سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

گمرک: رجیستری موبایل نمی‌تواند کاملا آنلاین شود؛ تا حد امکان جلوی پاسپورت فروشی را می‌گیریم

«سید روح اله لطیفی»، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی با بیان اینکه روند رجیستری به دلیل اهمیت احرازهویت حضوری هیچوقت به طور کامل آنلاین نخواهد شد، از تلاش گمرک برای سرعت بخشیدن به مرحله احراز هویت مسافران خبر داد.

لطیفی با تاکید بر اینکه رجیستری به شکل کاغذی انجام نمی‌شود، به دیجیاتو گفت: «قرار بر این است که به محض ورود مسافران فقط احراز هویتشان از طرف کارشناس گمرک انجام شود و مابقی مراحل اتصال به سامانه همتا و ناجا و سایر سامانه‌های دیگر مرتبط با این موضوع به صورت آنلاین و با فرصت یک ماهه انجام شود.»

همچنین سخنگوی گمرک با اشاره به اینکه در شرایط فعلی به محض ورود IMEI موبایل وارد شده و احراز هویت به شکل حضوری انجام می‌شود، گفت: «این روند زمان بسیار کمی را از مسافران گرفته و در زمان کوتاهی انجام می‌شود. البته برای جلوگیری از توقف و ایجاد هرگونه خللی در این روند، بر اساس مصوبه‌ای قرار شد، سامانه دیگری هم در گمرک برای احراز هویت مسافران راه‌اندازی بشود.»

او با بیان اینکه این سامانه دوم که قرار است از اتلاف وقت و ایستایی در روند احراز هویت جلوگیری کند، خبر از راه‌اندازی این سامانه در آینده‌ای بسیار نزدیک داد.

احراز هویت نمی‌گذارد که رجیستری آنلاین بشود

سخنگوی گمرک با تاکید بر اینکه روند رجیستری هیچوقت به صورت ۱۰۰ درصد آنلاین انجام نخواهد شد گفت: «بحث احراز هویت مسافری فقط و فقط با رویت مسافر ممکن است. باید از این موضوع اطمینان حاصل شود که مسافر در همان زمان احراز هویت وارد کشور شده است.»

به گفته او این امکان وجود دارد که در آینده سامانه‌ای راه‌اندازی شود تا مسافران IMEI گوشی موبایل را خود در آن وارد کنند و در بدو ورود به کشور صحت سنجی IMEI و همخوانی آن با دستگاهی که وارد کشور شده و همچنین احراز هویت انجام شود.

او با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده حذف کنترل کامل در مبادی ورود منجر به سواستفاده برخی از اطلاعات مسافران خواهد شد گفت: «برای مثال در سال ۹۹ شاهد آن بودیم که حدود ۶۵۰ هزار گوشی موبایل توسط مسافران وارد شده اما این عدد در سال ۹۸ بیش از ۵ میلیون دستگاه بود. نکته جالب توجه این است که در سال ۹۸ کنترل در مبادی ورود انجام نمی‌شد.»

به گفته او این موضوع بیانگر آن است که برخی از این حق مسافران که فقط یک بار در سال شامل حالشان شده سو‌استفاده می‌کنند. از همین رو برای حمایت از این حق مسافران طبیعی است که بخشی از روند به شکل کاملا حضوری انجام شود: «البته کنترل پاسپورت هم می‌توان به شکل آنلاین انجام داد، اما برای مدیریت بهتر و جلوگیری از نقض قانون کنترل پاسپورت هم به شکل حضوری انجام می‌شود.»

تلاش برای جلوگیری از پاسپورت فروشی

«به هر حال گوشی موبابل هم یک کالاست و مراحل کنترل آن در گمرک به همان‌صورت انجام می‌شود.» لطیفی با بیان این موضوع تاکید کرد که به هر حال این روند باید انجام شود.

او با بیان اینکه ازدحام زیادی در مبادی ورودی گمرک ایجاد نشده، افزایش پروازها در یک ساعت خاص را یک از دلایل این موضوع اعلام کرد و گفت: «گاهی این امکان وجود دارد که سامانه اصلی گمرک به دلیل اتصال به چندین سامانه دچار قطعی شود و برای حل این مشکل هم قرار شده تا در آینده‌ای نزدیک سامانه دیگری به عنوان سایت مستقل اظهار موبایل هم راه‌اندازی شود.»

لطیفی درباره پاسپورت فروشی و افزایش آن در چند وقت اخیر گفت: «یکی از دلایلی که گمرک اصرار بر احراز هویت حضوری و کنترل در مبادی ورودی دارد جلوگیری از موضوع پاسپورت فروشی است.»

او با اشاره به اینکه نمی‌توان مسافران را نیت‌خوانی کرد به دیجیاتو گفت: «با وجود ستختگیرانه‌ترین برنامه‌ها برای کنترل این موضوع به هر حال امکان پاسپورت فروشی وجود دارد. اما همه تلاش ما بر این است که چنین مشکلاتی را به حداقل و نزدیک به صفر برسانیم.»

به گفته او پاسپورت فروشی در انظار گمرک شکل نمی‌گیرد از همین‌رو این نهاد نسبت به جزئیات آن آگاه نیست. اما نهادهای حاکمیتی موظف هستند، ضمن روانسازی ورود و خروج تمهیدات لازم برای کنترل و رفع هرگونه نقض قانون را اتخاذ کنند.»

پیش از این «حمیدرضا دهقانی‌نیا»، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در واکنش به ضرب‌الاجل وزیر اقتصاد برای غیرحضوری شدن فرایند رجیستری به شفاف‌سازی سوابق موضوع پرداخت و اعلام کرد از هر پیشنهادی که ضمن کاهش زمان انجام فرایند رجیستری در مبادی ورودی کشور، از تضییع حقوق مسافران واقعی جلوگیری کند، استقبال می‌کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا