سرور مجازی
zoomit

سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری فیسبوک برای تحقق متاورس و نسل بعدی اینترنت

به گزارش Verge، فیسبوک قصد دارد در سال جاری حداقل ۱۰ میلیارد دلار در واحد متاورس خود به نام فیسبوک ریلتی لبز (Facebook Reality Labs) هزینه کند. این واحد مسئول طراحی و ساخت سخت‌افزار، نرم‌افزار و محتوای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است.

فیسبوک نسل بعدی شبکه‌های اجتماعی را در واقعیت مجازی و افزوده می‌بیند. این شرکت در گزارش درآمد سه‌ماهه سوم خود نوشت: «ما متعهد به تحقق این چشم‌انداز بلندمدت هستیم و انتظار داریم سرمایه‌گذاری‌های خود را در این حوزه برای چندین سال آینده افزایش دهیم.»

مارک زاکربرگ به‌تازگی گفت فیسبوک قصد دارد قشر جوان را در اولویت قرار دهد و برای این منظور، قرار است «تغییرات قابل‌توجهی» را در اپلیکیشن‌های فیسبوک و اینستاگرام ایجاد کرده و میلیاردها دلار برای تحقق نسخه متاورسی‌اش هزینه کند. او افزود که ایجاد این تغییرات به سال‌ها زمان نیاز دارد.

هدف ما این است که متاورس را در دسترس یک میلیارد نفر قرار دهیم. متاورس می‌تواند هزاران میلیارد دلار برای بازار دیجیتال درآمدزایی داشته باشد.

بخش متاورس فیسبوک، ریلتی لبز،‌ که در حال حاضر به تولید هدست واقعیت مجازی Oculus Quest و دستگاه تماس ویدیویی Portal مشغول است، قرار است در آینده بزرگ‌ترین بازوی فیسبوک شود. زاکربرگ چند ماهی است که بی‌وقفه درحال صحبت درمورد متاورس است و روز گذشته اعلام کرد که گزارش درآمد بخش ریلتی لبز به‌طور جداگانه از فیسبوک منتشر خواهد شد.

این اعلام سیگنالی برای سرمایه‌گذاران است که ریلتی لبز برای فیسبوک بسیار مهم است و ارزش آن باید جدا از تصوری که درباره فیسبوک دارند، ارزیابی شود. علاوه بر این، این اقدام ممکن است تلاش فیسبوک برای پرت کردن حواس از گزارش درآمدش باشد. این شرکت یک میلیاد دلار از هدف‌گذاری‌اش عقب مانده بود که البته در مقیاس شرکتی به بزرگی فیسبوک رقم بالایی نیست. فیسبوک دلیل این اتفاق را به عواملی چون کرونا، وضعیت اقتصاد و محدودیت‌های جدید اپل بر ردیابی تبلیغاتی اپلیکیشن‌ها ربط داد. از طرفی، گزارش‌های جدیدی درباره خطر فیسبوک و اینستاگرام برای کاربران کم‌سن و همچنین کاهش قابل‌توجه کاربران جوان در این دو شبکه اجتماعی ممکن است زاکربرگ را برای تمرکز روی متاورس بیش از پیش ترغیب کرده باشد.

متاورس آواتار

فیسبوک قرار است این هفته و احتمالا در جریان کنفرانس سالانه کانکت از نام جدید خود رونمایی کند. زاکربرگ امیدوار است با تغییر نام از رسوایی‌های گذشته خود فاصله بگیرد و در عین حال تمرکزش را بر متاورس نشان دهد.

متاورس (metaverse) ترکیب دو کلمه meta و universe به معنی «فراتر از جهان»‌، نوعی واقعیت دیجیتال جایگزین است که افراد در آن کار، بازی، تحصیل، خرید و معاشرت می‌کنند و دیگر نیازی به اتصال به اینترنت ندارند؛ چرا که همیشه در این دنیا «آنلاین» هستند. متاورس معمولا با آواتارها و هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده شناخته می‌شود و به اعتقاد بسیاری، نسل بعدی اینترنت خواهد بود.

به نظر شما آیا زاکربرگ می‌تواند با این سرمایه‌گذاری‌های هنگفت به بازیگر مهمی در حوزه متاورس تبدیل شود یا در نسل بعدی اینترنت و تغییر ماهیت شبکه‌های اجتماعی، دیگر نامی از زاکربرگ باقی نخواهد ماند؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا