سرور مجازی
zoomit

بدافزارهایی در پوشش بازی‌های موبایلی؛ از پیام‌رسان‌ها و سایت‌های غیررسمی دانلود نکنید

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای فراجا از وجود بدافزارهایی که در پوشش بازی‌های موبایلی عرضه می‌شوند و از شهروندان کلاهبرداری می‌‌کنند، خبر داد. به گفته سرهنگ علی‌محمد رجبی، بعضی از کاربران بازی‌های موبایلی را از منابع غیررسمی و غیرمعتبر دریافت کرده و روی گوشی‌های خود نصب می‌کنند که مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد می‌کند و امنیتشان را به خطر می‌اندازد. او در این زمینه به ایسنا گفت:

این افراد پس از نصب این بازی‌ها که عمدتا آن را به شکل فایل از پیام‌رسان‌ها یا سایت‌ها غیررسمی دانلود دریافت کرده‌اند دچار مشکلاتی مانند سوءاستفاده از اطلاعات هویتی، دسترسی به تصاویر خصوصی و… شده‌اند.

طبق اعلام رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای فراجا، کلاهبرداران و سودجویان این بدافزارها را با عناوینی مانند فایل کم‌حجم شده بازی‌های موبایلی، نسخه اورجینال بازی و… در کانال‌ها و گروه‌های موجود در پیام‌رسان‌ها یا سایت‌های غیررسمی دانلود نرم‌افزار قرار می‌دهند و پس از نصب آن‌ها روی گوشی اقدامات مجرمانه خود را آغاز می‌کنند.

از این رو، رجبی به شهروندان هشدار می‌دهد که مراقب نرم‌افزارهایی که دانلود می‌کنند باشند تا با نصب نمونه‌های مخرب گرفتار کلاهبرداری و مشکلاتی نشوند که امنیت آن‌ها را مورد تهدید قرار می‌دهد. او نتایج و تأثیرات نصب این بدافزارها را نیز تصریح کرده و اظهار داشت:

افراد سودجو و مجرمان سایبری در واقع از این طریق سبب ورود بدافزارها و یک سری نرم‌افزارهای مخرب به گوشی تلفن همراه شده و از این طریق می‌توانند سوءاستفاده‌های زیادی از اطلاعات موجود در گوشی تلفن همراه داشته باشند. دسترسی به اطلاعات حساب بانکی، اخاذی با سوءاستفاده از تصاویر و اطلاعات خصوصی، سوءاستفاده از اطلاعات هویتی و … تنها بخشی از این موارد است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای فراجا اطلاعاتی درباره نحوه پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی نیز اطلاعاتی ارائه کرده است.به گفته او، کاربران باید نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را صرفاً از فروشگاه‌های معتبر دریافت و نرم‌افزاری نصب کنند. علاوه بر این، هنگام نصب نرم‌افزارها باید به دسترسی‌هایی که نرم‌افزار از گوشی تلفن همراه آن‌ها تقاضا می‌کند، توجه داشته باشند. رجبی در در نهایت نسبت به نصب نرم‌افزار ازطریق شبکه‌های اجتماعی هشدار داده و گفت: «لازم است شهروندان به هیچ عنوان به نرم‌افزارهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود توجه نکنند.»

در حالی پلیس فتا از بروز کلاهبرداری و اقدامات سودجویانه ازطریق دانلود و نصب نرم‌افزارها خبر می‌دهد که بیش از دو ماه از فیلتر شدن یکی از مهم‌ترین و معتبرترین فروشگاه‌های نرم‌افزاری، یعنی گوگل پلی استور که متعلق به گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید است، می‌گذرد. در این شرایط که دسترسی به این فروشگاه اینترنتی نرم‌افزارهای اندرویدی برای کاربران با IP ایران غیر ممکن شده و برخی کاربران تمایلی به استفاده از نمونه‌های ایرانی این فروشگاه‌ها ندارند، دور از انتظار نیست که کاربران از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای دانلود و نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز استفاده کنند.

علاوه بر این، با بروز اختلال در اینترنت و کاهش سرعت، برخی کاربران ترجیح می‌دهند برای تسریع در دسترسی به نرم‌افزارها از فایل‌های کم‌حجم‌شده این نرم‌افزارها که عموماً ازطریق کانال‌ها و گروه‌های موجود در پیام‌رسان‌ها منتشر می‌شوند استفاده کنند و بنابراین در دام کلاهبرداری افتاده یا امنیت خود را به مخاطره بیاندازند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا