سرور مجازی
zoomit

معادله پیچیده توییتر و دولت آمریکا؛ میلیاردها دلار جریمه بیخ گوش ایلان ماسک

اگر رئیس‌جمهور آمریکا معادل ۵۰۰ دلار بنزین رایگان به شما پیشنهاد می‌کرد، قبول می‌کردید؟ فالورهای حساب توییتری باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ با چنین سؤال عجیبی مواجه شدند، زمانی که یک هکر به حساب اوباما و ده‌ها نفر از افراد سرشناس دیگر دسترسی پیدا کرد و توییت‌هایی جنجالی نوشت. در آن زمان گفته شد که هکر، نام کاربری و رمز عبور یکی از کارکنان توییتر را یافته و ازطریق این اطلاعات وارد حساب شرکتی او شده است.

فاجعه‌ی سال ۲۰۰۹، دو سال بعد هزینه‌ی سنگینی برای توییتر داشت. دولت آمریکا در سال ۲۰۱۱ توییتر را مجبور به امضای توافق‌نامه‌ای کرد که به موجب آن، کمیسیون فدرال تجارت (FTC) اجازه پیدا کرد به مدت ۲۰ سال روی رویکردهای امنیتی شبکه‌ی اجتماعی متن‌محور نظارت کاملی داشته باشد.

در اوایل سال ۲۰۲۲، شرایط برای توییتر بدتر شد. دولت آمریکا در تحقیقاتش متوجه شد توییتر از شماره‌تلفن بیش از ۱۴۰ میلیون کاربر آمریکایی‌اش سوءاستفاده کرده است. درنتیجه‌ی این اتفاق توییتر ۱۵۰ میلیون دلار جریمه شد و بازه‌ی نظارت FTC بر سیاست‌های امنیتی توییتر افزایش پیدا کرد. دولت آمریکا در آن زمان توییتر را یک شرکت «سابقه‌دار» توصیف کرد که با وجود اقدام قانونی از سوی دولت در سال ۲۰۱۱، به اقدامات غیرقانونی ادامه داده است.

توییتر توافق‌نامه‌ای پر اهمیت با دولت آمریکا دارد که احتمالاً همین حالا مشغول نقض آن است

براساس نوشته‌ی وایرد، اشتباهات توییتر در گذشته بدین معنی است ایلان ماسک رهبری شرکتی را برعهده دارد که آژانس حفاظت از مصرف‌کننده‌ی دولت آمریکا تا سال ۲۰۴۲ روی آن نظارت انجام می‌دهد. اخراج گسترده‌ی کارکنان و نیروهای قراردادی و همچنین استعفای مدیران ارشد تیم امنیتی باعث شده است نگرانی متخصصان حوزه‌ی امنیت درباره‌ی توییتر افزایش پیدا کند. این متخصصان می‌گویند توییتر درمعرض بدترین رخنه‌های اطلاعاتی است.

کمیسیون فدرال تجارت اوایل ماه جاری میلادی در بیانیه‌ای گفت «با نگرانی شدید» تحولات اخیر توییتر را پیگیری می‌کند. اواخر هفته‌ی گذشته هفت نماینده‌ی حزب دموکرات در مجلس سنای آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از کمیسیون فدرال تجارت خواستند که شروع به تحقیق روی توییتر کند. عدم رعایت مفاد توافق‌نامه‌ای که توییتر در سال ۲۰۱۱ امضاء کرد ممکن است صدها میلیون دلار جریمه به این شرکت تحمیل کند. حتی امکان دارد که دولت آمریکا با تشکیل پرونده‌هایی مجزا، بیش از پیش توییتر را تحت فشار قرار دهد و اتهامات جدیدی را به این شرکت وارد کند.

دیوید ولدک، استاد حقوق در دانشگاه جرج‌تاون که در سال ۲۰۱۱ مدیر دفتر حمایت از مصرف‌کننده در FTC بود، می‌گوید که احتمالاً توییتر هم‌اکنون در حال نقض توافق‌نامه‌ی امضاشده در اوایل سال ۲۰۲۲ است. ایلان ماسک در حالی توییتر را متحول کرده است که این شرکت باید اوایل سال ۲۰۲۳ گزارشی کامل به FTC ارائه دهد و ثابت کند که هیچ بخشی از توافق‌نامه را نقض نکرده است.

لوگو توییتر Twitter با قطرات آب

توییتر در گزارش موردبحث باید به‌طور مشخص به FTC بگوید که این آژانس دولتی برای پیگیری‌های بعدی باید سراغ ارتباط با کدام کارکنان شرکت برود. توییتر باید به هنگام ارسال گزارش، دقت و صحت آن‌ را تأیید کند و خطر جریمه در صورت دروغ‌گویی را بپذیرد.

دولت آمریکا توییتر را ملزم کرده که چهار ماه یک‌بار آزمون آسیب‌پذیری انجام دهد و هر سال خطرات حریم خصوصی و امنیت را ارزیابی کند. توییتر همچنین باید هر دو سال یک‌بار به مؤسسه‌ای مستقل اجازه دهد که امنیت سرویس‌هایش را تأیید کند. این روند تا ۱۰ سال ادامه خواهد داشت.

اگر FTC متوجه شود که توییتر در حال نقض موارد موردبحث است، این شبکه‌ی اجتماعی با «جریمه‌ای سنگین» مواجه خواهد شد و دولت آمریکا، توییتر را به امضای توافق‌نامه‌های بیشتر که شامل محدودیت‌های شدیدتری هستند مجبور می‌کند.

از آن‌جایی که توییتر قبلاً به‌خاطر نقض توافق‌نامه‌ی ۲۰۱۱ جریمه شده، جریمه‌ی تکرار این اتفاق بسیار قابل‌توجه خواهد بود. دولت آمریکا در نهایت ممکن است برای اطمینان از امن بودن توییتر، چارچوبی محدودکننده برای این شرکت در نظر بگیرد.

FTC چند سال قبل در پرونده‌ای مشابه، فیسبوک را پنج میلیارد دلار جریمه کرد

دیوید ولدک می‌گوید پرونده‌ی حقوقی توییتر به‌حدی بغرنج است که اگر کوچک‌ترین مشکلی پیش بیاید، ایلان ماسک نیز به دردسر می‌افتد. حتی احتمال دارد که افراد دیگری در داخل توییتر نیز با دردسر مواجه شوند.

اقدامات FTC در قبال فیسبوک نمونه‌ای از سخت‌گیری‌های دولت آمریکا علیه شرکت‌های فناوری است و تا حد زیادی می‌تواند به ما بفهماند که توییتر و ایلان ماسک با چه خطری مواجه هستند. در سال ۲۰۱۹ گفته شد که فیسبوک توافق‌نامه‌ی امضاءشده با FTC در سال ۲۰۱۲ را نقض کرده است. FTC در واکنش به این اتفاق جریمه‌ی رکوردشکن پنج میلیارد دلاری برای فیسبوک در نظر گرفت و اعلام کرد که مارک زاکربرگ باید شخصاً وظیفه‌ی تأیید اعتبار اسناد را با اطلاع از مجازات‌های مربوط به شهادت دروغ، برعهده بگیرد. جریمه‌ی سنگین ممکن است برای توییتر مشکل‌ساز شود، شرکتی که همین حالا میلیاردها دلار بدهی دارد.

ایلان ماسک رهبری توییتر را با تحولات بزرگی شروع کرد و شرایط این شرکت به‌شدت متزلزل شد. گفته می‌شود تغییراتی که ایلان ماسک در توییتر اعمال کرده، ممکن است ناقض توافق‌نامه‌های این شبکه‌ی اجتماعی با دولت آمریکا باشند. یکی از این تغییرات، بازطراحی سرویس اشتراکی Twitter Blue است. کارشناسان می‌گویند انتشار این سرویس جدید بدون بررسی‌های سنتی متمرکز بر حریم خصوصی و امنیت انجام گرفته است. دولت آمریکا پیش‌تر از توییتر خواسته پنج نفر را مسئول تصمیم‌گیری درباره‌ی نحوه‌ی جمع‌آوری و استفاده از داده‌هایی مثل ایمیل و شماره‌تلفن کند.

مصاحبه با ایلان ماسک Elon Musk در بین جمعیت میکروفون

براساس یک ایمیل فاش‌شده، ایلان ماسک به کارکنان توییتر اطمینان خاطر داده است که این شرکت برای مطابقت با الزامات FTC تمام تلاشش را به کار می‌گیرد. بااین‌حال یکی از وکلای توییتر در یادداشتی که برای کارکنان این شبکه‌ی اجتماعی ارسال کرد، نوشت مدیر جدید تیم حقوقی توییتر گفته ایلان ماسک قصد دارد ریسک‌های زیادی انجام دهد، چون «او موشک به فضا می‌فرستد و ترسی از FTC ندارد.»

در واکنش به گفته‌ی رئیس تیم حقوقی، شماری از کارکنان توییتر ابراز نگرانی کردند و گفتند که ممکن است آن‌ها شخصاً مجبور به پاسخ‌گویی شوند و به دلیل نقض توافق‌نامه‌ی FTC زندانی شوند. رئیس تیم حقوقی توییتر گفت هرگونه مشکل با FTC مربوط به کل شرکت است و شامل کارکنان نمی‌شود.

فراموش نکنید الزاماتی مثل ارزیابی‌های داخلی و تحقیقات مؤسسات امنیتی مستقل که FTC برای توییتر در نظر گرفته، در تمامی مواقع نمی‌توانند مشکلات را شناسایی کنند. حکم مشابهی از سوی FTC برای فیسبوک نتوانست جلوی فاجعه‌ی کمبریج آنالیتیکا را بگیرد. کمبریج آنالیتیکا به شیوه‌ای غیرقانونی و در همکاری با فیسبوک داده‌های ۵۰ میلیون نفر را بدون اجازه جمع‌آوری کرد.

بررسی‌های نشریه‌ی بلومبرگ نشان می‌دهد FTC به هنگام تدوین توافق‌نامه‌ی سال ۲۰۱۱ متوجه مشکلات امنیتی بزرگی که اخیراً پیتر زاتکو آن‌ها را فاش کرد، نشده بود. زاتکو که سال‌ها قبل مدیر بخش امنیت توییتر بود رو به نمایندگان مجلس سنا گفت توییتر ساده‌ترین معیارهای امنیتی را ندارد و کارکنان این شرکت می‌توانند داده‌های شخصی کاربران را ببینند.

مقاله‌های مرتبط:

  • فروپاشی احتمالی توییتر، ۱۶ سال تاریخ انسان را یک‌شبه پاک می‌کند
  • ایلان ماسک در دادگاهِ پاداش ۵۲ میلیارد دلاری تسلا: نمی‌خواهم مدیرعامل هیچ شرکتی باشم

نهادهای رگولاتوری در ایرلند و اتحادیه‌ی اروپا در حال تحقیق روی قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری بین توییتر و ایلان ماسک هستند. اتحادیه‌ی اروپا به‌طور مشخص گفته است که توییتر باید از قوانین مربوط به حفاظت از داده تبعیت کند. هفته‌ی گذشته قانون خدمات دیجیتال اتحادیه‌ی اروپا وارد مرحله‌ی عملیاتی شد. به موجب این قانون، پلتفرم‌های بزرگ باید تا سال ۲۰۲۴ شروع‌به ارزیابی ریسک کنند و استفاده از سیستم‌های خودکار در مدیریت محتوا را گزارش دهند. تبعیت نکردن از این قانون ممکن است جریمه‌ای معادل ۶ درصد از درآمد جهانی هر شرکت در طول سال را به‌دنبال داشته باشد.

ایلان ماسک در هفته‌های اخیر به همه نشان داده است که گاهی اوقات هیچ اهمیتی به قوانین نمی‌دهد و هر تغییری را که بخواهد، در شرکتِ تحت مدیریتش اعمال می‌کند. با این وجود، ایلان ماسک نمی‌تواند گذشته‌ی پرحاشیه‌ی توییتر را تغییر دهد. ایلان ماسک مجبور است بپذیرد که شبکه‌ی اجتماعی‌اش تا ۲۰ سال دیگر تحت نظارت مستقیم FTC باشد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا