سرور مجازی
zoomit

یک‌میلیارد نوجوان و جوان درمعرض خطر کاهش شنوایی ناشی از دستگاه‌های سمعی قرار دارند

مطالعه‌ی مروری جدیدی نشان می‌دهد بیش از یک‌میلیارد نوجوان و جوان درمعرض خطر کم‌شنوایی ناشی از دستگاه‌های سمعی شخصی هستند. پژوهشگران در مطالعه‌ی خود که ۱۵ نوامبر در مجله‌ی BMJ Global Health منتشر شد، نوشتند: «این یافته‌ها بر نیاز مبرم بر اجرای سیاست‌های متمرکز بر عادات گوش‌دادن ایمن در سراسر جهان به‌منظور کمک به پیشگیری از افت شنوایی تأکید می‌کند.»

خطر کم‌شنوایی براثر مواجهه با صدا به میزان بلندی و مدت‌زمان قرارگرفتن درمعرض آن بستگی دارد. حتی یک صدای بسیار بلند می‌تواند موجب آسیب شنوایی شود؛ اما اغلب کاهش شنوایی به‌دلیل مواجهه مکرر با صداهای بلند در طول زمان رخ می‌دهد. جوانان به‌طورخاص ممکن است درمعرض خطر کم‌شنوایی قرار داشته باشند؛ زیرا از دستگاه‌های پخش شخصی مانند تلفن‌های همراه یا پخش‌کننده‌های صوتی قابل‌حمل استفاده و بیشتر در مکان‌های تفریحی حضور پیدا می‌کنند که صداهای بلندی در آن‌‌‌جا وجود دارد.

مطالعات گذشته نشان داده‌اند که هنگام استفاده از دستگاه‌های پخش شخصی، جوانان و نوجوانان معمولاً صدایی به بلندی ۱۰۵ دسی‌بل را انتخاب می‌کنند و میانگین صدا در مکان‌های تفریحی می‌تواند ۱۰۴ تا ۱۱۲ دسی‌بل باشد. این صدا بیشتر از سطوح ایمن گوش‌دادن یا سطحی از صدا است که بعید است موجب آسیب شنوایی شود.

پژوهشگران سطح ایمن صدا را ۸۰ دسی‌بل برای ۸ ساعت در روز تعریف می‌کنند (برای مثال، مکالمه عادی حدود ۶۰ دسی‌بل و صدای ماشین لباس‌شویی یا ظرف‌شویی حدود ۷۰ دسی‌بل و ترافیک سنگینی که از داخل خورو می‌شنوید، حدود ۸۰ تا ۸۵ دسی‌بل است).

در سطوح بیشتر دسی‌بل، مدت‌زمانی که فرد می‌تواند به‌طور‌ایمن به صدا گوش دهد، کوتاه‌تر است؛ مثلاً در ۹۲ دسی‌بل، دوره‌ی ایمن گوش‌دادن ۲/۵ ساعت است و در ۹۸ دسی‌بل، دوره‌ی ایمن گوش‌دادن ۳۸ دقیقه است و در ۱۰۱ دسی‌بل، دوره‌ی ایمن گوش‌دادن فقط ۱۹ دقیقه است.

پژوهشگران در مطالعه‌ی مروری خود اطلاعات ۳۳ مطالعه را تجزیه‌و‌تحلیل کردند که درمجموع، شامل ۱۹,۰۴۶ فرد ۱۲ تا ۳۴ ساله از ۲۰ کشور بود. حدود نیمی از این مطالعات استفاده‌ی جوانان از دستگاه‌های شخصی و میزان صدایی که در این دستگاه‌ها ترجیح می‌دادند، بررسی کرده بودند. بقیه‌ی مطالعات نیز روی قرار‌گرفتن درمعرض صدا در مکان‌های تفریحی متمرکز شده بودند.

مقاله‌های مرتبط:

  • برای سلامتی بهتر مغز، از شنوایی خود محافظت کنید
  • ابداع درمانی جدید برای بازگرداندن قدرت شنوایی به افراد ناشنوا
  • مدل جدید دانشمندان کم‌شنوایی پنهان شما را مشخص می‌کند

پژوهشگران دریافتند که ۲۴ درصد از جوانان درمعرض سطوح ناامن صدا با استفاده از دستگاه‌های شنوایی شخصی و ۴۸ درصد درمعرض سطوح ناامن صدا در محیط‌های تفریحی قرار می‌گرفتند. براساس این یافته‌ها و با درنظر‌گرفتن تعداد کل افراد ۱۲ تا ۳۴ ساله در سراسر جهان (۲/۸ میلیارد)، پژوهشگران تخمین می‌زنند که ۶۷۰ میلیون نفر در این گروه سنی درمعرض کاهش شنوایی ناشی از استفاده از دستگاه‌های سمعی شخصی و ۱/۳۵ میلیارد نفر درمعرض کاهش شنوایی ناشی از شرکت در رویدادهای پرسروصدا در مکان‌های تفریحی هستند.

طبق گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، قرارگرفتن درمعرض صدای بلند می‌تواند سلول‌های حسی گوش را خسته کند و به کم‌شنوایی موقت یا وزوز گوش منجر شود. در طول زمان، مواجهه‌ی مکرر با صدای بلند ممکن است موجب آسیب دائمی به سلول‌های حسی شود و کم‌شنوایی دائمی را به‌دنبال داشته باشد.

طبق توصیه‌ی سازمان جهانی بهداشت، برای کاهش خطر مواجهه با صداهای ناامن، هنگام استفاده از دستگاه‌های پخش شخصی صدایی انتخاب شود که کمتر از ۶۰ درصد حداکثر صدا باشد. علاوه‌براین، برخی از دستگاه‌ها و برنامه‌های گوشی هوشمند درصورتی‌که صدا از حد بی‌خطر فراتر رود، به کاربر هشدار می‌دهند. همچنین، افراد باید سعی کنند به‌طورمستمر درمعرض صدای بلند قرار نگیرند و وقتی در محیط‌های پرسروصدایی مانند مکان‌های تفریحی حضور دارند، از گوش‌گیر استفاده کنند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا