سرور مجازی
zoomit

درگیری شدید میان کارگران کارخانه ساخت آیفون با پلیس چین

فیلم‌هایی از کارخانه‌ی ژنگژو فاکسکان در چین منتشر شده است که نشان از درگیری‌های شدید میان کارگران این شرکت و نیروهای پلیس دارد. این افراد می‌گویند پاداش‌های آن‌ها پرداخت نشده است و علاوه‌براین، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی کافی در این مرکز وجود ندارد. علاوه‌براین کارگران اعلام کرده‌اند که فاکسکان در تفکیک صحیح کارکنان آلوده به کووید ۱۹، به‌درستی عمل نکرده است.

مشکل اصلی در کارخانه‌ی مونتاژ آیفون واقع در ژنگژو چین از زمانی آغاز شد که کووید ۱۹ در این تأسیسات گسترش یافت. شرکت مذکور در آن زمان ادعا کرد وضعیت را تحت‌کنترل دارد و این یعنی قوانین تولید با روش حلقه‌ی بسته از قبل سخت‌تر شده است. ازجمله این مقررات می‌توان به بستن سالن‌های غذاخوری و کنترل بسیار سخت‌گیرانه در محل ورود کارگران به داخل محیط کارخانه اشاره کرد.

طولی نکشید که کارگران فاکسکان شکایت‌هایی را درمورد شیوع بیماری در این کارخانه مطرح کردند. کارکنان این شرکت همچنین مدعی شدند غذا و دارو به‌اندازه‌ی کافی دراختیار آن‌ها نیست و تعداد درخورتوجهی از این افراد تصمیم گرفتند از محیط کار خارج شده و به شهرهای محل سکونت خود بازگردند.

فاکسکان ابتدا پاداش‌هایی را برای متقاعد کردن کارگران به ماندن در تأسیسات ارائه کرد و وعده داد پاداش‌ها را حتی تا ۱۰ برابر افزایش خواهد داد. این درحالی بود که گسترش عفونت‌ها ادامه پیدا کرد و مشکلات کارکنان در قرنیطه‌ها، افزایش یافت.

اپل در اقدامی کم‌سابقه هشدار داد که به‌دلیل مشکلات ایجادشده در کارخانه‌ی تولید آیفون، دسترسی به مدل آیفون ۱۴ پرو محدود خواهد شد و فاکسکان نیز اعلام کرد رشد درآمد آن روند معکوس پیدا خواهد کرد.

درگیری کارگران فاکسکان با پلیس

تصاویر و ویدیوهایی از درگیری میان کارگران فاکسکان با افراد سفید‌پوش دیده می‌شود. درحالی‌که برخی گزارش‌ها اعلام می‌کنند این افراد بخشی از کارکنان امنیتی فاکسکان هستند، اما بیشتر مردم آن‌ها را افسران پلیس توصیف می‌کنند. گفته می‌شود پلیس ضدشورش و پلیس مسلح نیز به محل حادثه اعزام شده‌اند.

در یکی از کلیپ‌های منتشرشده، افرادی را می‌بینیم که درحال لگدزدن به کارگری هستند که روی زمین افتاده است. در یکی دیگر از این ویدیوها، معترضان ماشین‌ پلیس را محاصره کرده‌اند. در فیلم دیگری مجروحان این حادثه در آمبولانس به‌چشم می‌خورند. درحال‌حاضر همچنان شاهد انتشار فیلم‌های مختلف درمورد این درگیری‌ها هستیم و ظاهراً تنش‌ها میان کارگران و پلیس همچنان ادامه دارد.

برخی کارگران فاکساکان نیز با چوب، درحال شکستن شیشه و دوربین‌های امنیتی دیده می‌شوند. به‌ گزارش 9to5Mac، تعداد بسیار زیادی از نیروهای پلیس که بیشتر آن‌ها مسلح هستند در این محل حاضر شده‌اند.

بلومبرگ گزارش می‌دهد کارکنانی که انتظار می‌رود به‌کار خود در خطوط تولید آیفون ادامه دهند، به نتایج آزمایش منفی خود ایمان ندارند. در یکی از ویدیوهای منتشرشده از این درگیری‌ها، کارگران خشمگین یکی از مدیران ساکت و سرخورده را در یک اتاق کنفرانس hحاطه کرده‌اند تا شکایت‌ها خود را با او درمیان بگذارند و نتایج آزمایش کووید خود را زیر سؤال می‌برند؛ البته تاریخ این دیدار دقیقاً مشخص نیست.

یکی از کارگران فاکسکان می‌گوید:

من واقعاً از این مکان می‌ترسم، امکان دارد اکنون جواب آزمایش کووید همه‌ی ما مثبت باشد

شخص دیگری گفت:

شما ما را به گام مرگ می‌فرستید.

مقاله‌ی مرتبط:

  • فرار کارگران از کارخانه مونتاژ آیفون‌؛ دولت چین پرسنل بازنشسته ارتش را به کارخانه ژنگژو فراخواند
  • اپل نمی‌تواند پاسخگوی حجم بالای تقاضا برای آیفون 14 پرو باشد

فاکسکان در پاسخ به تنش‌های ایجاد شده میان کارگران اعلام کرد که قصد دارد با این افراد و مقامات محلی وارد گفت‌وگو شود تا جلوی خشونت بیشتر را بگیرند. این شرکت همچنین گزارش‌های مربوط به پاداش‌های پرداخت‌نشده‌ی کارگران را رد کرد و گفت به همه‌ی تعهدات مالی را درقبال کارگران عمل خواهد کرد. فاکسکان همچنین ادعاهای اخیر مبنی‌بر اسکان نیروی‌کار جدید در خوابگاه‌هایی که نتایج آزمایش کووید افراد در آن مثبت بوده است را رد کرد.

پی‌بردن به واقعیت در چنین شرایط آشفته‌ای کار آسانی نیست. بااین‌حال، حقیقت هرچه باشد، واضح به‌نظر می‌رسد که بسیاری از کارگران به مدیریت فاکسکان درمورد شیوع کووید اعتقاد ندارند. ما امیدواریم اپل تیمی را به کارخانه‌ فرستاده باشد تا رویدادها را ازنزدیک بررسی و اطمینان حاصل کنند که کارکنان در کارخانه‌های مونتاژ آیفون از محافظت کافی برخوردار هستند.

حل مشکل میان کارگران فاکسکان و مدیران این شرکت با واکنش رسمی چین به همه‌گیری کرونا، بسیار پیچیده‌تر شده است. این کشور اصرار دارد حتماً از واکسن‌های داخلی خود استفاده کند و این درحالی است که تأثیر این واکسن‌ها نسبت به نمونه‌های موجود در اکثر کشورها، بسیار کم‌تر است. دولت چین همچنین روی سیاست Covid Zero که در آن حتی نرخ‌های ناچیز عفونت منجر به قرنطینه در سطح شهر خواهد شد، اصرار دارد. به‌هرحال، راهکار تولید بسته یعنی کارگران باید به‌مدت ۲۴ ساعت تا یک‌ماه در یک مکان بمانند و این شرایط وضعیت را از همیشه سخت‌تر کرده است.

با درگیری‌های خشونت‌آمیز مشابه در سایر کارخانه‌ها و شهرهای دیگر، به‌نظر می‌رسد صبر مردم به‌پایان رسیده است و دیر یا زود دولت چین مجبور خواهد شد در واکنش به نحوه‌ی مدیریت کووید ۱۹، تجدیدنظر کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا