سرور مجازی
zoomit

تولد دوقلویی که رویان‌های آن‌ها در سال ۱۹۹۲ منجمد شده بود

دوقلوهای لیدیا و تیموتی ریج‌وی در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ (بیش از ۳۰ سال پس از منجمد‌شدن به‌عنوان رویان) به دنیا آمدند. طبق سوابق رسمی، آن‌ها می‌توانند قدیمی‌ترین رویان‌هایی باشند که تاکنون به تولد زنده منجر شده‌اند.

رویان‌های مذکور برای زوج متأهل ناشناسی با استفاده از لقاح آزمایشگاهی (IVF) ایجاد شده بودند و سپس در ۲۲ آوریل ۱۹۹۲ در دمای منهای ۱۹۶ درجه‌ی سانتی‌گراد در نیتروژن مایع ذخیره شدند. در فرایند لقاح آزمایشگاهی رویان‌های بیشتر از حد نیاز ممکن است تولید شود که سپس می‌توانند به علم یا زوجینی که فرزند می‌خواهند، اهدا شوند.

رویان‌هایی که به دوقلو تبدیل شدند، چند دهه پیش از اینکه به والدین دوقلوها، یعنی ریچل و فیلیپ ریج‌وی، از پورتلند ایالت اورگن داده شوند، به مرکز ملی اهدای جنین (NEDC) در ناکسویل ایالت تنسی اهدا شده بودند. در زمانی‌که رویان‌ها اولین‌بار منجمد شدند، فیلیپ پنج‌ساله بود. درحال‌حاضر، فیلیپ و همسرش ریچل چهار فرزند دیگر دارند که همگی کمتر از ۱۰ سال سن دارند.

رکوردار سابق قدیمی‌ترین نوزاد مولی اورت گیبسون بود که ۲۶ اکتبر ۲۰۲۰ از رویانی متولد شد که به‌مدت ۲۸ سال منجمد بود. درواقع، مولی رکورد خواهرش را گرفت. این امکان وجود دارد که رویان منجمد قدیمی‌تری نیز بدون ثبت سن آن استفاده شده باشد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده نرخ موفقیت و سایر داده‌ها را برای خدمات باروری دنبال می‌کند؛ اما به‌طورخاص به سن رویان‌های منجمد توجه نمی‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

  • رویان انسانی در حالت انجماد تا چه مدت زنده می‌ماند؟
  • تولد دختر نوزاد از رویانی که ۲۷ سال در حالت انجماد بود
  • چگونه غربالگری ژنتیکی امکان انتخاب سالم ترین رویان‌ها را برای والدین فراهم می‌کند؟

در این نمونه، خانواده‌ی ریج‌وی رویان‌ها را از پایگاه‌داده اهداکنندگان انتخاب کردند که برخی از خصوصیات اهداکنندگان را ذکر می‌کند. این زوج اهداکنندگان با شماره شناسایی پایین‌تر را ترجیح دادند؛ زیرا آن‌ها از اولین افرادی بودند که وارد پایگاه‌داده شده بودند. فیلیپ به سی‌ان‌ان گفت:

به‌دنبال آن نبودیم که رویان‌هایی را به‌دست آوریم که در سطح جهان طولانی‌تر از همه منجمد شده باشند. فقط می‌خواستیم آن‌هایی را انتخاب کنیم که بیشتر از همه منتظر مانده بودند.

رویان‌ها را می‌توان تقریباً به‌مدت نامحدودی منجمد کرد؛ اگرچه نرخ بقا پس از ذوب‌کردن حدود ۸۰ درصد است و فقط کسری از رویان‌های منتقل‌شده به تولد زنده منجر می‌شوند. در این نمونه، پنج رویان ذوب شدند و سه عدد از رویان شرایط انتقال را داشتند که به دو تولد زنده منجر شدند. با وجود گذراندن زمان طولانی در انجماد عمیق، انتظار می‌رود که این کودکان به‌اندازه‌ی هر فردی که زندگی را به‌عنوان رویان ذخیره‌شده آغاز می‌کند، سالم باشند. بیشتر سن اهداکننده رویان و دریافت‌کننده آن است که در موفقیت این روش تأثیر می‌گذارد.

اکنون پس از زمان انتظار طولانی، زندگی می‌تواند برای لیدیا (با وزن تولد حدود ۲/۶ کیلوگرم) و تیموتی (با وزن تولد حدود ۲/۹ کیلوگرم) به‌خوبی آغاز شود. تیم NEDC امیدوار است که سایر والدین در انتظار فرزند نیز با دیدن لیدیا و تیموتی تشویق شوند که این رویه را انجام دهند. این سازمان اکنون به تولد بیش از ۱,۲۰۰ نوزاد با استفاده از رویان‌های اهدایی کمک کرده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا