سرور مجازی
اقتصادی

یک پیش‌بینی جدید از قیمت دلار در بازار/ بازار ارز فلج شد

یک پیش‌بینی جدید از قیمت دلار در بازار/ بازار ارز فلج شد

قیمت دلار امروز کاهش ۲۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۵۰۰ تا 49 هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد. این اسکناس ماه‌هاست در روند الاکلنگی گرفتار شده و کانال ۴۹ هزار تومانی به منطقه حیثیتی دلار برای سیاست‌گذار تبدیل شده است.

در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت طلای جهانی ریزش‌ قابل توجهی داشت و این موضوع باعث عدم‌ توازن قیمت در بازار طلا و بازار ارز شد. روز گذشته با وجود افزایش قیمت دلار اما قیمت طلا و سکه در بیشتر قطعات و وزن‌ها کاهشی بود.

با وجود اینکه قیمت دلار و انس جهانی تعیین‌کننده قیمت طلا در بازار داخلی است اما امروز برخی معامله‌گران افت طلای جهانی را عاملی در بر هم خوردن معادلات سیاست‌گذار برای بازار ارز عنوان ‌کردند. به اعتقاد آنها امروز قیمت دلار هرات افزایشی بود و نزول خاصی نداشت و از طرف دیگر قیمت طلا و سکه ریزشی بودند، به عقیده معامله‌گران، دلار تهران بین این دو بلاتکلیف مانده است.

برخی از معامله‌گران ریزش سنگین انس جهانی را عاملی در به هم خوردن معادلات بازارساز عنوان می‌کنند. آن‌ها می‌گویند به همین خاطر بازار دلار از سکه و طلا جدا شد و بازارساز باید چیدمان جدیدی را اجرایی کند.

گره‌خوردن دلار به مذاکرات برجام

علی صادقین کارشناس اقتصادی با اشاره به روند قیمت دلار در هفته‌های اخیر گفت: «در حال حاضر بازار ارز کمی سردرگم است. ابهام در سمت و سوی توافق هسته‌ای، بلاتکلیفی سایر بازارها نظیر خودرو و بورس و قیمت‌گذاری دستوری سیاست‌گذاران اقتصادی، در ایجاد شرایط کنونی دست داشته است.»

وی با اشاره به بازار کم‌تحرک دلار در روزهای اخیر گفت: «فعلا قیمت دلار با توجه به شرایط سیاسی، تردید معامله‌گران نسبت به مبادله و حالت انتظاری بازار در محدوده‌ قیمتی ۴۸ تا ۵۲ هزار تومانی نوسان دارد.»

این کارشناس اقتصادی ثبات فعلی قیمت دلار را کوتاه‌مدت عنوان کرد و گفت: «روند قیمت دلار در میان‌مدت و بلندمدت به روابط سیاسی، گشایش‌های برجام و موضوع انتخابات آمریکا بستگی دارد.»

صادقین به رشد نقدینگی، نرخ تورم، فروش نفت، تراز تجاری و رشد اقتصادی به‌عنوان عواملی بنیادی برای رشد دلار اشاره کرد و گفت: «روند قیمت دلار به مذاکرات برجام بستگی دارد و اگر برجام تصویب شود انتظار می‌رود دلار در کوتاه‌مدت به کانال‌های قیمتی پایین‌تر برگردد.»

سیگنال‌های سیاسی مذاق معامله‌گران کاهشی را ترش کرد

معاملات امروز بازار ارز حاکی از تمایل معامله‌گران به خرید بود تا فروش. فعالان این بازار در روزهای اخیر ترجیح می‌دهند صبر کنند تا برخی اخبار سیاسی وضوح بیشتری بگیرد.

گفتنی است در ماه‌های گذشته موضوع توافق موقت و مذاکرات با واسطه ایران و آمریکا در رسانه‌ها مطرح می‌شد. به‌گونه‌ای که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیراً به احتمال آغاز مجدد مذاکرات از جایی که در سپتامبر ۲۰۲۲ متوقف شد، با میانجیگری اروپا با ایالات متحده اشاره کرد؛ اما این نیز بعید به نظرمی‌رسد.

ایالات متحده تصریح کرده که پنجره بازگشت به برجام بسته شده و با نزدیک‌ شدن به پایان دوره اول ریاست جمهوری جو بایدن، درخواست‌های ایران برای دادن ضمانت از سوی ایالات متحده در این زمان بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد این سیگنال برای بازارهای مالی که پیوسته چشم به تعیین تکلیف اخبار سیاسی دارند، چندان به مذاق کاهشی‌های بازار خوش نخواهد آمد.

:پیش بینی بورس در نیمه دوم سال / رشد مشروط بازار سهام در سایه سیاست‌های اقتصادی

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه نوسان محدودی داشت. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۴۱۰ تومان معامله شد و کاهش ۹۰ تومانی داشت. دلار سلیمانیه با قیمت ۴۹ هزار ۳۰۰ تومان معامله شد و افت ۵۰ تومانی داشت. درهم امارات نیز با رقم ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد و تغییر قیمتی نداشت.

۲۲۳۲۲۵

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا