی برای این لپ تاپ باشد، می‌تواند مشکل آفرین نیز باشد؛ چرا که در عین آنکه می‌تواند برای کار‌های سنگین برای «CPU» سریعتر عمل کند، اما گاه این سرعت زیاد سی پی یو به قیمت گرمای زیاد و کم شدن عمر باتری منجر می‌شود و این مسأله‌ای قابل تأمل برای یک لپ تاپ عمومی فوق سبک به شمار می‌رود.

تینک پد ایکس ۱ کربن

تغییرات نسل ده به نسبت نسل قبلی

بر اساس اعلام پایگاه آمریکایی «Ars Technica» که اخبار فناوری را پوشش می‌دهد و این لپ تاپ را مورد بررسی قرار داده است، به روز رسانی اندکی به نسبت نسل ۹ آن که در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد، داشته است؛ به طوری که صفحه نمایش ۱۶:۹ آن با یک نسخه ۱۶:۱۰ تعویض شده است؛ همچنانکه در بخش پورت‌ها همانطور که در مشخصات ذکر شد، برخی تغییرات دیده می‌شود. به نوشته این پایگاه آمریکایی، تنها تغییرات فیزیکی که می‌توان مشاهده کرد، ناحیه برامده بالای وب کم لپ تاپ بود که آنهم احتمالا بخاطر آن است که وب کم «۱۰۸۰P» استفاده می‌کند. (نسل ۹ از مدل ۷۲۰p استفاده کرده بود.)

کیبورد و تاچ پد مناسب

یکی از مهمترین ویژگی‌ها در هر لپ تاپ سری «تینک پد» شرکت لنوو، کیبورد‌ها و صفحه‌های تاچ پد درجه یک است و لپ تاپ نسل ۱۰ «ایکس ۱ کربن» هردوی این ویژگی را داراست. این لپ تاپ دارای تاچ پدی بزرگ و دقیق است. کیبورد‌های چیکلت این لپ تاپ نیز دارای فاصله مناسب از یکدیگر و دارای نور پس زمینه مناسبی هستند. کیبورد‌های چیکلت که به آن «کیبورد‌های جزیره ای» می‌گویند، نوعی جدید از کیبورد برای کامپیوتر و لپ تاپ است که بر خلاف کیبورد‌های قدیمی که کلید‌های کیبورد به شکل مخروطی و بلند در کنارهم قرار داشتند، کلید‌های چیکلت با فاصله و بصورت مستقل از همدیگر قرار دارند.

تینک پد ایکس ۱ کربن

پورت‌های مناسب

همچنین وجود پورت‌های مناسب در این نوع لپ تاپ، یکی چیز‌هایی است که سبب می‌شود تا شما در انتخاب میان این لپ تاپ با لپ تاپ دل مدل XP۱۳ و یا حتی «مک بوک ایر»، لپ تاپ کربن لنوو را برگزینید. یک جفت درگاه تاندربولت ۴ که از یکی از آن‌ها برای شارژ لپ تاپ استفاده می‌شود؛ علاوه بر پورت «USB-A» در دو طرف لپ تاپ و یک پورت سایز کامل «HDMI» و یک جک هدفون از دیگر مزایای این دستگاه به شمار می‌رود. البته این لپ تاپ در این مدل خود دیگر درگاه کارت خوان microSD را کنار گذاشته است.

قیمت

قیمت لپ تاپ «ThinkPad X۱ Carbon» نسل ۱۰ طبق آنچه در پایگاه شرکت لنوو نمایش داده شده، از ۱۳۱۹ دلار آمریکا به بالا (بنا بر تفاوت‌هایی که در برخی مدل‌های آن وجود دارد) شروع می‌شود؛ هرچند طبق آنچه پایگاه آمریکایی Ars Technica در زمان بررسی این لپ تاپ گزارش داده، قیمت این لپ حدود ۱۸۹۱ دلار آمریکا برآورد شده است. در مدلی که پایگاه Ars Technica بررسی کرده و در بالا نیز ذکر شد صفحه نمایش لپ تاپ تاچ اسکرین هست، هرچند در برخی مدل‌های ارزان‌تر مانند مدلی که قیمت ۱۳۱۹ دلاری است، صفحه نمایش تاچ در آن بکار نرفته است. همچنین شایان ذکر است برخی مدل‌های تینک پد ایکس ۱ کربن قیمت آن بالای ۲ هزار دلار ذکر شده است.

منبع: پایگاه فناوری Ars Technica

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا